RELATIVE SOCIAL, ECONOMIC AND EMOTIONAL DETERMINANTS AFFECTING ACADEMIC PERFORMANCE

Authors

  • Emilse Lorena Echeverry Rivero Montería

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1532

Keywords:

Academic performance, socioeconomic aspects, affective aspects, motivation

Abstract

Academic performance is the condition of approving or not the knowledge scheme required by the educational system. This is how, taking into account the results from different subjects, we speak of a good or bad student. Commonly good students are stimulated by their performance. But what about those students with inferior results? What are the circumstances which make them fail? In the light of these questions, the main intention of this essay is analyze from several authors, the impact that socioeconomic and affective aspects of students have on academic performance. Consequently, three factors have been associated: personal motivation, the environment surrounding the student and the family influence regarding the educational level. In other words, these aspects are circumscribed within the categories of the affective, the social and the economic.

References

Boyatzis, R. E., Goleman, D., and Rhee, K. (2000). Clustering competence in emotional intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI)s. In R. Bar-On and J.D.A. Parker (eds.), Handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass, pp. 343-362.

Covington, M. (1984). The motive for self-worth. En R. Ames y C. Ames (Eds.). Research on Motivation in Education. Student Motivation. Vol.I. New York: Academic Press.

Enríquez, C., Segura, A., & Tovar, J. (2013). Factores de riesgo asociados a bajo rendimiento académico en escolares de Bogotá. Investigaciones Andina [Revista en línea], 15(26), 654–666. Disponible: https://scholar.google.com/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=factores+de+riesgo+asociados+al+bajo+rendimiento+academico+Enrique%2C+Segura+%26+Tovar%2C+2013&btnG=

Extremera, N., Duran, M., Montalban, F., Rey, L, Engagement y Burnout en el ámbito docente: Análisis de sus relaciones con la satisfacción laboral y vital de una muestra de profesores. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones [Revista en línea] 2005, 21. Disponible en:http://redalyc.org/articulo.oa?id=231317039009.

Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. y Salovey, P. (2006). Spanish versión of the Mayer-SaloveyCaruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT) version 2.0: reliabilities, age and gender differences. Psicothema,18, supl., 42-48.

Ferragut, Marta, & Fierro, Alfredo (2012). Inteligencia emocional, bienestar personal y rendimiento académico en preadolescentes. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(3), 95-104. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=805/80525022008

Flores, R. & Gómez, J. (2010). Un estudio sobre la motivación hacia la escuela secundaria en estudiantes mexicanos. Revista electrónica de investigación educativa, [Revista en línea], 12(1), 1-18. Recuperado en 28 de agosto de 2020, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412010000100005&lng=es&tlng=es.

García Jiménez, Ma. Visitación, & Alvarado Izquierdo, Jesús Ma., & Jiménez Blanco, Amelia (2000). La predicción del rendimiento académico: regresión lineal versus regresión logística. Psicothema, 12(Su2), 248-525. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72797059

González Cabanach, R. Et alt. (1996) Psicología de la instrucción. Vol. I: Aspectos históricos explicativos y metodológicos. Barcelona, E.U.B

Hernández Uralde, J., Márquez Jiménez, A. y Palomar Lever, J. (noviembre, 2006). Factores asociados con el desempeño académico en el EXANI-Izona metropolitana de la ciudad de México 1996-2000. Revista mexicana de investigación educativa [Revista en línea], 29, 547-581. Doi: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2322542

Marks, G. (2006). Family size, family type and student achievement: cross-national differences and the role of socioeconomic and school factors. Journal of comparative family studies [Revista en línea], 37(1), 1-24.

Morales Serrano, A. M. (Coord.). (1999). El entorno familiar. Proyecto de Investigación Educativa subvencionado por la Consejería de Educación y Ciencia de la Junta de Andalucía.

Murphy, P. K. y Alexander, P. A. (2000). A motivated exploration of motivation terminology. Contemporary Educational Psychology [Revista en línea], 25, 3–53

Nuñez, J.C., y González-Pineda, J. (1994). Determinantes del rendimiento académico. Oviedo: Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Ospina, J. R. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Cienc.Salud [Revista en línea], 158-160. Disponible: https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/548/472

Paredes, Z.,Iglesias, M. y Ortiz, J. (2015). Una aproximación a las causas de la repitencia académica en algebra. Visión del docente. Paradigma [Revista en línea], 36(1), 217-240. Disponible en http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1011-22512015000100012

Pintrich, P. y Schunk, D. (2002). Motivation in education: Theory, research and applications. Columbus, OH: Merrill Prentice Hall.

Robledo, P. y García, J. (2009). El entorno familiar y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes con dificultades de aprendizaje: revisión de estudios empíricos. Aula Abierta [Documento en línea], 117-128. Disponible: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=el+entorno+familiar+y+su+influencia+en+el+rendimiento+academico&btnG=

Villalobos MG, Pedroza FR, Reyes FMA. (2015). Educational practice, action research and psicoafectividad. Rev Elec Psic Izt [Revista en línea], 18(1). Disponible: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/n

Published

2021-09-01

How to Cite

Echeverry Rivero , E. L. (2021). RELATIVE SOCIAL, ECONOMIC AND EMOTIONAL DETERMINANTS AFFECTING ACADEMIC PERFORMANCE. DIALOGICA, 18(1), 102–115. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1532