Orientation in values as pedagogical strategy for social personal formation in primary education
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1245Keywords:
Orientation, Personal, Social, Education, ValuesAbstract
This article exhibits the contributions obtained from the research process, focused on an education in values. For this, theoretical sources allusive to the topic were taken, under an interpretive position. The study context, the Bolivarian National Educational Unit "Armando Zuloaga Blanco". Where 5 studentsand 3 teachers participated as informants, using observation and interview as atechnique and instrument. Through content analysis, the interpretation of the findings was reflected in the following categories, Family and school accompaniment for education in values Actions applied to address peace and healthy coexistence. Contributions based on personal social orientation. Which allowed as a final reflection that is required to strengthen and strengthen actions to prepare and engage parents with strategies in values that allow them to promote an education based on values that contribute to a coexistence in peace and harmony.
References
Alonzo, J. (2004). Educación en Valores en la Institución Escolar. México: Editorial Plaza Valdez S.A.C.V
Barrantes, R. (2009). Un Cambio al Conocimiento. Un Enfoque Cualitativo y Cuantitativo (15 Edición reimpresión) Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.
Bisquerra, R. y Álvarez, M. (2010). Concepto de orientación e intervención psicopedagógica. En Bizquera (Coord.), Modelos de orientación e intervención psicopedagógica (8.va Edición., pp. 9-22). Las Rozas, Madrid: Wolters Kluwer.
Centeno, H. (2013). La orientación personal, social, vocacional, comunitaria, familiar. [Documento en línea] Disponible: oriento2014.blogspot.com/2016/02/hernaine-centeno-ernainecentenohotmail.html. [Consulta 2022, febrero 12]
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela, (1999) Ediciones de la Presidencia de la Republica. Caracas-Venezuela 2013.
Enríquez, A. (2007) Ética y Valores. Un Enfoque Constructivista. México: Pearson. Educación S.A
Garza, J (2000). Educación en Valores-Teoría de Valores- Fundamentación Teórica. Editorial Única. Ed México Trillas
Hernández, J. (2004). Hacia una Caracterización de la Crisis y las Tareas de la Orientación Educativa en el Nuevo siglo. Revista Mexicana de orientación Educativa, I (2), 11-18.
Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 2.635 (Extraordinario), Julio 28, 1980.
Ley Orgánica para la Protección del Niño y del Adolescente. (1998). Gaceta Oficial de la República de Venezuela, 5.266 (Extraordinaria), octubre 2,1998.
Martínez, P. y Martínez, M. (2011) La Orientación del Siglo XXI [Documento en Línea] Disponible: https://acortar.link/M4kzZB [consulta 2019, febrero 26]
Molina, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación 35 (1), 1-22
Olmeda, M. (2007). Ética profesional en el Ejercicio de Derecho. Baja California. México (2da Edición) Departamento de Editorial Universitaria.
Pérez, E (1997) “Educar en tiempos de crisis”. Maracaibo-Venezuela: Centro de Formación de Fe Y Alegría
Rodríguez, S. (1991) Orientación y Reforma. El reto de la intervención por programas. España: University of Barcelona.
Strauss A y Corbin J (2002) Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para desarrollar la teoría. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Tuts, M. y Martínez, L. (2006) Educación en Valores y Ciudadanía. España: Serie EDUPAZ
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.