ADOLESCENTS' PERSPECTIVE ON THE ONSET OF SEXUAL EXPERIENCE IN VENEZUELA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2158

Keywords:

sexuality, psychosexual development, sex education

Abstract

The purpose of this article is to reflect the perspective of adolescent students on the beginning of sexual experience in Venezuela. As for the methodology of the study, it was approached from the qualitative paradigm, as it is the appropriate one to investigate from the actors' own experiences. It was based on the field research design, under the phenomenological method, making reference to thinking and feeling what really happens in this research. The technique used was the in-depth interview. The findings made it possible to present some proposals such as conducting workshops on sexuality in school environments with trained people, as well as designing extracurricular activities, such as sports, artistic, theatrical and cultural activities that have preventive messages regarding the early onset of sexual relations.

Author Biography

Carmen Eloísa Acosta de Páez, UPEL-IPMAR

TSU en Gestión Social, Universidad Bolivariana; Licenciada en Gestión Social, Universidad Bolivariana. Magister en Educación Mención Orientación, UPEL Maracay; Diplomado “Docencia Universitaria para Profesionales no Docentes (IPMAR). Doctorado en Educación, UPEL Maracay. Docente de Aula y Orientadora en U.E.N. “Los Samanes” (2004). Docente de Aula, Orientadora y Coordinadora en la U.E.P. Instituto Polieducativo América (2021 actualidad).

References

Arias, F. (2010). Proyecto de investigación: Introducción a la metodología científica. Antecedentes. Espíteme.

Bandura, A. y Richard W. (1974). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Alianza.

Brito, M. (2009). La conducta sexual de los adolescente de 7 y 8 grado de la escuela técnica de la Unidad Educativa Alfredo Pietri, San Joaquín Estado Carabobo. produccion-uc.bc.uc.edu.ve/documentos/trabajos/70002170.pdf.

Caricote, E. (2006, enero-junio). La participación del adolescente en etapa media sobre la promoción de su salud sexual. Valencia, Venezuela. Revista Ciencias de la Educación, 1, 47-62.

Chumpitazi, R. (2004, abril). La adolescencia. En: Devida. Comisión Nacional para el Desarrollo y Vida sin Drogas. (2004, abril). Aspectos Teóricos para la Consejería en Población Adolescente. Lima, Perú: Mesa Técnica «Diagnóstico, Orientación y Consejería en Salud Integral».

Guerra, N. (2012). Programa de orientación para la salud sexual y reproductiva dirigido a estudiantes de secundaria en la Unidad Educativa “Anexo Dr. Rafael Guerra Méndez” Valencia Estado Carabobo. [Trabajo de Grado, Universidad de Carabobo]. riuc.bc.uc.edu.ve › 04 Educación ›.

Hernández, Z. y García, J. (2008). Paradigmas emergentes y métodos de investigación en el campo de la orientación.

Ley Orgánica para la Protección del niño y del adolescente (LOPNNA, 2007) 5859E de 10/12/2007

Maldonado, J. (2000). El paradigma cualitativo en la investigación de la Educación. Documental. Fortaleza.

Organización Mundial de la Salud. (2008). La adolescencia. OMS.

Taylor, R. (2006). Medicina de familia. Principios y práctica (6a. ed.). Elsivier.

Zubarew, T. (2005). Sexualidad del adolescente. http://escuela.med.puc.cl/paginas/ops/curso/Lecciones/Leccion15/M3L15Leccion.html

Published

2023-07-17

How to Cite

Acosta de Páez, C. E. . (2023). ADOLESCENTS’ PERSPECTIVE ON THE ONSET OF SEXUAL EXPERIENCE IN VENEZUELA. DIALOGICA, 19(2), 67–87. https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2158