The phenomenology and the hermeneutic in Paul Ricoeur, Like integrated methodologies

Authors

  • Guido E. Méndez A. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.531

Keywords:

Qualitative methodology, Phenomenology, Hermeneutics, Postpositivism paradigm, Human and social phenomenon

Abstract

This work presents/displays a bibliographical revision, with respect to the methodology reaches of the Joint of the phenomenology and the hermeneutic, like integrated methodologies in the Paul Ricoeur perspective, within the framework of the post-positivism paradigm and the qualitative classic methodology. In he himself, in the first place, an approach to the reasons of the sprouting of the qualitative paradigm of investigation in evolving secondly of science between centuries XX and XXI; and a second place, a conceptual approach to the hermeneutic like interpretation of the phenomena and to the phenomenological like hermeneutic understanding is made, both within the framework of the classic qualitative methodology. Equally, a conceptual approach to the potential integration of both methodologies in the Ricoeur approach is made, in the idea of an integrated hermeneutic phenomenology for the boarding of the human and social phenomena, in all its interpretative potential. “To be in the world interpreting itself, to make interpretation and becoming be” Moreno (2000).

Author Biography

Guido E. Méndez A., Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Licenciado en Educación, de la Especialidad de Ciencias Sociales, en la Universidad José María Vargas. Ha sido profesor contratado de la Universidad José María Vargas (UJMV), la Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas (UNEFA) y la Caribean International University.  Profesor ordinario de la Universidad Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas (UPEL-IPC) en el área de Metodología. 

References

Dilthey, Wiliam. (1951). Ideas acerca de una psicología descriptiva y analítica. Obras Completas. Tomo VI. México: Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, Martín. (1951). Ser y tiempo. Tomos I y II. México: Fondo de Cultura Económica.

Husserl, Hedmund. (1962). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Kuhn, Tomás. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.

Martínez, Miguel. (2005). Ciencia y arte en la investigación cualitativa. México: Trillas.

Martínez, Miguel. (2004). Comportamiento humano: nuevos métodos de Investigación. México: Trillas.

Martínez, Miguel. (2002). La nueva Ciencia: su desafío, lógica y método. México:Trillas.

Moreno, Cesar. (2000). Fenomenología y Filosofía existencial: Enclaves

Fundamentales. Volumen I. España: Editorial Síntesis.

Moreno, Cesar. (2000). Fenomenología y Filosofía existencial: Entusiasmos y

Disidencias. Volumen II. España: Editorial Síntesis.

Pérez-Serrano, Gloria. (2001). Modelos de investigación cualitativa en educación

Social y animación sociocultural. Madrid: Nancea.

Ricoeur, Paul. (1975a). Hermenéutica y estructuralismo. Buenos aires: Megalópolis.

Ricoeur, Paul. (1975b). Fenomenología y hermenéutica. En horizontes del relato. Lecturas y conversaciones con Paul Ricoeur. Aranzueque, G – Compilador.

Ricoeur, Paul. (2001). Del texto a la acción. Ensayos de Hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica.

Rusque, Ana María. (2003). De la diversidad a la unidad en la investigación cualitativa. Caracas: Vadell Hermanos-Editores.

Sandín-Esteban, María. (2004). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.

Yegres-Mago, Alberto. (2007). La Investigación Cualitativa en el ámbito de las Ciencias Sociales. Caracas: Material de estudio de asignatura de Métodos de estudios Avanzados de Investigación Cualitativa. No publicado.

Published

2014-12-01

How to Cite

Méndez A., G. E. . (2014). The phenomenology and the hermeneutic in Paul Ricoeur, Like integrated methodologies. GACETA DE PEDAGOGÍA, (33), 85–101. https://doi.org/10.56219/rgp.vi33.531

Issue

Section

General Articles