Emotional intelligence of the teaching instructors and their link with the success in the investigation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi34.543

Keywords:

Teacher-researcher training, Emotional intelligence

Abstract

Teacher training universities have the responsibility of educating the teacher so that he is committed to the reality in which he has to perform. In this sense, the purpose of this research is to describe the Emotional Intelligence (EI) of the instructor teachers of the Pedagogical Institute of Caracas belonging to the Training Plan (cohort 2011-I) in their performance as researchers. The field design was used. To collect data, a questionnaire was used. Among the results, 66% of the teachers have a high level of managing their own emotions, 65% have a high level of managing the emotions of others. 65% experienced emotional changes during the development of an investigation, 91% recognize EI as a success factor of the investigation. It is concluded that the study of the emotional characteristics of the teacher-researchers will allow the introduction of new alternatives in the context of their training.

Author Biography

María Eugenia Bautista, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesora de Biología y Ciencias Generales egresada del Instituto Universitario Pedagógico de Caracas. Magister en Educación Mención Educación Superior en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL) - Instituto Pedagógico de Caracas (IPC). Especialista en Docencia Universitaria, Universidad Santa María. Diplomado en Investigación, UPEL. Con un título de Master in Management in Educational Research en la Caribbean International University, Curacao. Doctora en Educación, UPEL- IPC. Profesora Ordinaria en categoría de Asociado, Dedicación Exclusiva, jefe del Departamento de Pedagogía. Investigadora (miembro de la línea de Evaluación y Estudio de la Creatividad desde el año 2004 y certificada desde PEII- 2013). Autora de artículos de revistas nacionales e internacionales.

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Published

2015-12-01

How to Cite

Bautista, M. E. . (2015). Emotional intelligence of the teaching instructors and their link with the success in the investigation. GACETA DE PEDAGOGÍA, (34), 110–140. https://doi.org/10.56219/rgp.vi34.543

Issue

Section

Investigations