Comprehensive Sexuality Education: A reality to address students with intellectual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1837Keywords:
Comprehensive education, Sexuality, Intellectual disabilityAbstract
Comprehensive sexuality education is addressed at the educational level, but when talking about intellectual disabilities, teachers tend to leave it aside. The aim of the article was to recognize the importance of comprehensive sexuality education in the classroom. The research was a documentary, taking into account different works and documents related to the topic, for a total of 08 units of study; the criteria for data collection was the interpretative reading of documents related to the topic. As a result, it was found that comprehensive sexuality education should be taught in educational centers, in this case, labour education workshops and their importance in the classroom. It was concluded that young people with intellectual disabilities can receive the necessary information in relation to the subject, since in spite of the fact that it is a fundamental content, many people still take it with taboo and do not talk about it in a natural way.
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación (6ª ed.). Venezuela: Caracas. Editorial Episteme
Asociación Americana de Discapacidad Intelectual y del Desarrollo. (2010). https://www.aaidd.org/search-results?indexCatalogue=sitesearch&searchQuery= discapacidad+intelectual&wordsMode=0.
Bermejo, B. (2010). Habilidades sociosexuales en personas con discapacidad intelectual. Madrid: Pirámide.
Cardenal, F. (2002). Discapacidad, sexualidad y familia. Núm. 51-52 (pp. 84-90). Madrid: Artegraf.
Cobo, C. (Coord.). (2012). Protocolo sobre relaciones interpersonales y sexualidad en personas con discapacidad intelectual, trastornos del Espectro Autista y otras discapacidades con déficit cognitivo usuarias de centros residenciales. Junta de Andalucía. https://acortar.link/rijZ4i
De la Cruz, C. y Cabezón, O. (2006). Apuntes de Educación Sexual. Sobre la sexualidad de los niños y niñas con discapacidad https://acortar.link/sxUZV8
Garvía, B. y Miquel, M.J. (2009). La vida sexual y afectiva de las personas con síndrome de Down. Revista Down España, 43, 12-17. http://riberdis.cedid.es/handle/11181/3342
Grupo Cantabria en Discapacidades (2003). Programa docente y de difusión de la CIF. https://www.observatoriodelainfancia.es/oia/esp/documentos_ficha.aspx?id=596
Ministerio del Poder Popular para la Educación. Dirección de Educación Especial (1988). Actualización de Lineamientos Técnicos-Administrativos que rigen la acción educativa especializada en los Talleres de Educación Laboral. Caracas: Programa de Educación Laboral
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad. Un enfoque basado en la evidencia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000265335.
Organización Mundial de la Salud - OMS. (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: CIF. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43360/9241545445_spa.pdf
Organización Mundial de la Salud - OMS. (2006). Defining sexual health: report of a technical consultation on sexual health. https://www.paho.org/hq/dmdocuments/2009/defining_sexual_health.pdf
Oyarzabal, C; (2001). Sexualidad y discapacidad mental. https://www.reunionesdela biblioteca.com/sexualidad_oyarzabal.htm
Papalia, E., Duskin, R., Martorell, G. (2002). Desarrollo Humano. Editorial McGraw-Hill.
Pérez, G. (2000). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: La muralla.
Torres. I; F, Beltrán. (2002). La sexualidad del discapacitado mental, actitudes y comportamientos de la familia. Psicología y Salud, no. 13, pp. 99.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.