Pedagogy oriented from structural cognitive modifiability in psychosocial risks of post-pandemic youths
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1834Keywords:
Structural cognitive modifiability, Psychosocial risks, Post-pandemicAbstract
The purpose of this article was to reflect on pedagogy oriented from structural cognitive modifiability, as an alternative to minimize the psychosocial risks of young people in the post-pandemic. The research was of a documentary type with a qualitative approach since the understanding and interpretation of a reality of a social nature was sought from the analysis of five scientific articles. The findings demonstrate the significant increase in stress, anxiety and depression as the main psychosocial risks in students, due to the change in living conditions, migration to remote education and confinement at home. Therefore, the structural cognitive modifiability through the mediated learning experience based on the development of cognitive functions and mental operations, represents a pedagogical option to respond to the demands of today's world and to situations of extraordinary scenarios such as pandemics and post -pandemics.
References
Apaza, C., Seminario, R. y Santa-Cruz, A. Factores psicosociales durante el confinamiento por el Covid-19 – Perú. Revista Venezolana de Gerencia 90. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/32385/33774
Bañol, J. y Montoya, D. (2021). Experiencias traumáticas en la infancia durante el confinamiento por COVID-19. Una revisión documental. Ciencia y Academia, 2. http://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index. php/CYA/article/view/3920
Cabeza, E., Herrera, R., Ricaurte, P. y Novillo, C. (2021). Depresión, Ansiedad, estrés en estudiantes y docentes: Análisis a partir del Covid 19. Revista Venezolana de Gerencia (RVG), 94. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/35763/38074
Díaz, D. (2021). Efectos psicosociales de la pandemia COVID-19 en la familia. Revista San Griego http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rsan/v1n48/2528-7907-rsan-1-48-00149.pdf
Espada, J., Orgilés, M., Piqueras, J. y Morales, A. (2020). Las Buenas Prácticas en la Atención Psicológica Infanto-juvenil ante el COVID-19. Clínica y Salud 2. https://scielo.isciii.es/pdf/clinsa/v31n2/1130-5274-clinsa-31-2-0109.pdf
Fuentes, S. (1999). La inteligencia y Reuven Feuerstein: una propuesta teórica y práctica al servicio del ser humano. https://acortar.link/VdjRVx
Gallardo, G, (2021). Sostener, cuidar, aprender. Lineamientos para el apoyo socioemocional en las comunidades educativas. https://www.unicef.org/chile/media/5701/file/Sostener%20cuidar%20.pdf
Gómez, L. (2011). Un espacio para la investigación documental. Revista Vanguardia Psicológica, 2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4815129
Leiva, A., Nazar, G., Martínez, M., Petermann, F., Ricchezza, J. y Celis, C. (2020). Dimensión psicosocial de la pandemia: la otra cara del covid-19. Ciencia y Enfermería https://www.scielo.cl/pdf/cienf/v26/0717-9553-cienf-26-10.pdf
Noguez, S. (2002). El desarrollo potencial de aprendizaje. Entrevista a Reuven Feuerstein. Revista Electrónica de Investigación Educativa 2. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v4n2/v4n2a9.pdf
Organización Panamericana de la Salud. (2013). Salud Mental. Guía del promotor comunitario. https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/31342/salud-mental-guia-promotor.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Orrú, S. (2003). Reuven Feuerstein y la teoría de la modificabilidad cognitiva estructural. Revista Educación, 332. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:84088205-2787-4667-8b63-48486ac735ae/re3320311443-pdf.pdf
Paja, M. y Tolentino, H. (2021). Educación emocional en la escuela como prevención de riesgos psicosociales. Digital Publisher CEIT https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8143668
Parada, A. y Avendaño, W. (2013). Ámbitos de aplicación de la teoría de la modificabilidad estructural cognitiva de Reuven Feuerstein. AGO.USB Medellín-Colombia, 2. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/103/69
Rebolledo, C., Rivera, M. y Ojeda, J. (2021). Bienestar socioemocional de estudiantes y docentes durante la educación a distancia en el contexto de la pandemia por la COVID19: Retos y aprendizajes. https://acortar.link/c00w9t
Ruffinelli, A. (2002). Modificabilidad cognitiva en el aula reformada. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 03. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2099216.pdf
Segura, A., Rojas, L. y Benavides, C. (2020). Riesgo psicosocial y desempeño académico: un análisis en los colegios de la Policía Nacional adscritos a la ciudad de Bogotá, D. C. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 2. https://revistalogos.policia.edu.co:8443/index.php/rlct/article/view/1129
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. España: Paidós.
Varela, A., Gramacho, A. y Melo, C. (2006). Programa de Enriquecimiento Instrumental (PEI): alternativa pedagógica que responde al desafío de calidad en educación. Revista Diversitas – Perspectivas en Psicología, 2. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/diver/v2n2/v2n2a10.pdf
Varela, M., Salazar, I., Cáceres, D. y Tovar, J. (2007). Consumo de sustancias psicoactivas ilegales en jóvenes: factores psicosociales asociados. Pensamiento Psicológico, 8. https://www.redalyc.org/pdf/801/80130804.pdf
Vargas, L., Vargas, V., Cedeño, L. y Piloso, D. (2020). Riesgos psicosociales y la educación pública en la Pandemia. Caso Ecuador. Centro Sur. Social Science Journal, 1. https://centrosureditorial.com /index.php/revista/article/view/102/293
Vasco, C. (1990). Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica. https://acortar.link/YPk0a5
Velarde, E. (2008). La teoría de la modificabilidad estructural la teoría de la Modificabilidad Estructural Cognitiva de Reuven Feuerstein. Investigación Educativa, 22. https://acortar.link/6RhWhg
Vuele, D., García, M., Guachisaca. V., Robles, S. y Villavicencio, K. (2021). Factores de riesgo y protectores relacionados al consumo de sustancias psicoactivas en estudiantes de la carrera de enfermería de la Universidad Nacional de Loja. Enfermería Investiga, Investigación, Vinculación, Docencia y Gestión, 2. https://www.scielo.br/j/rlae/a/LfYwnqQfnTmHSJBJ6Y34RRN/? lang=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.