DESIGN OF A VIRTUAL LEARNING OBJECT OF THE AFFINED FUNCTION IN ECONOMIC SCIENCES FROM AN EPISTEMOLOGICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i2.3331Keywords:
Historical-Epistemological analysis, economic sciences, affine function, epistemological obstacles, virtual learning objectAbstract
The article presents a historical and epistemological analysis of the affine function, considering its possible didactic implications in the teaching of Mathematics in the economic sciences, when making use of digital technologies. Brousseau's epistemological obstacles were considered as references; the didactic use of the History of Mathematics; and the development of virtual learning objects (VLO). It was a study framed in the postpositivist paradigm, with a qualitative, documentary-type approach. The procedure was based on the hermeneutic method. When revealing the chronogenesis of the related function in economic sciences, four periods-stages were located. Likewise, five epistemological obstacles were identified. Finally, an VLO prepared according to the contributions given by the historical-epistemological study is presented, which can be used in the teaching of Mathematics in the context of economic sciences.
References
Acosta, M. y Joya, A. (2015). Ingeniería didáctica para la enseñanza de la función lineal: análisis preliminar. Disponible: https://n9.cl/ucqib
Acuña, M. (2017). Objetos Virtuales de Aprendizajes en línea. https://www.evirtualplus.com/objetos-virtuales-de-aprendizajes-linea/
Anacona, M. (2003). La historia de las matemáticas en la educación matemática. Revista EMA, 8(1), 30-46. https://core.ac.uk/download/pdf/12341944.pdf
Arias, F. (2006).El Proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología científica. (5ta Edición). Editorial Episteme. Caracas – Venezuela.
Bachelard, G. (2000). La Formación del Espíritu Científico. (23ra edición). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Siglo XXI
Barrantes, H. (2006). Los obstáculos epistemológicos. Cuadernos de investigación y formación en educación matemática, 1(2), 2-7. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/6886
Benítez, M.G. (2010). El modelo de diseño instruccional Assure aplicado a la educación a distancia. Tlatemoani, Revista Académica de Investigación, 1, 1-12. http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/01/pdf/63-77_mgbl.pdf
Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. Grenoble: La PenséeSauvage
Cernea, D. y Del Moral, M. (2005). Diseñando objetos de aprendizaje como facilitadores de la construcción del conocimiento. https://cursos.clavijero.edu.mx/cursos/138_sacl/modulo7/contenidos/documentos/id16.pdf
Noguera, J. (2021). Análisis histórico-epistemológico de la función afín en ciencias económicas. Implicaciones didácticas en la construcción de un objeto virtual de aprendizaje. [Trabajo de Grado de Maestría no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Maracay]
Petro, L., Salas, D., Puerta, J., Berdella, L. (2018). Diseño e implementación de objetos virtuales de aprendizaje accesibles e interactivos. https://www.magisterio.com.co/articulo/diseno-e-implementacion-de-objetos-virtuales-de-aprendizaje-accesibles-e-interactivosn
Rodríguez, E. y Valdivé, C. (2011). Análisis histórico de la función afín y la ecuación lineal en la economía desde el enfoque ontosemiótico. Revista científica teorías enfoques y aplicaciones en las ciencias sociales. [Revista en línea], 4(8), 17-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4735431
Suárez, Y. (2018). Consolidación de una línea de investigación en TIC y Educación Matemática. En Piña, M., Moreno, F., Vasamón, D., Ochoa, I., et al. (Eds.) TIC y políticas públicas en educación. Su incidencia en el aula de clase. Valencia, Venezuela: Universidad de Carabobo, pp. 176-189.
Suárez, Y. (2014). El mapa de enseñanza-aprendizaje y la web 2.0: organizadores del contenido matemático. [Trabajo de ascenso no publicado. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Maracay]
Wiley, D. (2000). The Instructional Use of Learning Objects. [Documento en línea]. Disponible:http://members.aect.org/publications/InstructionalUseofLearningObjects.pdf#page=7
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Alberto Noguera Olivares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.