Elements of resilience counselling for families with disabled offspring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1251

Keywords:

Orientation, Resilience, Families, Disability

Abstract

Orientation and resilience are two inseparable terms for the help of families that have a member with a disability or suffer adversity and unexpected needs. The article aims to promote the resilience of families of children with disability. It was based on documentary research, which allowed the review of scientific articles, books, printed material, among others, to arrive at a reflection and subsequent contrast of the selected foundations. The information collected was chosen using consistency criteria, contribution to the study area, originality of the documents. It is concluded that families who have a child with a disability suffer alterations in their routines and must have operating bases that lead them to be resilient, so the orientation seeks that these families accept their situation, take appropriate actions, assume challenges and strengthen each experience they gain in the process of living with their children with disabilities.

Author Biography

Sandy Guillen, Instituto de Educación Especial Nacional Bolivariano Arístides Bastidas, Caracas- Venezuela

Teacher specialising in Special Education. Professor José Lorenzo Pérez Rodríguez University College. 2016. Classroom teacher at I.E.E.N.B Arístides Bastidas. 2012-2020. Currently, she is finishing her Master's Degree in Education. Orientation mention at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Pedagogical Institute of Caracas.

References

Álvarez, V. (1994). Orientación Educativa y Acción Orientadora. Madrid: Eos.

Arias F, (1997). El Proyecto de Investigación. Caracas. Episteme.

Bisquerra, R. (1998). Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica. Barcelona: Praxis.

Declaración Universal de los Derechos Humanos. (2009). [Documento en línea] Disponible en: http://www.derechos.org.ve/pw/wp-content/uploads/Declaracion. [Consultado: 2022, marzo 30]

Delage, M. (2010). La resiliencia familiar. El nicho familiar y la superación de las heridas. Barcelona: Gedisa

Gómez, E., y Kotliarenco, M. A. (2010). Resiliencia Familiar: un enfoque de investigación e intervención con familias multiproblemáticas. Revista de Psicología, 19(2), 103-131

Grané, J., y Forés, A. (2007). La resiliencia. Barcelona: Editorial UOC

Martín, C. (2019). El derecho a la vida familiar de las personas con discapacidad. Editorial Reus.

Martínez, M., Ruiz, M. y Sánchez, P. (2012). Familia y Educación. Guía práctica para escuelas de padres y madres eficaces. Consejería de Educación, Formación y Empleo. [Libro en línea] Disponible en: https://www.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=10715&IDTIPO=246&RASTRO=c801$m4331,4330 [Consultado: 2022, mayo 30]

Minuchin, S. (2004). Familias y Terapia Familiar. México. GEDISA Mexicana.

Molina, D. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. [Articulo en línea] Revista Iberoamericana de educación 33/6. Disponible en http://www.ricoci.org/deloslectores/736 Molina 108.PDF [Consultado: 2022, junio 3]

Organización Mundial de la Salud (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: CIF. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, Instituto de Migraciones y Servicios Sociales.

Palella S. y Martins F. (2012). Metodología de la Investigación Cuantitativa. FEDEUPEL Caracas.

Parras, A., Madrigal, A., Redondo, S., Vale. P. y Navarro, E. (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Madrid: OMAGRAF, S.L.

Ramírez, T. (1999). Cómo hacer un proyecto de Investigación. Segunda Edición. Caracas: Carhel, C. A.

Ríos, J. (1994). Manual de Orientación y Terapia Familiar. (2a ed.). Madrid: Instituto de Ciencias del Hombre

Saavedra, E. y Villalta, M. (2008). Escala de Resiliencia SV-RES para jóvenes y adultos. Curicó: CEANIM.

Stacey, J. (2000). (How) Does sexual orientation of parents matter? American Sociological Review, 65, 159-183.

Vanistendeal, S. (2014). Resiliencia: el reto del cambio de mirada. En J. Madariaga. Nuevas miradas sobre la resiliencia. Ampliando ámbitos y prácticas (pp. 53-67). Barcelona: Editorial Gedisa

Published

2022-11-30

How to Cite

Sandy Guillen. (2022). Elements of resilience counselling for families with disabled offspring. GACETA DE PEDAGOGÍA, (44), 137–150. https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1251

Issue

Section

Review Articles