SOME EXPERIMENTAL ACTIVITIES AS DIDACTIC STRATEGIES FOR THE TRAINING OF PHYSICS TEACHERS

Authors

Keywords:

didactic strategies, teacher training, physics, practical activities

Abstract

The training of teachers in the area of physics is a fundamental aspect for the advancement of this basic science, whose application constitute an important factor for the socioeconomic development of any country. Historically, different approaches and trends have been proposed to address the teaching of physics, although in all of them experimental activities, developed through laboratory practices, have received considerable attention. In this work, after a theoretical review and the discussion of traditional methodologies, some practical activities are proposed, based on precision scientific instruments, as a didactic strategy to promote the training of creative and critical physics teachers, ready to approach professional work in this discipline, from cooperative work in the framework of constructivist pedagogy, with the purpose of training future teachers in the approach of effective solutions to concrete problems of daily life.

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Author Biographies

Eddie Alcívar-Castro, Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”, Extensión Chone

Doctor en Educación. Magister en Proyectos Educativos y sociales. Licenciado en Ciencias de la Educación Físico Matemática. Catedrático Universitario en los cursos de Cátedra, de Física y Matemáticas. Universidad de adscripción: Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”, Extensión Chone (Ecuador).


Orley Benedicto Reyes Meza, Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”, Extensión Chone

Magíster en Gerencia Educativa. Diplomado Superior en Competencias Universitarias. Licenciado en Ciencias de la Educación: Pedagogía, en Estudios Doctorales. Catedrático Universitario en los cursos de Investigación. Universidad de adscripción: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí-Chone (Ecuador).

Margarita Ávila-Rosales, Universidad Laica “Eloy Alfaro de Manabí”, Extensión Chone

Magíster en Gerencia de Proyectos Educativos y Sociales. Diplomado Superior en Competencias Universitarias. Licenciada en Ciencias de la Educación: Contabilidad y Administración, en estudios Doctorales. Catedrática Universitaria en Ecología y Cátedra Integradora. Universidad de adscripción: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí-Chone (Ecuador).


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Published

2024-09-05

How to Cite

Alcívar-Castro, E. ., Reyes Meza, O. B. ., & Ávila-Rosales, M. . (2024). SOME EXPERIMENTAL ACTIVITIES AS DIDACTIC STRATEGIES FOR THE TRAINING OF PHYSICS TEACHERS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 34(2), 151–175. Retrieved from http://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3120

Issue

Section

Artículos