Technology and electronic devices in the classroom
Keywords:
Education, Pedagogy, Technology, LearningAbstract
Information and Communication Technologies are immersed in today's dynamic and transforming times, in this context it is foreseeable that they will have a significant impact on education, only by recognizing and integrating these new resources to the daily work, it will be possible to impact the future of students obtaining favorable results. This article focuses on how learning with electronic devices and digital culture are being implemented in educational institutions in La Guajira, Colombia. Positivist study that used descriptive statistical analysis with a non-experimental, transectional, descriptive field design. The results show that they use the devices more for entertainment than for academic use. It is proposed to implement a series of strategies and tools offered by e-learning and digital culture, which stimulate students to learn through technology in the space and time required by it as a support in their learning process.
References
Agudelo J (2015). Aprendizaje electrónico y cultura digital. Universidad Rafael Belloso Chacín, Maracaibo. Venezuela.
Arocutipa L. y Platero G. (2021). Actitud de estudiantes de secundaria frente al uso de pizarras digitales interactivas y el logro de competencias. Dominio de las Ciencias, ISSN-e 2477-8818, Vol. 7, Nº. Extra 3, pp. 418-436
Chávez, N. (2007). Introducción a la investigación educativa. Cuarta Edición. Editorial Ars Graphic. Maracaibo. Venezuela.
Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994) Ley 115. Ley General de Educación. Colombia
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación. México: Editorial Mc. Mc. Graw Hill Interamericana.
Hurtado, J. (2012). El Proyecto de Investigación: Comprensión Holística de la Metodología de Investigación. Caracas, Venezuela: Edición Quirón.
Kumar Basak, S., Wotto, M., y Bélanger, P. (2018). E-learning, M-learning and D-learning: Conceptual definition and comparative analysis. E-Learning and Digital Media, 15(4), 191–216.
Lévy, P. (2009). Cibercultura. La cultura de la sociedad digital. La cultura en la era del ciberespacio. Revista: Signo y Pensamiento. vol. XXVIII, núm. 54, pp. 386-388
Martínez, M. y Raposo, M. (2006). Las TIC en manos de los estudiantes universitarios, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 5 (2), 165‐176.
Ministerio de Educación Nacional. (2008). Series Guía No. 30. Orientaciones generales para la educación en tecnología. Ser competente en tecnología: una necesidad para el desarrollo. Colombia.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC, Versión 3, Francia. ISBN 978-92-3-300121-3. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (2023). Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education – A tool on whose terms? Francia. ISBN: 978-92-3-100609-8 https://doi.org/10.54676/UZQV8501 https://acortar.link/w9D3Ep
Sierra, R (1994). Técnicas de investigación social, teoría y ejercicios. Novena edición, editorial Paraninfo S.A. España. ISBN 84-283-1548-5
Zayed, J. (2019). Mobile Learning: Unlocking the Potentials for Female Education in KSA. Saudi Journal of Humanities and Social Sciences. ISSN 2415-6256 (Print). ISSN 2415-6248 (Online). Scholars Middle East Publishers, Dubai, United Arab Emirates. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED594413.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.