Major controversies in developmental psychology. A reflection for teachers

Authors

  • Miren de Tejada Lagonell Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.529

Keywords:

Developmental psychology, Controversies, Change

Abstract

Developmental psychology exposes a set of controversies through which seeks to explain and understand the psychological changes throughout the life cycle. The main environment-heredity, discontinuity-continuity, critical periods, sensitive periods, goals finite-infinite targets, is presented for reflection on teaching. It adds a newly emerging: virtual environments, experiential environments. Are introduced, also present concepts as project of life and resilience. The purpose of this paper is to present these dilemmas and ideas to the teacher to take a position ontological-epistemological. Finally, generated from the theoretical discussion, pedagogical implications.

Author Biography

Miren de Tejada Lagonell, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Fisioterapeuta (UCV 1982); Licenciada en Psicología (UCV 1988), Magíster Scientiarium en Psicología del Desarrollo Humano (UCV 1997), Doctora en Psicología (UCV 2010). Profesora Asociada  de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC).  Investigadora del Núcleo de Investigación Cognitiva para la Innovación Educativa. Autora de siete libros.  Veinte artículos publicados en revistas científicas arbitradas e indexadas. Ponentes en eventos científicos nacionales e internacionales. Miembro del Programa de Promoción al Investigador y Programa de Estímulo a la Investigación e Innovación de FONACIT/ONCTI en Venezuela.

References

Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica 11(3). pp. 125-146 Disponible en http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:Psicopat-2006-E3EEEFE3-E4DF-43B4-C15D-FF038F693092&dsID=PDF [Consulta: abril, 02 de 2012]

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Cognición y desarrollo humano. España: Paidos.

Corsi, J. (2005). Psicoterapia integrativa multidimensional. Argentina: Paidos

Diccionario de la Real Academia Española (2001). Disponible en www.rae.es [Consulta: marzo, 15 de 2008]

De Tejada, M. (2008). El Enfoque Ecológico del desarrollo humano en la escuela. Revista Entretemas. 9 (pp. 1-10). Instituto Pedagógico Rural El Mácaro Edo. Aragua- Venezuela.

Domínguez, L. (2006). Psicología del desarrollo. Problemas, principios y categorías. México: Editorial Interamericana de Asesorías y servicios S.A.

Erikson, E. (1963). Infancia y sociedad. New York: Norton.

Forés, A. y Grané, J. (2008). Crecer desde la adversidad. Barcelona: Plataforma Editorial.

Freud, S. (1976). Obras completas. Buenos Aires: Amorrortu

Gallegos, A. (1993). Avances Teóricos y Experimentales acerca de la naturaleza del desarrollo humano. Revista Psicología 1 (1). pp. 42 – 47.

Kholberg, L. (1980). Estadios morales y moralización. El enfoque cognitivo-evolutivo. En Turie, E.; Enesco, Y. y Linaza, Y. El mundo social en la mente infantil. pp. 71-100. Madrid: Alianza

Lensi, A.; Borsi, S. y Tau, R. (2010). El concepto de desarrollo en psicología: entre la evolución y la emergencia. Universidad Nacional de San Luis. Fundamentos en humanidades IX (II). pp 139-163.

León, Chilina. (2007). Secuencias del desarrollo infantil Integral. Caracas: UCAB.

Lodo-Platone, M. (2002). Familia y Educación: ¿niños con problemas de adaptación o sistemas (familia-escuela) en conflicto? En Lodo-Platone, M. (Comp). Familia e Interacción social. Caracas: CEP-FHE.

Lodo-Platone, M. (2009). Familia y Educación: ¿Niños con problemas de adaptación o sistemas (Familia-Escuela) en conflicto? En C. Otálora y M. Platone (2009). Psicología del desarrollo Infantil y Familia. Teoría y Práctica. Bogota: Psicom Editores.

Moral, F. (2001). Aspectos psicosociales de la comunicación y de las relaciones personales en Internet. Universidad de Barcelona. Anuario de Psicología. 32 (2) pp. 13-30

Palacios, J. (1998). Introducción a la Psicología Evolutiva: historia, conceptos básicos y metodología. En Palacios, Jesús Desarrollo Psicológico y Educación. Madrid: Alianza.

Piaget, J. (1980). Psicología de la inteligencia. Buenos Aires: Psique.

Triana, B. (1991). Concepciones de los padres sobre el desarrollo: Teorías personales o teorías culturales. Infancia y Aprendizaje 54. pp. 19-39

Sánchez, M; Prendes, M. y Sánchez, J. (2011). Modelos de interacción de los adolescentes en contextos presenciales y virtuales. Edutec-e. 35. pp 1-14

Published

2014-12-01

How to Cite

de Tejada Lagonell, M. . (2014). Major controversies in developmental psychology. A reflection for teachers. GACETA DE PEDAGOGÍA, (33), 37–69. https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.529

Issue

Section

General Articles