Quality training from the virtuality of learning post-pandemic COVID-19 in educational institutions public
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1904Keywords:
Quality Training, Virtuality of Learning, Post pandemicAbstract
With the of ICT, educational institutions, relying on models of pedagogical transformation, seek strategies for quality training. The objective of this article was to analyze quality training from the virtuality of post-pandemic learning in public education. Through a documentary design, this research was developed under the premise that teachers have a mastery of ICT, limiting to offer of quality training from virtuality. The 17 selected study units on virtuality, in the exercise of quality education in times of pandemic, provided study categories as a result. Concluding that quality training from the post-pandemic virtuality in these educational institutions reduces learning barriers, and allows students to assume the challenges of new ICTs, as well as the need to generate new educational policies to improve the quality of education teaching.
References
Adell, J. (2003). Internet en el aula: a la caza del tesoro. Edutec. España. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 16. https://n9.cl/kaswj
Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Ecuador. Estudios Pedagógicos XLVI, (3), 213-223. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052020000300213
Angarita, K. (2015). Rol del docente en la educación virtual. Bogotá: [Postgrados, Universidad Pedagógica Nacional]. https://n9.cl/36zp6
Ballesteros, A. y Gómez, N. (2022). Desigualdad de resultados pruebas Saber 11 antes y durante la pandemia covid -19 (2014-2021). Revista Latinomericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20(3),1-23. https://acortar.link/94y2XI
Banco Interamericano de Desarrollo [BID] (2020). ¿Cómo reconstruir la educación pospandemia? Soluciones para cumplir la promesa de un mejor futuro para la juventud. Educación 2022. https://publications.iadb.org/es/como-reconstruir-la-educacion-postpandemia-soluciones-para-cumplir-con-la-promesa-de-un-mejor
Buitrago, H. (2015). Educación virtual en América Latina: Panorama y desafíos. Colfuturo. (66), 39-44. https://biblat.unam.mx/hevila/Didac/2015/no66/6.pdf
Cacheiro, M. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Revista de Medios y Educación, núm. 39. 1-13. https://n9.cl/zwu4b
Cajiao, M. (16 de agosto de 2020). La educación virtual en Colombia, entre retos, ventajas y desventajas. El Tiempo. https://n9.cl/ai44u
Camacho, M., Lara, y Sandoval, G. (2021). La docencia y su rol en los Entornos Virtuales de Aprendizaje. https://n9.cl/952r0
Carpio, L., Miranda, O., Torres, G. y De Calazans, J. (2021). Calidad educativa como base de la transformación universitaria. Revista de Ciencias Humana, Teoría Social y Pensamiento Crítico. 13, 192-200. https://n9.cl/9hiuke
Comisión Económica para América Latina y el Caribe [CEPAL] (2020). La docencia y su rol en los Entornos Virtuales de Aprendizaje. https://n9.cl/mgw0
Chan, M. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencia y paradigma. México. RED, Revista de Ciencias Sociales.48 (1), 219-232. https://n9.cl/iwfjk
Constitución Política de Colombia (1991). Congreso de la República de Colombia. Art. 67. https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf
Correa, D., Abarca, A., Baños, C. y Aorca, S. (2019). Actitud y Aptitud en el Proceso del Aprendizaje. Revista: Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. ISSN: 1989-4155. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/06/actitud-aptitud-aprendizaje.html
Durán, R. (2015). La educación virtual universitaria como medio para mejorar las competencias genéricas y los aprendizajes a través de buenas prácticas docentes: Universitat Politécnica de Catalunya Educadores [Tesis doctoral]. https://n9.cl/80vrc
Expósito, C. y Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. https://n9.cl/inz42
Francisco, J. (2012). Calidad en entornos virtuales de aprendizaje. Revista Compendium (29), 97-107. https://cutt.ly/6Np7IpR
Instituto Colombiano para el Fomento y Evaluación de la Educación Superior [ICFES] (2022). Brechas en aprendizaje: Una mirada desde las pruebas y exámenes de Estado. https://www.icfes.gov.co/apuntes-del-icfes-para-la-politica-educativa
Jara, F., Chavéz, J., Villa, I., y Novillo, J. (2021). Rol del docente para la educación virtual en tiempos de pandemia: Retos y oportunidades. Polo del Conocimiento (Edición núm. 63) Vol. 6, No 11, Noviembre, https://n9.cl/yy70a
Marciniak, R. y Gairín , J. (2017). Un modelo para la autoevaluación de calidad de programas de educación universitaria virtual. RED Revista de Educación a Distancia N. 54. Art. 2, 1-14. https://www.um.es/ead/red/54/marciniak_gairin.pdf
Martelo, R., Franco, D., Oyola, P. (2020). Factores que influyen en la calidad de la educación virtual. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. https://n9.cl/slmd
Martínez, J., y Garcés, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo 22(39), 1-16. https://n9.cl/ylgwr
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (agosto de 2018). La calidad: esencia de la educación en las aulas de clase. https://n9.cl/fh921
Ministerio de Educación Nacional [MEN] (2018). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Mirete, A (2010). Formación Docente en tics. ¿están los docentes preparados para la (R)evolución tic? INFAD Revista de psicología. 4(1), 35-44. https://n9.cl/vamf
Niño, M. (2018). Educación virtual. Alethéia Revista. IEU Universidad, 1-6. https://n9.cl/y6pm3
Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe [OREALC] (2020). Sistematización y evaluación de las experiencias educativas de los Colegios: “David Ausubel” y “Compuinformática” como experiencias educativas de segunda oportunidad para jóvenes que abandonaron el sistema educativo formal. https://acortar.link/3w9t7S
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación [UNESCO] (2018). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC. Paris, Francia: Publicado por la Organización de las Naciones Unidas para la educación la ciencia y la cultura 7, place de Fontenoy 75352 Paris 07 SP, Francia. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024.locale=en
Quintana, Y. (2018). Calidad educativa y gestión escolar: una relación dinámica. Educación y Educadores, 21(2), 259-281. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.5
Rincón, L. (2008). El Perfil del Estudiante que Pretendemos Formar en una Institución Educativa Ignaciana. Universidad Católica de Córdoba. ¿Qué entendemos por Formación Integral? Universidad Católica de Córdoba. Jornadas para Docentes 2008. Vicerrectorado de Medio Universitario. https://studylib.es/doc/4759332/el-perfil-del-estudiante-que-pretendemos-formar-en-una-in.
Rodríguez, M., y Hinojo, F. (2017). Incidencia de los programas de formación pedagógica en el perfil de los profesionales no licenciados en la facultad de educación en uniminuto. Formación Universitaria. Vol. 10(5), 17-28 https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v10n5/art03.pdf
Salmerón, Rodríguez y Gutiérrez (2010). Metodologías que optimizan la comunicación en entornos de aprendizaje virtual. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación. (34), 163-171. https://n9.cl/mofjzk
Tejada, A. (2005). Agenciación humana en la teoría cognitivo social: Definición y posibilidades de aplicación. Revista Pensamiento Psicológico. 1(5). 117-123. https://www.redalyc.org/pdf/801/80100510.pdf
Tedesco, J. (2005). Los pilares de la educación del futuro. Revista Colombiana de Sociología. Universidad Nacional de Colombia. (25), 11-23. https://www.redalyc.org/pdf/5515/551556295001.pdf
Varguillas, C. y Bravo, P. (2019). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXVI, núm. 1, 219-232. https://n9.cl/msrzi
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.