Education in values in a society of permanent change

Authors

Keywords:

Education, Values, Change, Practice

Abstract

The objective of the research was to make visible the impact that value-based education generates on students in primary school and the achievement of a significant change in their behavior, based on the acceptance and implementation of these, which point towards educational practice in values as a basic tool to improve disciplinary behaviors in the classroom. The quantitative approach and technique of observation and survey were used, with the inductive-deductive method. A notable improvement was observed in the behavior of students who participated in values education programs. A decrease in disruptive behaviors, such as verbal and physical aggression, was evident. It is concluded that the research was a beginning for the teaching and learning process regarding education in values and to begin to see changes in the knowledge and practice of values.

Author Biography

Ruiz Neir Alberto , Institución Educativa San Pedro Claver. Apartado, Antioquia, Colombia

Degree in Basic Education with emphasis on Social Sciences, from the University of Pamplona, Colombia. Specialist in ethics and pedagogy, Juan de Castellano University, Colombia. Master in Education, Arturo Prat University, Chile. She has been teaching for 20 years. She has participated in national and international events.

References

Calero, M. (2018). Estrategias didácticas para fortalecer la educación moral de los niños del subnivel inicial II de la unidad educativa “las américas” DSpace Universidad Indoamericana, http://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/992

Expósito y Marsollier (2021). Valores prioritarios en educación. Una aproximación a partir de la percepción de docentes en ejercicio y en formación. (p.16) Plumilla Educativa, 28 (2), 13-32. DOI: 10.30554/pe.2.4251.2021.

González, C. (2019). Los temas transversales y la educación en valores. España: Anaya

Linares, K. (2021) El aprendizaje de valores en aula en los estudiantes de segundo grado de primaria, universidad católica sede sapientiae, https://acortar.link/wx9UOA

López, R. y Saneleuterio, E. (2019). El carácter fundamentalmente de los valores en la educación. Propuesta de un modelo axiológico de educación integral. Quién: Revista de Filosofía Personalista, (9), 39-61.

Maguiña, Z. (2019). Nivel de práctica de los valores fundamentales de los estudiantes de la institución educativa Mariscal Toribio de Luzuriaga-Huaraz, 2018 Universidad Cesar Vallejo. http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/UCV/40615.

Maldonado, A., González, E. y Cajigal, E. (2019). Representaciones sociales y creencias epistemológicas. Conceptos convergentes en la investigación social. Cultura y representaciones sociales, 13(26), 412- 432. http://dx.doi.org/10.28965/2019-26-15.

Mendive, G. (2008). La escuela y sus desafíos. Declaración Universal de los Derechos Humanos. La importancia de promover los valores del hogar hacia las escuelas primarias, (p.77). Revista multidisciplinar “ciencia latina” DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.5354

https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5354/8098

Palomeque-López, M. y Hernández-Romero, G. (2021). Formación de valores en estudiantes universitarios. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142021000200010&lng=es&tlng=es.

Rodríguez A. (2020). Comunicación y negociación en los roles familiares (p.11). Universidad Autónoma de puebla, https://repositorioinstitucional.buap.mx/server/api/core/bitstreams/87db6a99-3ffc-4e2e-ab0f-c853a3e9c70d/content

Rojas, S. (2020). Aproximaciones teóricas sobre la educación en valores. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 438-455. (p.3), https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1373.

San Martín, R. (1999), “Valores para Vivir” Memoria para el trabajo en valores en el marco de los objetivos transversales de la reforma educativa. (p.1). Pontificia Universidad Católica de Chile. https://www.conicyt.cl/wp-content/themes/fondef/encuentra_proyectos/PROYECTO/01/I/D01I1040.html

Valentini, M. (2019). For a pedagogy of values. Formazione & Insegnamento. Rivista internazionale di Scienze dell'educazione e della formazione, (p.17), 217-226. https://doi.org/10.7346/-fei-XVII-01-19_19.

Villa, A. (2021). La importancia de los valores en la vida personal y social. (p.110), (researchGate- red social de investigadores). https://acortar.link/easOhW

Published

2024-11-23

How to Cite

Ruiz Neir Alberto. (2024). Education in values in a society of permanent change. GACETA DE PEDAGOGÍA, (51), 146–160. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/3197

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.