From phono sapiens to infocracy. Dissertation around the comfort zone of the digital swarm
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1830Keywords:
Digital, Social networks and electronic devices, Comfort zone, Infocracy, EducationAbstract
The article critically addresses the transition from phono sapiens to infocracy. In this dissertation, the excessive use of social networks and electronic devices by students of Latin American educational establishments virtually affected by the fourth industrial revolution is problematized. In this sense, the main purpose was to analyze the psycholinguistic effects derived from the abuse of smartphones and social networks, to dimension their computer crimes, disorders, obsessions, among others. For this purpose, study units were used, which were organized through the prism statement that allowed a systematic review of 29 articles registered in specialized academic search engines. From the methodological point of view, the article is based on the qualitative approach, documentary research that resulted in statistics that indicate that students gradually become digital swarm’s victims of the comfort zone.
References
Alfonso, I. (1995). Técnicas de investigación bibliográfica. Caracas: Contexto Ediciones.
Bauman, Z. (2016). Las redes sociales son una trampa. Entrevista realizada por Ricardo de Querol para el día el diario el País, Colombia. https://elpais.com/cultura/2015/12/30/babelia/1451504427_675885.html
Campiño, C. (2016). La escuela teledirigida o educación 2.0. una reflexión en contra del rebaño digital. Revista Historia de la Educación Colombiana 19, n.º 19 (diciembre de 2016): 237–52. http://dx.doi.org/10.22267/rhec.161919.22.
Campiño, C. (marzo de 2022). Cibercultura y educación: Impacto psicolingüístico derivado del uso desmedido de drogas electrónicas en el rebaño digital estudiantil nariñense. II Congreso Internacional de Investigación e Innovación en Educación Marzo, 2022. Depósito Legal: DC2022000480 ISBN: 978-980-281-246-2 Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Politécnico del Norte, Cartagena de Indias.
Castells, M (1999). La era de la información: economía, sociedad y cultura. Madrid: Alianza.
Carr, N (2011). Superficiales: ¿Qué está haciendo internet con nuestras mentes? Madrid: Taurus.
Castaño, M (2017). Conociendo al consumidor, Centro de Investigación de las Telecomunicaciones (Cintel). https://acortar.link/RQhsTS
Castro, S. (2012). Ubicuidad y comunicación: los smartphones. Revista Casqui. Revista Latinoamericana de comunicación, (118), 91 – 95.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística – DANE- (2018). Boletín Técnico Indicadores básicos de tenencia y uso de tecnologías de la información y comunicación – TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad. DANE, Encuesta de Calidad de Vida – ECV
Desmurget, M. (2020) La fábrica de cretinas digitales: Los peligros de las pantallas para nuestros hijos. Madri: Península. https://acortar.link/a6YOz5
Digital 2021. (2021). Digital 2021 Global Overview Report. https://acortar.link/Jwub1f
DiLeMa (2017). Impacto de los teléfonos móviles en los procesos lectoescritores. Revista de Didáctica de la Lengua Materna y la Literatura. Concurso Nacional de Cuento RCN y Ministerio de Educación. Universidad de Quindío.
Dow, N (2014). Addiction by Design: Machine Gambling in Las Vegas. Princeton University Press
Ferreri, Juan (2022). Inteligencia artificial: algunos aspectos de su impacto. 1a edición especial - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires. CD-I, iBook ISBN 978-987-537-171-2 1. Inteligencia Artificial. I. Título. CDD 006.301. https://acortar.link/6VWHGT
Foucault, M (1979). Curso del 14 de enero de 1976, en VV.AA. Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.
García Gual, C (2018). Los alumnos pasan mucho tiempo con el móvil. No saben nada. Entrevista realizada para el diario El País de Colombia por parte de: José Andrés Rojo. https://elpais.com/elpais/2018/02/05/eps/1517841144_118374.html
Han, B. (2021). No cosas. Barcelona: Herder.
Han, B. (2014). En el enjambre. Barcelona: Herder.
Han, B. (2022). Infocracia: la digitalización y la crisis de la democracia. Barcelona: Taurus.
Harari, Y (2016). De animales a dioses. Breve historia de la humanidad. México: Debate.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación-Icfes- (2022). Icfes publicó los resultados del examen Saber 11 calendario A 2022. https://www.infobae.com/america/colombia/2022/11/29/icfes-publico-los-resultados-del-examen-saber-11-calendario-a-2022/
López, A. (2013). Identificación y análisis de los patrones de uso de los teléfonos smartphone en la población universitaria de la UPV-EHU. En: CONGRESO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN ABIERTA Y TECNOLOGÍA. Ikasnabar, VI.
Lévy, P (2007). Cibercultura. Informe al consejo de Europa. Prólogo de Manuel Medina. Anthropos Editorial: México: Universidad Autónoma Metropolitana – Iztapalapa. (Ciencia, Tecnología y Sociedad: 16)
Lyotard, J (1994). La condición posmoderna. Madrid: Cátedra.
Lipovetsky, G. (2001). El Imperio Efímero de la Moda: Barcelona, Anthropos. 380 p.
Luengo, J (2019). Uso y riesgo de las nuevas tecnologías de la información. Colegio oficial de la psicología de Madrid año 2019. https://acortar.link/6cjmY6
Martínez, P., S. (2021). Alteraciones mentales por el uso excesivo del móvil. Revista Colombiana de Psiquiatría. Vol. 50. Núm. 2 (abril – junio) http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-74502021000200070#aff1
Ministerio de tecnologías de la información y las comunicaciones-MINTIC-(2018). Boletín de acceso Fijo a Internet en Colombia. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-article-101935.html
Moisés, A (2018). El internet de las cosas. Madrid: REUS
Navajas, G (2016). El hombre tecnológico y el síndrome Blade Runner. En la era del biorobot, Editorial Berenice.
Organización de Cooperación y Desarrollo Económicos y otros. (2020), Perspectivas Económicas de América Latina 2020: Transformación Digital para una Mejor Reconstrucción, París.
Ponce, E, Ponce, D, Hernández, M. E (2014). Efectos neurológicos por teléfonos celulares: revisión bibliográfica y modelos matemáticos. https://www.interciencia.net/wp-content/uploads/2017/11/843-Ponce-7.pdf
Reales, E; Bohórquez, M; Rueda, A. (2016) Lineamientos conceptuales de las redes sociales. Una aproximación de la aplicabilidad a la relación de la violencia. Bogotá: Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca.
Sartori, G (1998) Homo Videns. La sociedad teledirigida. Editorial: Alfaguara, Buenos Aires.
Smith, I. (2012). The Internet of Things 2012. New Horizons, IERC – Internet of Things European Research Cluster.
Schwab, K. (2015). The Fourth Industrial Revolution. What It Means and how to Respond. Foreing Affairs, December.
Escuela de Administración, Finanzas e Instituto Tecnológico- EAFIT. (2018). Modernización de servicios digitales. Documento institucional. Medellín: TIGO.
Thomée, S., Eklöf, M., Gustafsson, E., Nilsson, R. y Hagberg, M. (2007). Prevalence of perceived stress, symptoms of depression and sleep disturbances in relation to information and communication technology (ICT) use among young adults. An explorative prospective study. Computers in Human Behavior, 23, 1300-1321. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563204002250
Zabludovsky, J. (2015). Somos palabra. Entrevista publicada por la revista letras libres, México por parte de: Raúl Trejo Delarbre. https://letraslibres.com/revista-mexico/el-periodismo-de-zabludovsky/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.