Reflection on the power relations between directors-teachers in educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi42.516

Keywords:

Managers, Teachers, Education, Relationships, Power

Abstract

The purpose of this bibliographical documentary and hermeneutical article was to reflect on the sources consulted, around the power relations between teaching directors and/or teacher-teachers of educational organizations. Education must provide learning and improvement of being, in order to improve their living conditions; conflicts oriented through dialogue, respect and consensus. therefore, educational institutions must be centers for the development of personality where values ​​are strengthened, which allow interaction with others, in a calm environment when carrying out persevering work, with a lot of solidarity, creativity and critical spirit; in the context of healthy, peaceful and proactive relationships. The above is the duty to be, unfortunately in the daily life of the school, these relationships are tense, with manipulative personal interests, seeking positions at the expense of the other; they are power relations between Managers and/or Teachers.

Author Biography

Dairo Antonio Rodríguez P, San Juan Bautista del Retiro Bolívar, Magangué-Colombia

Licenciado en Ciencias Religiosas, especialista en Gerencia informática, docente de básica primaria en la I.E San Juan Bautista del Retiro Bolívar en todas las Áreas, liderando el Proceso de Educación inclusiva con un tiempo de servicio de quince años. Con experiencia en el sector público desde el año 1997, ejecutando funciones tanto en el nivel de primaria como secundaria. Actualmente se encuentra con buenos resultados en los procesos de: Evaluación de desempeño de los docentes que se encuentran vinculados al sector educativo por el Decreto 1278/02. Sus contribuciones en el sector educativo, se reflejan en el análisis de los resultados en la aplicación de la evaluación de desempeño.

References

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica 6° edición Caracas.

Arríen, JB. (2004). Educación y poder. CIELAC, Centro Interuniversitario de Estudios Latinoamericanos y Caribeños Fundación Friedrich Ebert. Nicaragua.

Avila, F. (2006). El concepto de poder en Michel. Telos, vol. 8, núm. 2. Maracaibo, Ve-nezuela.

Bohórquez, O. (2019). Características del liderazgo pedagógico del directivo docente de la I.E. de Jesús del Municipio de Concordia. Tesis Universidad de Medellin. [Documento en línea]. Disponible. http://hdl.handle.net/11407/6405 [Consulta 2021, noviembre 7].

Buitrago, J. O. S., Martínez, J. C. R., y Romero, L. E. T. (2018). Competencias de los directivos docentes para la transformación de las instituciones educativas en organizaciones escolares inteligentes. Clío América, 12(24), 157-171.

Chiquito, L. (2017). El liderazgo pedagógico en directoras de educación preescolar de la región oriente de la ciudad de Puebla. Universidad Iberoamericana Puebla. México [Repositorio en línea] Disponible en: https://acortar.link/dm8NvF [Consulta: 2021, diciembre 4]

Cubas, M. (2017). Modelo De Liderazgo Directivo Para El Buen Clima Organizacional En Las Instituciones Educativas Públicas Del Distrito De Chiclayo 2017. Tesis Doctoral. Universidad Cesar Vallejo. [Documento en línea]. Disponible. https://hdl.handle.net/20.500.12692/31702 [Consulta, 2021, octubre 24].

Foucault, M (1999). Estrategias de poder. Traducción al castellano por Fernando Álvarez Uría y Julia VareJa. Ediciones Paidós Ibérica S. A. Colección Obras Esenciales, volumen 11. Argentina.

Mena, I. y Vadez, A. (2008). Clima social escolar. Santiago, Chile. Pontificia. Universi-dad Católica de Chile.

Oyarzún, R. (2018). El Liderazgo Directivo: Factores que Hacen la Diferencia entre Centros Escolares Exitosos y No Exitosos en las Comunas de Coelemu, Penco y Tomé Año 2014 al 2017 – Chile. Tesis Doctoral. Universidad Privada de Tacna. [Documento en línea]. Disponible. http://repositorio.upt.edu.pe/handle/UPT/848 [Consulta: 2021, septiembre 16]

Pedraja, R. y otros. (2015). Liderazgo y cultura organizacional como factores de influencia en la calidad universitaria: un análisis conceptual. Forma. Univ. [Documento en línea]. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718. [Consulta 2021, noviembre 7].

Published

2022-06-23

How to Cite

Rodríguez P, D. A. . (2022). Reflection on the power relations between directors-teachers in educational institutions. GACETA DE PEDAGOGÍA, (42), 235–248. https://doi.org/10.56219/rgp.vi42.516

Issue

Section

Review Articles