Agroecological school garden: A didactic look to sustainable development
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1907Keywords:
School garden, Sustainability, Didactics, Cooperative learning, TransversalityAbstract
The great socio-environmental problems facing the planet today make it clear that educational institutions have to open up to new ways of teaching that aim at sustainable development. In this regard, an analysis of the agroecological school garden was made as a didactic strategy for sustainability. For this, a documentary review was carried out, 18 articles from magazines linked to the school garden were selected, between 2018 and 2022, and those not linked to formal education were excluded. As a result, it was obtained that the agroecological school garden oriented towards education for sustainable development must involve cooperative learning processes from transversality. It was concluded that the agroecological school garden as a didactic strategy is a key piece in education for sustainable development by developing socio-critical skills in students, from practical theoretical work, which allows them to have greater sensitivity to the environmental problems of the context.
References
Aguilera Peña, R. A. (2018). La educación ambiental, una estrategia adecuada para el desarrollo sostenible de las comunidades. DELOS: Desarrollo local sostenible, 11(31), 26. https://acortar.link/9mX9ja
Alonso-Sainz, A. T. (2021). Education for sustainable development: A critical approach from pedagogy. Complutense de Educación, 32(2), 249–259. https://doi.org/10.5209/rced.68338
Berrios Villarroel, A., y González Gamboa, J. (2020). Educación para el desarrollo sustentable en Chile: Deconstrucción pedagógica para una ciudadanía activa. Actualidades investigativas en educación, 20(2), 570-600. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v20n2/1409-4703-aie-20-02-570.pdf
Camargo Aldana, L. Y. C., y Ramírez Valencia, A. R. (2020). El huerto escolar, una apuesta ecológica para afianzar la escritura en inglés con niños de primaria. Boletín Redipe, 9(5)127-142: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/981
Cantú, P (2013). Hacia la edificación de una sociedad más sustentable. Ciencia UANL, https://acortar.link/FJOu0Q
Carbonell, J. M. (2018). Implementación de una huerta escolar como herramienta estratégica para fomentar la investigación. Cultura, Educación y Sociedad, 9(3), 335-342. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7823528
Cermeño, D. (2020). El aprendizaje para el desarrollo sustentable como experiencia vivida en la UCAB. un acercamiento a un nuevo modelo ético y social. [Tesis doctoral, Universidad Católica Andrés Bello]. https://acortar.link/ri7npX
Colom Cañellas, A. J. (1998). El desarrollo sostenible y la educación para el desarrollo. pedagogía social: interuniversitaria, 31-50. https://acortar.link/bC5Ako
Corrales Serrano, M. C., Sáchez Martín, J. S., Moreno Losada, J. M., y Zamora Polo, F. Z. (2020). Educar en la sostenibilidad: retos y posibilidades para la didáctica de las Ciencias Sociales. Cuadernos de Investigación en Juventud, (8), 36-59. https://n9.cl/hpn0g
Dantas D. M.J; Oliveira, T.A; de Oliveira Freire, J., Lacerda, D; y Mesquita Reis, F. (2014). Horta escolar agroecológica: Incentivadora da aprendizagem e de mudanças de hábitos alimentares no ensino fundamental. In Congresso Internacional e Congresso Nacional Movimentos Sociais y Educação (Vol. 1, No. 1). https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1705
Delors, J. (2013). Los cuatro pilares de la educación. Galileo, (23). https://acortar.link/zSSyav
Díaz, F; y Hernández, J. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México. Tercera edición. Editorial McGraw-Hill. https://acortar.link/fFqyV6
Domínguez, C. M. (2019). Análisis de la relación entre el conocimiento, las actitudes y los comportamientos de los estudiantes de secundaria frente al desarrollo sostenible. Un estudio de caso en un país en vía de desarrollo. [Tesis doctoral, Universidad de Córdoba España]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=265803
Ferreiro, R. (2010). Estrategias didácticas del aprendizaje cooperativo. Método ELI. Editorial Trillas. México. 2da. Edición. https://acortar.link/goIT7q
Flores, R. C. (2015). Educación ambiental para la sustentabilidad en la educación secundaria. Actualidades investigativas en educación, 15(3), 546-566. https://acortar.link/urCp9O
Gavilanes Capelo, R. M., y Tipán Barros, B. G. (2021). La Educación Ambiental como estrategia para enfrentar el cambio climático. Alteridad Educación, 16(2), 286-298. http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/alteridad/v16n2/1390-325X-alt-16-02-00286.pdf
Herrera Contreras, H. S. (2021). Pedagogías agroecológicas: reflexiones y prácticas. RES: de Educación Social, (32), 202-210. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/2021/05/res-32-humberto.pdf
Moncada, S. (2017). La huerta escolar agroecológica como ambiente de aprendizaje colaborativo en el Colegio Monseñor Ramón Arcila del Carmen de Viboral. [Trabajo académico. Universidad de Antioquia-Seccional Oriente, El Carmen de Viboral]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/23229
Moreno Flogia, Ó. M., Navarrete, A., y Cortés, F. R. (2014). Enseñanza del desarrollo sostenible y la agricultura orgánica por medio de una huerta escolar. Folhmyp, 3, 23-42. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/FHP/article/view/3288
Márquez, S, T. D. J., y Cuéllar, P, M. D. C. (2021). Los huertos escolares y su potencial como innovación educativa. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. https://acortar.link/9KhZaI
Muñoz Mille, O. M. M., y Yepez Jiménez, A. Y. (2020). Elaboración de compostaje con los residuos orgánicos del comedor para el huerto escolar ecológico. REIF, (2), 123-136. https://acortar.link/xXjeTd
Mantelli, J. (2018). Agroecologia e educaçâo: o proceso de construçâo de hortas escolares. Didácticas Específicas. https://acortar.link/iD3dNr
Martínez, Y. G., y Montoya Jiménez, J. A. M. (2020). Huertas escolares, una estrategia didáctica para la educación rural. Warisata 2 (5), 112-129. https://revistawarisata.org/index.php/warisata/article/view/151
Matos, S. L., Bautista Ruiz, M. J. B. C., y Rodríguez Hernández, J. A. R. (2018). La educación para el desarrollo sostenible: Sin tiempo para educar en el futuro, educando para la emergencia del presente. In Educación en la sociedad del conocimiento y desarrollo sostenible: XXXVII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación (pp. 19-56). Universidad de La Laguna. https://n9.cl/2pllh
Nay-Valero, M., Febres Cordero-Briceño, M. E. F. (2019). Educación Ambiental y Educación para la Sostenibilidad: historia, fundamentos y tendencias. Encuentros, 17(02), 187-201. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510004/html/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO. (2009). Declaración de Bonn. [Conferencia Mundial sobre Educación para el Desarrollo Sostenible]. Bonn. https://n9.cl/ygg1t
Organización de las Naciones Unidas para la educación, la UNESCO (1992). Cumbre de la tierra Rio de Janeiro. Brasil, Rio de Janeiro. https://acortar.link/M7NF1j
Perea Hinestroza, L. M. (2019). Los objetivos de desarrollo sostenible y su inclusión en Colombia. Produccoón + Limpia, Vol. 14 No 1–2019. https://acortar.link/XaUL2z
Rodríguez, L. S. (2021). La huerta escolar con el uso de las TIC, la excusa perfecta para resolver problemas matemáticos. Sophia, 17(2), e959-e959. https://n9.cl/qb2im
Rodríguez-Marín, F. R., Portillo Guerrero, M. Á. P., y Puig Gutiérrez, M. P. (2021). El huerto escolar como recurso para iniciar la Alfabetización Ambiental en Educación Infantil. Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 18(2), 2501-2501. https://n9.cl/v8rkc
Simões Cacuassa, A. S., Yanes López, G., y Álvarez Díaz, M. B. (2019). Transversalidad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Universidad y Sociedad, 11(5), 25-32. https://acortar.link/gWosIz
Suárez Salgado, B. M. C. (2007). Educación ambiental y educación para el desarrollo sostenible en América Latina. Cátedra Unesco sobre desarrollo sostenible, 1, 29-37. https://acortar.link/354Tsn
Tobar, D. N., Carabalí-Banguero, D. J., y Bonilla, D. S. (2020). La huerta escolar como estrategia en el desarrollo de competencias y el pensamiento científico. Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 13(1), 101-112. https://n9.cl/qljwy
Vera Espitia, J. A. (2015). La huerta escolar como estrategia didáctica para el desarrollo de competencias científicas en la Institución Educativa Maestro Pedro Nel Gómez. Facultad de Ciencias. [Tesis maestría, Universidad Nacional de Colombia sede Antioquia] https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/53480
Vásquez, C., Seckel, M. J., y Alsina, Á. (2020). Sistema de creencias de los futuros maestros sobre Educación para el Desarrollo Sostenible en la clase de matemática. Uniciencia, 34(2), 16-30. https://acortar.link/DXC1Zo
Vásquez Paulini, L. O. (2014). Estrategias de aprendizaje colaborativo en el desarrollo de actitudes ambientales en alumnos de la asignatura de Educación Ambiental de la Facultad de Educación y Psicología de la Universidad Marcelino Champagnat. [Tesis maestría, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. https://acortar.link/sx0QTk
Zambrano. M. R., Álvarez, Araque, W. O., y Najar, S. O. (2020). Empleo de herramientas TIC como posibilidad didáctica para fortalecer la educación ambiental y el cuidado del medio ambiente. Espacios, 41(13). https://acortar.link/SFCoMy
Zambrano Quintero, Y. Z., Rocha-Roja, C. R., Flórez-Vanegas, G. F., Nieto-Montaño, L. N., Jiménez-Jiménez, J. J., y Núñez-Samnández, L. N. (2018). La huerta escolar como estrategia pedagógica para fortalecer el aprendizaje. Cultura, educación y sociedad, 9(3), 457-464. https://acortar.link/HJb4zv
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.