Didactic strategy for strengthening a culture of peace mediated by ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2079

Keywords:

Culture of peace, Didactic strategy, ICT

Abstract

The coexistence problems are the primary factor that today affects the proper development of training processes. The following article aimed to provide theoretical elements focused on strengthening a culture of peace through IT. To that end, 18 research studies from scientific articles, doctoral and master degree theses that range from 2018 to 2022 have been taken to dissertate the issue of the culture of peace and its strategic implementation through technological tools. The different positions related to the culture of peace and its methodological strategy through ICTs were evidenced in the content analysis. Therefore, it is proposed to carry out to strengthen relationships and school coexistence. With these results, it is concluded that although there are shortcomings in the implementation of strategies, they positively influence the training and behavior of individuals.

Author Biography

Yolima Herrera Arrieta, Institución Educativa Juan José Nieto, Cartagena-Colombia

Degree in Basic Education with emphasis in Technology and Computer Science from the Corporación Universitaria del Caribe (CECAR) (Sincelejo - Sucre). Master's Degree in Education from the Universidad Autónoma del Caribe (Barranquilla - Colombia). Experience in educational institutions in the city of Cartagena-Colombia: Ciudadela 2000 Educational Institution (Archdiocesan School), San Francisco de Asis Educational Institution - Membrillal, San Lucas Educational Institution and currently in the Juan José Nieto Educational Institution - Baranoa. Participation in the International Congress of Education Management and Pedagogical Curriculum organized by the Universidad Autónoma del Caribe with the paper Didactic Strategies for the strengthening of a culture of Peace through ICT. Speaker at the II International Congress on Research and Innovation in Education with the topic "Didactic Strategies for the strengthening of a culture of Peace through ICT.

References

Arenas Montenegro, C. J., y Barreto Sarria, M. F. (2019). Paz y convivencia desde el contexto escolar una mirada desde las voces de los niños y las niñas de grado transición en tres instituciones educativas de Bogotá, DC. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/43445

Barros Arrieta, D., Lastre Amell, G., García Cali, E., Ruiz Escorcia, L. (2020). Cultura de paz y formación ciudadana como bases de la educación en Colombia. / Peace culture and citizenship as bases of education in Colombia. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 25, 285-299. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/34521

Capera Figueroa, J. J. (2019). El aporte educativo de las TIC a la construcción de la paz territorial en Colombia. Revista de Ciencias de La Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de La Información CEDOTIC, 4(2), 240–262. https://acortar.link/hjwffH

Claros Zambrano, Y. E., Hernández Lizarazo, B. I., Palacios Lozano, M. Y., y Robayo Ríos, G. (2022). Actividades lúdicas como herramienta para fortalecer la cultura de paz. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/4837

Constitución política de Colombia. (1991). https://acortar.link/2bQidK

Decreto 1038. (2015). https://acortar.link/btWADm

Delors, J. (1996). de la publicación: La Educación Encierra un Tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Laurus, 14(26), 136-167. http://www.cca.org.mx/apoyos/competencias/m4/Delors+J(1997)9-27.pdf

Fisas, V. (2011). Una Cultura de Paz, en cultura de paz y gestión de conflictos. Barcelona España. https://novact.org/wp-content/uploads/2012/09/Educar-para-una-cultura-de-paz-por-Vicen%C3%A7-Fisas.pdf

González Sánchez, D. A., Martínez Miranda, Á. P., Soto De La Espriella, S. M. (2019). Estrategias didácticas para el fortalecimiento de la paz y la convivencia escolar (Master's thesis, Escuela de Educación y Pedagogía). https://acortar.link/tTyuBn

Guette Espinosa, D, Hernández Molina, K y Ruiz Urina, K. (2019). Estudiantes conciliadores: una estrategia didáctica de mediación para una cultura de paz. Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5441

Hernández Beltrán, F. (2019). Nuevos modos de abordar la educación para la paz desde el uso de las tecnologías. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/22861

Islas, A., Vera-Hernández, D. y Miranda-Medina, C. (2018). La cultura de paz en las políticas de Educación Superior de México, Colombia y El Salvador. Revista Educación y Humanismo, 20(34), 312-325. DOI: http://dx.doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2875

Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM) (2005). Ejemplo de técnicas y estrategias didácticas, pp. 1-34. https://acortar.link/LhTCjE

Lever Forbes, T. (2018). Estrategias pedagógicas mediadas por las TIC para el fortalecimiento de la convivencia escolar de los estudiantes. Universidad de la Costa. http://hdl.handle.net/11323/2823.

Ministerio de Educación (1994). Ley 115. Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación (1994). Ley General de Educación. Decreto 1860. https://acortar.link/zL2HqU

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026: el camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá, D.C.: Mineducación.

Nájar Sanchez, O., Pulido Huertas, D. C., y Prieto González, L. J. (2020) Competencias ciudadanas con TIC en el Aula. Revista ESPACIOS. ISSN, 798, 1015. https://ww.revistaespacios.com/a20v41n33/a20v41n33p06.pdf

Peña Murcia, D. C. (2019). El cine como estrategia didáctica para la construcción de cultura de paz en el aula. In V Congreso Internacional de Investigación y Pedagogía. https://acortar.link/szCjlI

Pernía, J. G. C. (2018). Educar para la Cultura de Paz en la Globalización: Un Caso de Estudio en la Universidad Venezolana (Doctoral dissertation, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea). https://addi.ehu.es/handle/10810/27408

Proaño Pinargote, S. P. (2019). Convivencia en equidad de género fortalece la cultura de paz, en los estudiantes de Séptimo año de EGB en la Unidad Educativa “Rubén Darío”, en el periodo 2018-2019 (Bachelor's thesis, Quito: UCE). http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/17837/1/T-UCE-0019-SSD-016.pdf

Queiruga, M., Sáiz, M., y Montero, E. (2018). Transformar el aula en un escenario de aprendizaje significativo. Revista Educativa Hekademos, 24(11). 7-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6542599

Ramírez-Cabanzo, A (2019). Investigando¡ Gestamos cultura de paz! TIC-TAC-TEP. Núm. 113 (2019): Experiencias de investigación e innovación, semilleros escolares y apuestas de política educativa. https://revistas.idep.edu.co/index.php/mau/article/download/2069/1904

Restrepo Mesa, K. (2019). Propuesta de Formación del Maestro-Mediador para la Consolidación de la Cultura de Paz en Colombia. Revista Historia de la Educación Colombiana, 22(22), 67-91. https://sired.udenar.edu.co/6546/1/Articulo2_Vol22.pdf

Salazar, J. y Tirado, R. (2020). Tendencias y consideraciones sobre cultura de paz. Espacios. 41. 299-318. https://acortar.link/fCC2Sq

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación . Bogotá: ECOE Ediciones. https://acortar.link/tai

Torres Díaz, N., Arteaga González, S. R., Pérez Veitía, J. L., Moya Jiménez, Y., Delgado Veitía, Y. (2019). Experiencias sobre la aplicación de acciones para lograr una cultura de paz en estudiantes universitarios. Edumecentro, 11(3), 32-44. https://acortar.link/B6FStk

Tovar, M. (2019). Convivencia Escolar: punto de convergencia para la cultura de paz en las instituciones educativas venezolanas. Revista Cieg, 38, 150-162. https://acortar.link/B6FStk

Vargas Sánchez, A. D. (2019). Educación para la convivencia y la cultura de paz a través de las TAC: un estudio multicasos en el contexto bogotano. https://acortar.link/m2qC9l

Vidanes, J. (2007). La educación para la paz y la no violencia. Revista Iberoamericana de Educación. Nº 42/2. https://rieoei.org/historico/deloslectores/experiencias146.htm

Published

2023-07-23

How to Cite

Yolima Herrera Arrieta. (2023). Didactic strategy for strengthening a culture of peace mediated by ICT. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 222–235. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2079

Issue

Section

Review Articles