The school based on the experiences of the students of the academic middle

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1250

Keywords:

School, Sense, Meaning, Students, Experiences

Abstract

This article aims to analyze theoretical foundations about the meaning that school has for students in order to improve current educational processes. The research approach is qualitative and the study design is documentary. The results obtained show that school for some students is the place of socialization and encounter that offers them the opportunity to have a better future, while for others it does not generate any expectations, it does not make sense and they simply attend it out of obligation. This gives rise to the need to generate significant changes within the school, taking into account the context, diversity and interest of the students, to encourage their participation, improve educational practice and offer equal conditions. For this, it is essential that the school has its main and closest allies such as teachers, family and community.

Author Biography

Sirly Liliana Montero Gómez, Institución Educativa de Cañaveral, Turbaco- Colombia

Master's degree in Educational Sciences from the Universidad de San Buenaventura sectional Cartagena, Specialist in University Teaching from the Fundación Universitaria del Área Andina, Systems Engineer from the Universidad San Buenaventura and PhD student of the Doctorate in Education at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador (Caracas -Venezuela). Currently I am a secondary school teacher in the area of technology and computer science at the educational institution of Cañaveral, located in the municipality of Turbaco

References

Acevedo, D. (2018). Sentido de escuela en jóvenes de américa latina tendencias investigativas. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación [Revista en línea], 14. Disponible en: https://revistacseducacion.unr.edu.ar/index.php/educacion/article/view/402/367 [Consulta: 2021, septiembre 10]

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) y la Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). (2020). Educación, juventud y trabajo Habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante. [Documento en línea]. Disponible: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46066/4/S2000522_es.pdf [Consulta: 2021, Septiembre 13]

Durkheim, E. (1976). Educación como socialización. España: Ediciones Sígueme.

Fernández, N. (2016). Notas para acotar el debate sobre el sentido de la escuela. Revista Educación, Política y Sociedad [Revista en línea]. 1. Disponible en: https://revistas.uam.es/reps/article/download/12241/12105/31181 [Consulta: 2021, septiembre 12]

Ferreyra, H. (2017). Una escuela secundaria posible. Revista Educación y Desarrollo Social. [Revista en línea], 2. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6288398 [Consulta: 2021, Agosto 23]

Freire, P. (2007). La Escuela y el Maestro. Sao Paulo, Brasil: Sao paulo.

Giroux, H. (2003). Pedagogía política de la esperanza. Amorrortu Editores.

Hurtado, F. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. [Revista en línea], 44. Disponible: https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf [Consulta: 2021, Agosto 28]

Núñez, P. (2020). Un tiempo escolar fuera de lo común: los jóvenes y sus sentidos sobre la escuela secundaria. En Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (Comp.), Pensar la educación en tiempos de pandemia Entre la emergencia, el compromiso y la espera. [Libro en línea]. Disponible: https://www.trabajo-social.org.ar/wp-content/uploads/Pensar-la-educacion.pdf [Consulta: 2021, Agostom29]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. [Documento en línea]. Disponible: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf [Consulta: 2021, Septiembre 21]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? [Documento en línea]. Disponible: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697 [Consulta: 2021, Septiembre 19]

Ponce, R. y Serrano, A. (2017). ¿La educación cambia? Repensando el sentido y finalidad de una escuela para todos. Revista Teoría de la Educación [Revista en línea], 2. Disponible: https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/download/teoredu292167184/17952/60088 [Consulta: 2021, Septiembre 22]

Ricoeur, P. (1995). Teoría de la Interpretación. Discurso y excedente de Sentido. Argentina: Siglo XXI Editores Argentina.

Rosque, A. (2010). De la diversidad a la unidad en la investigación cualitativa. Caracas: Vadell Hnos Editores.

Ruiz, C. (2017). Configuración de Sentidos en Jóvenes Tulueños: Un tránsito entre la historicidad familiar y las experiencias en la escuela. [Versión completa en línea]. trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad San Buenaventura Sede Cali. Disponible: https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/55b920ae-9875-4452-b98d-42505c3b3ecf/content [Consulta: 2021, Septiembre 21]

Sacristán, J. y Pérez, A. (2008). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Serra, E. (2015). El Sentido que los Adolescentes le Otorgan a la Escuela Media. [Versión completa en línea]. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad Nacional de la Pampa, Argentina. disponible: https://repo.unlpam.edu.ar/bitstream/handle/unlpam/2387/h_serels885.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Consulta: 2021, Septiembre 22]

Tarabini, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global. Revista de Sociología de la Educación [Revista en línea], 2. disponible: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/17135/15394 [Consulta: 2021, Agosto30]

Published

2022-11-30

How to Cite

Sirly Liliana Montero Gómez. (2022). The school based on the experiences of the students of the academic middle. GACETA DE PEDAGOGÍA, (44), 120–136. https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1250

Issue

Section

Review Articles