The construction of the argumentary text: the case of the school essay

Authors

Keywords:

Textual typology, Argumentation, Superstructure, sScholar essay and criterion

Abstract

This workmarks the principal characteristics and qualities that difference the essay like discursive typology; the explication and structure of each one of the parts of this with the finality to realize a scholar essay to its learning in General Media Education; In this, marks some observations about the competence of the shape and content of the text, and finish with a basic esquem model for the elaboration of scholars essays that could to serve of help for its construction.

Author Biography

Ríchard José Sosa Villegas, Unidad Educativa “Josefa Irausquín López” (San Luís- Baruta). Venezuela

Professor graduated from the Pedagogical Institute of Caracas, specializing in Spanish, Literature and Latin. He currently occupies the General Secondary Education Subdirectorate of the “Almirante Lino de Clemente” Nautical Institute, where he also works in the area of ​​his specialty. In addition, he has developed as a tutor for at least seventeen research projects with students of the level in which he works. He has designed and applied learning projects, taught workshops in the area of ​​writing and spelling. Likewise, she has been working as a classroom teacher since 2017, at the U.E.N "Josefa Irausquín López", attached to the Ministry of Popular Power for Education. Currently, he is pursuing a Master's Degree in Reading and Writing at his Alma Mater.

References

Adorno, T. (1962). Notas de literatura. Buenos Aires: Ariel.

Arcas, Y. y Arenas, T. (2006). Lengua y Literatura 2º año (2a.ed) Caracas, Venezuela: Editorial Santillana.

Agudelo Montoya, C. (2010). ¿Cómo se hace un ensayo? [Documento en línea] Disponible: http://www.academia.edu/4098403/COMO_SE_HACE_UN_ ENSAYO_Claudia_Liliana_Agudelo_Montoya_Resumen [Consultado: 2015, marzo 17]

Carrera, Vásquez y Díaz. (2005). Técnicas de redacción e investigación documental. Caracas: Editorial Panapo.

Cruz, J. (s.f). Anotaciones en torno al ensayo como género literario. Caracas: Fondo Editorial Ipasme.

Eemeren van, F. y Grootendorst, R. (2006). Argumentación, comunicación y falacias. Una perspectiva pragma-dialéctica. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Eemeren van, F y Grootendorst, R. (2006). Argumentación: análisis, evaluación y presentación. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Fuenmayor, G., Villasmil, Y. y Rincón, M. (2008). Construcción de la microestructura y macroestructura semántica en textos expositivos producidos por estudiantes universitarios de Luz. En Letras, vol.50, n° 77, pp.189-219.

Fumero, F. (1994). El ensayo como tipo de texto. Trabajo de grado no publicado. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico “Rafael Alberto Escobar Lara”, Maracay.

Herrera, E. (1991). El reportaje, el ensayo: de un género a otro. Caracas: Editorial El dorado.

García Romero, M. (2004). Aproximación al estudio de las representaciones de los docentes universitarios sobre el ensayo escolar. En Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, n°9, pp. 9-33.

Millán, R. (1990). El ensayo: notas para una discusión. En Letras 47, pp.103-115.

Paraíso, L. (1976). Estructura y ritmo de la prosa. Barcelona: Planeta.

Sánchez, I. (1993). Coherencia y órdenes del discurso. En Letras 50, pp. 61-81.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2006). Manual de trabajos de Grado de Maestría y Tesis Doctorales (4ª. Ed.). Caracas: FEDUPEL.

Published

2015-12-01

How to Cite

Sosa Villegas, R. J. . (2015). The construction of the argumentary text: the case of the school essay . GACETA DE PEDAGOGÍA, (34), 67–80. Retrieved from http://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/332

Issue

Section

General Articles