DRAWING NEWS FROM PRESCHOOL

Authors

  • Mario Muchacho UPEL Maracay

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1534

Keywords:

School Journalism, News, Children's Drawing

Abstract

The present research aims to incorporate the newspaper at the initial education level as a resource for the teaching of reading and writing from the writing of graphic news. The study had a qualitative approach and was based on the socio-critical methodological paradigm. We worked with the Participation Action Research method, guided by the Freinet pedagogy (2014), the Newspaper technique at the Marcano School (1996), the Sociocultural theory of Vigotsky (2001) and the theory of Significant Learning of Ausubel (2008). The research was carried out at the "Pedagogical" National Initial Education Center, located at the Maracay Pedagogical Institute. We worked with 13 infants under the focus group modality. The information collected showed that news production can become a tool to develop reading-writing skills in children and for teaching-learning of curricular content.

Author Biography

Mario Muchacho, UPEL Maracay

Licenciado en Comunicación Social, Mención Periodismo Impreso, egresado de la Universidad del Zulia. Obtuvo sus títulos de Magister en Lingüística y Doctor en Educación en el Instituto Pedagógico “Rafael Alberto Escobar Lara” de Maracay. Se ha desempeñado como docente en el campo del periodismo, las relaciones públicas y la pedagogía. Fue coordinador del Módulo de Comunicación del Programa de Formación para los Derechos Humanos de la Comisión de los Derechos Ciudadanos de la Universidad de Carabobo. Durante más de 30 años ha impartido talleres de elaboración de periódicos y revistas en escuelas, liceos, universidades y comunidades organizadas, con la finalidad de contribuir a la democratización del manejo de los medios de difusión en todos los ámbitos. Precisamente, de esta experiencia deriva el presente trabajo de investigación, el cual se enmarca en la Línea de Investigación Análisis del Discurso de la UPEL Maracay.

References

Arancibia C., V., Herrera, P. y Strasser S., K. (2008). Manual de Psicología Educacional. Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile.

De Tejada Lagonell, M., Ríos, P. y Silva, A. (2008). Teorías vigentes sobre el desarrollo humano. Caracas: FEDUPEL.

Díaz-Barriga Arceo, F. y Hernández Rojas, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw Hill.

Freinet, C. (2014). El texto libre y El periódico escolar. Caracas, Venezuela: Laboratorio Educativo.

Gutiérrez, M.C. (2007). El dibujo infantil como expresión sociocultural. ¿Qué dicen los niños a través de sus dibujos? Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Madrid, España: Ediciones de La Torre.

Lowenfeld, V. (1990). El niño y su Arte. Buenos aires: Kapeluz.

Poca, A. (1991) La escritura. Teoría y técnica de la transmisión. Barcelona, España: Montesinos.

Roa, A. (s.f.). Etapas en el aprendizaje de la escritura. Cómo y cuándo enseñar a los niños a leer [Documento en línea]. Disponible: https://www.conmishijos.com/.../lectura-escritura/etapas-en-el-aprendizaje-de-la-escrit. [Consulta: 2021, diciembre, 1]

Rosas Marcano, J. (1996). El periódico en la escuela y desde la escuela. Caracas, Venezuela: Fundación de los Trabajadores de Lagoven.

Vigotsky, L. S. (2001). La imaginación y el arte de la infancia. Ensayo Psicológico. México: Coyoacán.

Published

2021-09-01

How to Cite

Muchacho, M. (2021). DRAWING NEWS FROM PRESCHOOL. DIALOGICA, 18(1), 137–164. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1534