CRITICAL READING IN GEOLOGY AND PALEONTOLOGY IN AN ARGENTINIAN UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i1.2934

Keywords:

academic literacy, academic communication, university teaching, argumentation, Geosciences

Abstract

This paper presents the results of a research that describes the handling of critical reading by students of Geology and Palaeontology (cohorts 2018 and 2019) at the Universidad Nacional de Río Negro (Argentina). This was done by means of entry (beginners) and exit tests including opinion columns selected following a transversal approach to a reading/writing and Earth sciences. Results reveal poor skills in critical Reading, difficulties in recognizing the process used to produce their own texts, a trend towards literality in discursive constructions, and lack of argumentation elements. Finally, after a year, 2018 cohort obtained better results in the exit test than those obtained in the entrance one.

Author Biographies

David Alberto Londoño-Vásquez, Institución Universitaria de Envigado

Docente titular, Institución Universitaria de Envigado (Colombia).Traductor Inglés, Francés y Español de la Universidad de Antioquia, Especialista en la Enseñanza del Inglés de la Universidad Pontificia Bolivariana, Magíster en Lingüística de la Universidad de Antioquia y Doctor en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud de la Universidad de Manizales-Cinde

María Angélica Diez, Universidad Nacional de Río Negro

Profesora adjunta de la Universidad Nacional de Río Negro (General Roca, Argentina). Licenciada en Historia de la Universidad Nacional de La Pampa y Doctora en Historia de la Universidad Nacional de la Plata.

Norma Cech, Universidad Nacional de Comahue

Profesora adjunta de la Universidad Nacional del Comahue (Neuquén, Argentina). Bióloga y Doctora en Ciencias Biológicas de la Universidad Nacional de Córdoba.

Olena Klimenko, Institución Universitaria de Envigado

Docente titular, Institución Universitaria de Envigado (Colombia). Psicóloga y Magíster en Psicología de la Universidad Estatal Lomonosov (Rusia). Magíster en Ciencias Sociales de la Universidad de Antioquía (Colombia). Doctora en Psicología Educativa de Atlantic International University (EEUU). Doctora en Psicopedagogía de la Universidad Católica de Argentina.

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Published

2024-07-12

How to Cite

Londoño-Vásquez, D. A. ., Diez, M. A. ., Cech, N., & Klimenko, O. (2024). CRITICAL READING IN GEOLOGY AND PALEONTOLOGY IN AN ARGENTINIAN UNIVERSITY. DIALOGICA, 21(1), 39–65. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i1.2934