TEACHER'S DIGITAL COMPETENCE: A COMMUNICATIVE VISION FROM THE PEDAGOGICAL PRAXIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2157

Keywords:

digital tools, e-learning, online courses

Abstract

Currently, the use of technology is of vital importance in pedagogical praxis, which is why this essay highlights the need to be updated in terms of digital tools. A small approach is made to the virtual offers that are offered to teachers in Peru through the different platforms of the Ministry of Education of Peru (MINEDU). The methodology used was the documentary review of some repositories and institutional archives where key information is provided on the courses or training offered by institutions for teachers in the country. Finally, among the final ideas is the fact that, as a consequence of the COVID-19 pandemic, teachers felt the urgent need to update themselves in terms of the use of digital tools in order to be able to carry out their pedagogical praxis.

Author Biographies

Ana Eugenia Brochero Sarabia , MINEDU

Licenciada en Educación, Mención Biología y Magister en Investigación Educativa egresada de la Universidad de Carabobo (UC) Valencia- Venezuela. Actualmente cursando el Doctorado en Educación en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL) en Maracay-Venezuela. Docente del área de Ciencia y Tecnología del nivel secundaria del MINEDU de Perú. Actualmente resido en el Perú Departamento La Libertad, Provincia de Pataz, Distrito de Tayabamba. Especializaciones y cursos en el área de educación, investigación cientifica, competencias digitales (TIC) y educación remota en la plataforma PERUEDUCA y en la Universidad católica de Trujillo.

 

Rafael Enrique Hidalgo Colón , Pedagógico Publico de Tayabamba (IESPP)

Magister en Investigación y Docencia Universitaria egresado de la Universidad Católica de Trujillo, Perú. Licenciado en Educación, mención: Educación Física, Deporte y Recreación de la Universidad de Carabobo (UC), valencia-Venezuela. Actualmente cursando el Doctorado en educación en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL) en Maracay-Venezuela. Docente de Educación Física en el instituto de Educación superior Pedagógico Publico de Tayabamba (IESPP), Perú. Docente de Educación Física del nivel secundario en el ministerio de educación (MINEDU) de Perú. Diplomados y especializaciones en el área de educación física en la universidad católica de Trujillo.

References

Castelló, A. (2010). Estrategias empresariales en la Web 2.0. Las Redes Sociales Online. Club Universitario.

CEPAL, N. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19.

Constantinides, E.; Lorenzo, C. y Gómez, M. A. (2008). Social Media: ¿A new frontier for retailers? European Retail Research, 22 (1) 1-28.

García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2016). Las competencias digitales en el ámbito educativo.

Mattelart, A. (1995). Historias de la Teorías de la Comunicación. Buenos Aires, Paidós. Cap. 3.

UNESCO. (2018). Competencias para un mundo conectado. Semana del aprendizaje móvil UNESCO.

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO.

Vázquez, R (2011) El proceso de creación de marca en la red: e-Branding, disponible en rubenvblog.com

Published

2023-07-17

How to Cite

Brochero Sarabia , A. E., & Hidalgo Colón , R. E. . (2023). TEACHER’S DIGITAL COMPETENCE: A COMMUNICATIVE VISION FROM THE PEDAGOGICAL PRAXIS. DIALOGICA, 19(2), 50–66. https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2157