Updating the computer science curriculum to strengthen computational thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1831

Keywords:

Computational thinking, Computer's science, Computer age

Abstract

Today technology has made the educational community to think about how to prepare today's students for jobs and technologies that are not within their reach. This article aims to provide theoretical elements based on computer science and computational thinking., A process of analysis and interpretation of the information typical of a documentary type investigation was developed as methodology. There  were selected 18 study units brought together into the following categories, the curriculum in computer science updating, computational thinking, and the computer's science articulation. The findings obtained show that in the current era its inclusion is necessary to strengthen computational thinking. It is concluded that the inclusion and integration of computer science in the curriculum is necessary, so as to promote computational thinking in the new generations.

Author Biography

Josué Guillermo Cucaita Murcia, Institución Educativa Instituto Técnico Industrial, Villavicencio, Colombia

Systems Engineer from Universidad Antonio Nariño, Colombia. Specialist in Software Engineering, Universidad de los Llanos, Colombia. Master in ICT in Education International University, Panama. PhD in Research and Teaching Centro Panamericano de Estudios Superiores, Mexico. Doctorate in Education Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela. Professor at the Universidad Cooperativa de Colombia. Currently teaching in the area of Technology and Informatics at the Instituto Técnico Industrial, Villavicencio, Colombia. Speaker at national and international scientific events, author of book chapters in physical and digital, ICT Training for Colombian teachers 2013 South Korea, Junior Researcher recognized by Colciencias 2021, attached to the research group GIPIS Universidad Cooperativa de Colombia.

References

Adell, J., Llopis, M. Á., Esteve, F., y Valdeolivas, M. G. (2019). El debate sobre el pensamiento computacional en educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 171. https://doi.org/10.5944/RIED.22.1.22303

Basogain, X., Olabe, M. A., Olabe, J. C., Rico, M. J., Rodríguez, L., y Amórtegui, M. (2017). Pensamiento computacional en las escuelas de Colombia: colaboración internacional de innovación en la educación. https://acortar.link/q76k6O

Basogain Olabe, X., y Olmedo Parco, M. E. (2020). Integración de Pensamiento Computacional en Educación Básica. Dos Experiencias Pedagógicas de Aprendizaje Colaborativo online. Revista de Educación a Distancia (RED), 20(63). https://doi.org/10.6018/red.409481

Blandon, J. C. (2020). Tendencias en ciencias de la computación. Entre Ciencia e Ingeniería, Pereira, v. 14, n. 27, p. 19-28. https://doi.org/10.31908/19098367.0002

Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., y Engelhardt, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education-Implications for police and practice (No. JRC104188). Joint Research Centre (Seville site) https://acortar.link/xevDm4

Branchini, G., Cortez, M. M., Rodríguez, J., y Pedemonte, M. de los A. (2019). Las Ciencias de la Computación en el Currículum Escolar. In XXI Workshop de Investigadores En Ciencias de La Computación (WICC 2019, Universidad Nacional de San Juan), April, 5. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/78019

Burgos, J. B., Salvador, M. R. A., y Narváez, H. O. P. (2016). Del pensamiento complejo al pensamiento computacional: retos para la educación contemporánea. Sophia: Colección de Filosofía de la educación, (21), 143-159. https://acortar.link/9x7Rn2

Cabrera, J. M. (2017). Las Ciencias de la Computación en el currículo educativo. Avances

En Supervisión Educativa, June, 1–21. https://doi.org/10.23824/ase.v0i27.584

Denning, P. J. (2000). Computer Science: The Discipline in Encyclopaedia of Computer Science, Ralston, A., and Hemmendinger. George Mason University, Fairfax VA. https://acortar.link/Z8EpM3

García, C. J. (2017). Python como primer lenguaje de programación textual en la Enseñanza Secundaria. Education in the Knowledge Society : EKS, 18(2), 147–162. https://doi.org/10.14201/EKS2017182147162

García Rodríguez, A. G. (2022). Enseñanza de la programación a través de Scratch para el desarrollo del pensamiento computacional en educación básica secundaria. Revista Academia y Virtualidad, 15(1), 161-182. https://acortar.link/TPl19L

Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y Formación del Profesorado (2017). El Pensamiento Computacional en la Enseñanza Obligatoria (Computhink). https://acortar.link/PEFpGS

Manrique, B, Gómez, M. C. y González, L. (2020). Estrategia de transformación para la formación en informática: hacia el desarrollo de competencias en educación básica y media para la Industria 4.0 en Medellín - Colombia. RISTI, Dic 2020, no.39, p.1-17. ISSN 1646-9895. https://acortar.link/1jz2ns

Merrill, M. (2002). First Principles of Instruction, Submitted for publication to Educational Technology Educational Technology Research and Development, 50 p.43-59. Utah State University. https://doi.org/10.1007/BF02505024

Naughton, J. (2012). A manifesto for teaching computer science in the 21st century. https://acortar.link/uTncFe

Papert, S. (1980). Computers for children. Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas, 3-18. https://acortar.link/QGin5l

Pérez, M. (2017). El pensamiento computacional y la resolución de problemas: una apuesta pedagógica en el siglo XXI. Revista Boletín Redipe, 6(8), 63–73. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/294

Quiroz-Vallejo, D.A., Carmona-Mesa, J.A., Castrillón-Yepes, A., y Villa-Ochoa, J.A. (2021). Integración del Pensamiento Computacional en la educación primaria y secundaria en Latinoamérica: una revisión sistemática de literatura. RED. Revista de educación a distancia, 21(68). https://revistas.um.es/red/article/view/485321

Rodríguez, J., Cortez, M. M., y Boari, S. (2022). Explorando el lugar de las áreas de conocimiento de las Ciencias de la Computación en la Escuela Secundaria Argentina: Una Revisión Sistemática. Electronic Journal of SADIO (EJS), 21(2), 110-124. https://acortar.link/JTLJc1

Roig, R., y Moreno, V. (2020). El pensamiento computacional en Educación. Análisis bibliométrico y temático. Revista de Educación a Distancia (RED), 20(63). https://doi.org/10.6018/red.402621

Rincón, A. I., y Ávila, W. D. (2016). Una aproximación desde la lógica de la educación al pensamiento computacional. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (21), 161-176. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441849209007.pdf

Sanabria, E. S., Rodríguez, N. R., Zerpa, A. E., Prieto, P. L., y Alonso, M. Á. (2020). El Pensamiento computacional: ¿Una nueva forma de entrenar la memoria de trabajo? Revista de Educación a Distancia (RED), 20(63), 30–34. https://doi.org/10.6018/red.401931

San Martín, P. (2021). Hacia un modelo analítico multidimensional para la co-construcción y sostenibilidad de proyectos escolares “TIS - Ciencias de la Computación”. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 1(31),67-81. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384565126006

Velázquez, J. Á., y Martín, M. (2021). Análisis del “pensamiento computacional” desde una perspectiva educativa. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(68). https://doi.org/10.6018/red.484811

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33- 35.

https://n9.cl/z0dni

Wing, J. M. (2011). Research notebook: Computational thinking—What and why. The link

magazine, 6, 20-23. https://acortar.link/2KGK4t

Zapata, J. M., Jameson, E., Zapata-Ros, M., y Merrill, D. (2021). El Principio de Activación en el Pensamiento Computacional, las Matemáticas y el STEM. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(68), 30–2021. https://doi.org/10.6018/RED.498531

Zhang, L. C., y Nouri, J. (2019). A systematic review of learning computational thinking through Scratch in K-9. Computers and Education, 141(junio), 103607. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103607

Published

2023-04-30

How to Cite

Josué Guillermo Cucaita Murcia. (2023). Updating the computer science curriculum to strengthen computational thinking. GACETA DE PEDAGOGÍA, (45), 46–65. https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1831

Issue

Section

Review Articles