BILINGUAL INTERCULTURAL EDUCATION PRAXIS IN THE BARÍ AND WAYUU ETHNICITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2159

Keywords:

culture, linguistics, indigenous, heritage

Abstract

The processes of cultural and linguistic assimilation of Venezuela's indigenous peoples have influenced the implementation of public policies to safeguard their heritage and ancestral wisdom, thus motivating the creation of Intercultural Bilingual Education. This programme has not fulfilled the expectations set out in its design. In view of the deviation from its original intention, a descriptive and field research was carried out with the purpose of "characterising the praxis of Intercultural Bilingual Education of the indigenous Wayuu living in Maracaibo, and of the Barí in the Sierra de Perijá". The techniques used were: documentary review and interviews. The results show that the praxis of the Wayuu Intercultural Bilingual Education in the cities is subject to problems such as: the organisation of the policy, teacher training, curricular failures, budget and supervision control, among others.

Author Biography

Josefa Guerra Velásquez, UPEL-IPMAR

Licenciada en Comunicación Social, Mención Periodismo, egresada de la Universidad del Zulia. Magister en Cultura Popular, graduada en la Universidad de Carabobo. Docente del Instituto Pedagógico “Rafael Escobar Lara” de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, adscrita al Departamento Componente Docente, en el Área Sociofilosófica. Desarrollo académico en las Unidades Curriculares: Sociedad y Educación y Pedagogía.Profesora investigadora dedicada a las áreas: Culturas Minoritarias (UPEL), Educación no Formal (UPEL) Cultura política y medios de comunicación, Globalización cultural, Identidad cultural y ciudadanía, Industria cultural y consumo cultural. Miembro del Centro de Investigación para la Participación Crítica IPREM UPEL. Miembro de la Unidad de Estudios Culturales UC. Doctorante en Educación de la UPEL Maracay.

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Published

2023-07-17

How to Cite

Guerra Velásquez, J. . (2023). BILINGUAL INTERCULTURAL EDUCATION PRAXIS IN THE BARÍ AND WAYUU ETHNICITIES. DIALOGICA, 19(2), 88–113. https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2159