De natura lectum: Notes to understand it

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.568

Keywords:

Book, Educacional background, Critical Reader

Abstract

By writing This essay the author had the intention, as the main subject matter, to reflectionate briefly about the present linking between the book as a studying tool and the reader’s educational background. This statement arises from the comparison briefly shown by other authors and their most highlighted results; which coincide with aparentely similar definite results about the crítical readers’ profile. To end up with, it is summarized the idea that the reading activity is a progressive process and the book is a changing object. The crítical reader and his educational backgroung is an invitation to persevere and develope suitable cognitive and metacognitive skills for his role development.

Author Biography

Ríchard José Sosa Villegas, Unidad Educativa Instituto Náutico “Almirante Lino de Clemente”

Profesor egresado del Instituto Pedagógico de Caracas, en la especialidad de Castellano, Literatura y Latín. Actualmente ocupa la Subdirección en Educación Media General del Instituto Náutico “Almirante Lino de Clemente”, donde también se desempeña en el área de su especialidad. Además, se ha desarrollado como tutor de al menos diecisiete proyectos de investigación con estudiantes del nivel en el cual trabaja. Ha diseñado y aplicado proyectos de aprendizaje, dictado talleres en el área de redacción y ortografía. Asimismo, labora como docente de aula I desde el año 2017, en la U.E.N “Josefa Irausquín López”, adscrita al Ministerio del Poder Popular para la Educación. En la actualidad, cursa la Maestría en Lectura y Escritura en su Alma Máter.

References

Borromé, J. (2016). Crítica de la lectura instrumental. Del sentido, la interpretación y el libro en Venezuela. Colección galeras y pixeles: Caracas.

Cassany, D; Luna, M; y Sanz, G. (2003). Enseñar Lengua. Barcelona: Editorial Graó.

Eco, U. (1987). Lector in fabula. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (1992). Los límites de la interpretación. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (2000). De la estupidez a la locura. Cómo vivir en un mundo sin rumbo. Barcelona: Lumen.

Freire, P. (1997). La importancia del acto de leer. México: Siglo XXI Editores.

García Lorca, F. (2014). Medio pan y un libro. Caracas: Fundación Editorial El perro y la rana.

Gubern, R. (2010). Metamorfosis de la lectura. Barcelona: Anagrama.

Márquez, M. (2004). El arte de la lectura. Caracas: Consejo Nacional de la Cultura.

Medina, R. (2014). A leer se aprende leyendo. Centro Nacional del Libro: Caracas.

Navas, G. (1995). Introducción a la literatura infantil. Fundamentación teórica-crítica (I tomo). (3°era Ed.). Mácaro: FEDUPEL.

Padrón, L. (2013). Kilómetro cero. Caracas: Editorial Planeta.

Pennac, D. (1992). Como una novela. Barcelona: Anagrama.

Prieto Figueroa, L.B. (2007). La magia de los libros. Caracas: Fundación Editorial El perro y la rana.

Real Academia Española. (2017). Diccionario de la lengua española [Dictionary of the Spanish Language] (22nd ed.). Madrid, Spain: Author.

Published

2017-12-01

How to Cite

Sosa Villegas, R. J. . (2017). De natura lectum: Notes to understand it. GACETA DE PEDAGOGÍA, (36), 133–121. https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.568

Issue

Section

General Articles