TREND PROFILE OF TUTOR AND THESIS RESEARCHERS IN THE INQUIRYING KNOWLEDGE OF THE 21 ST CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3305

Keywords:

Profile, researcher tutor, thesis researcher, trend

Abstract

The research path is complex. One might think that it would only try to carry out a study following existing methodological processes; However, within this journey that involves the fusion of two horizons: tutor and thesis student, a support network is interwoven, which makes this journey a challenge. This article aims to elucidate the profile of both the tutor researcher and the thesis researcher that the 21st century demands; The initiative arises from the experiences of the authors exercising both positions, in addition to their vividness in the postdoctorate in tutorial training research, for this, understandings are incorporated that build complementary bridges in the investigative and tutorial action, of this era. The call is to be an exemplary tutor-thesis researcher who makes a difference in his or her daily personal-professional actions, successfully impacting high-level productions and socio-educational, family, and community impact.

Author Biographies

Alirian Rodríguez , Universidad de Carabobo

Doctora en Ciencias de la Educación (ULAC). Magíster en Educación, Mención Orientación y Asesoramiento UC. Especialista en Dirección y Supervisión Educativa UNEMSR. Licenciada en Educación, Mención Orientación UC (Cum Laude). Profesora Ordinaria Asociado FaCE UC (Dpto. Orientación). Coordinadora Servicio Comunitario Dpto. Orientación FaCE UC 2024.

María Navarro, Ministerio del Poder Popular para la Educación

Doctora en Ciencias de la Educación (ULAC). Docente-Orientadora del Centro Comunitario de Protección y Desarrollo Estudiantil de Guacara, adscrito al Ministerio del Poder Popular para la Educación. Autora de diversos artículos publicados, ponente, conferencista, facilitadora de talleres. Docente categoría agregada Universidad de Carabobo.

References

Arundel, H. (1967). La libertad en el arte. Grijalbo.

Canales. E. (2004). El perfil del tutor académico. http://docencia.uaeh.edu.mx/estudios-pertinencia/docs/hidalgo-municipios/Hidalgo-El-Perfil-Del-Tutor-Academico.pdf

De Sousa, B. (2008). La universidad en el siglo XXI para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Centro Internacional Miranda.

Hermoso, V. (2007). La realidad como fuente de teoría. Orituco.

Hermoso, V. (2023). Los seminarios de investigación. Material no publicado. Universidad de Carabobo.

Kelle, V. y Kovalson, M. (1967). Particularidades del arte como forma de la conciencia social, 139-159. En La libertad en el arte.

Leal. J. (2005). La autonomía del sujeto investigador y la metodología de investigación. Litorama.

Morillo, F. (2013). Fundamentos de orientación. Una perspectiva teórica desde la tríada trasfiguracional: aisthésis, poiésis y katharsis. CISCOYT. Serie Estudios sociales transcomplejos: Valencia – Venezuela.

Mujica, J. (2013). César Rengifo a viva voz. Fondo Editorial Fundarte.

Padrón, J. y Camacho H. (2000). ¿Qué es Investigar? Una respuesta desde el enfoque epistemológico del racionalismo crítico. Telos, 2 (2) 314-330, https://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/1865

Ramírez, O. (1994). Hacia una nueva creatividad. Colección: Ciencias Sociales. Serie: Psicología: Consejo de Publicaciones

Real Academia Española (2023). Diccionario de la lengua española (23a. ed.). [Versión en línea]. https://dle.rae.es.

Ruíz, C. (2006). Cómo llegar a ser un tutor competente. Santillana.

Victoriano, G. (2020). Qué es ser tesista: de la fantasía a la realidad. https://publicaoperece.com/4bmj93e7jrb4gk6n5ztj5a9j3lwcdl/

Published

2024-12-16

How to Cite

Rodríguez , A. ., & Navarro, M. . . (2024). TREND PROFILE OF TUTOR AND THESIS RESEARCHERS IN THE INQUIRYING KNOWLEDGE OF THE 21 ST CENTURY. DIALOGICA, 21(4), 23–35. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3305