The Popol Vuh a look through the theory of valuation

Authors

  • Enyer Porras Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.570

Keywords:

Assessment, Evaluation language, Popol Vuh

Abstract

The study of evaluative language has had great relevance in the field of discourse analysis. Its use when reviewing a text, whether oral or written, has aroused a variety of interpretations of the reality that is to be transmitted. The present work has the objective of publicizing the attitude of the narrator and the characters of the Popol Vuh story through the study and exploration of their evaluative positions. The corpus of this research is made up of chapter one and two of the third part of the text. Through the process of reviewing the evaluative features, the intersubjective positions of the characters of the Mayan cosmogony, the power relations between gods and men were observed, in addition to the importance of the human being over creatures and meaning of the word as creative source

Author Biography

Enyer Porras , Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Tesista del doctorado en Pedagogía del Discurso en el Instituto Pedagógico de Caracas.  Especialista Educación, mención Adultos;  egresado de la Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Licenciado en Educación, Mención Filosofía;  egresado del Instituto Salesiano Padre Ojeda IUSPO-UCAB.  Profesor instructor de la Cátedra de Filosofía de la educación e Introducción a la filosofía del IPC-UPEL. Profesor de autogestión del aprendizaje en la UNEFA.  Coordinador docente y profesor titular en la Cátedra de Historia de Venezuela,  Educación familiar y ciudadana,  Psicología en el Liceo Bolivariano Antonio Muñoz Tébar de Caracas y  en el Colegio Ambrosio Plaza Los Teques,  estado Miranda.

References

Calsamiglia Blancafort, H. y Tusón Valls, A. (2004) Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Editorial Ariel.

Kaplan, N. (2004). Nuevos Desarrollos en el Estudio de la Evaluación en el Lenguaje: La Teoría De La Valoración. En Boletín de Lingüística, Vol. 22 / Jul - Dic, pp. 52 – 78. Caracas: Universidad Central de Venezuela

Shiro, M. (2000) Representación del yo y del otro en la narrativa de adultos caraqueños. En G Soto (Ed.) Actas del III Coloquio Internacional del ALED. Santiago de Chile: Universidad de Chile y Universidad Católica de Chile.

Valencia, C. (2000) Popul Vuh: el libro de la sabiduría. En Revistas de Ciencias Humanas, Nº 20. Pereira – Colombia.

Published

2017-12-01

How to Cite

Porras , E. . (2017). The Popol Vuh a look through the theory of valuation. GACETA DE PEDAGOGÍA, (36), 145–160. https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.570

Issue

Section

General Articles