REFLECTIVE PRACTICE: A FORMATIVE METHODOLOGY TO COUNTER TECHNICAL RATIONALITY IN PHYSICAL EDUCATION

Authors

  • Grisell Bolívar Montoya Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-IPMAR)
  • Luisa Uzcategui Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-IPMAR)

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i1.1209

Keywords:

Práctica Reflexiva, Educación Física, Racionalidad Técnica

Abstract

In this research the objectives oriented to design and execute the intervention proposal "Reflective Classroom", as a strategy to counteract technical rationality in the area of physical education, Micromission "Simón Rodríguez". The research was based on the Theory of Action of Argyris and Schsen (1978), and Donald Schon's theory of reflexive practice (1983). For the purposes of the study, the participating actors were represented by the 21 participants of the MMSR of the PNF of the physical education area of the Apure state. The research study is limited within the modality of Research-Action, Participatory-Transformer. The results led to the conclusion: that the proposal for intervention it allowed teachers-participants, in MMSR training, to establish themselves as researchers of their action and promote the process of individual and group reflection, which led to counteracting technical rationality in physical education. In addition, it allowed to design the Reflexive Portfolio https://sites.google.com/site/gbolivarmmsr/

Author Biographies

Grisell Bolívar Montoya, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-IPMAR)

Profesora en Educación Física, Magíster en Gerencia Educativa. Doctora en Ciencias de la Educación. Docente –Docente jubilada de la Upel-Maracay, Venezuela. Ponente en eventos Nacionales e Internacionales. Pertenece al Programa de Estímulo a la Investigación (P.E.I.) del Ministerio del Poder Popular para Ciencia, Tecnología e Innovación (MPPCTI). Adscrita Centro de Investigaciones en Estudios de la Educación Física, Salud. Deporte, Recreación y Danza. EDUFISADRED. Miembro de la Asociación Internacional Society for comparative Physical Educación and Sport (ISCPES) y de la Asociación Internacional de Investigación de la Educación Física, Salud, Deporte Recreación y danza. Coordinadora de la Línea de Investigación: Recreación y Tiempo Libre en el Ámbito Educativo Comunal

Luisa Uzcategui, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-IPMAR)

Profesora en Educación Comercial, Asistente de Recursos de apoyo informática, Unidad de Informática Upel – Maracay Sección Soporte Técnico. Ponente en eventos Nacionales e Internacionales. Pertenece al Programa de Estímulo a la Investigación (P.E.I.) del Ministerio del Poder Popular para Ciencia, Tecnología e Innovación (MPPCTI). Adscripta a la Línea de Investigación: Recreación y Tiempo Libre en el Ámbito Educativo Comunal.

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Published

2020-09-01

How to Cite

Bolívar Montoya, G. ., & Uzcategui, L. (2020). REFLECTIVE PRACTICE: A FORMATIVE METHODOLOGY TO COUNTER TECHNICAL RATIONALITY IN PHYSICAL EDUCATION. DIALOGICA, 17(1), 35–62. https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i1.1209