Individual, society and education

Authors

  • Luz Salazar Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.573

Abstract

A repeated concern for teachers at any time is related to finding the key to integrate educational action with the evolving needs of the individual learner and prepare him for the society in which he will have to function.


Teacher educators are currently obliged to reflect on our contribution from the area or discipline whose learning we facilitate in students, in the formation of cognitive processes, skills and competencies, which beyond the domain of data, facts and information, prepare them to act critically and responsibly in this global society of digital technological revolution, with a large volume of information, accelerated changes in knowledge, rapid speed of exchange, in a context of violence, authoritarian movements, xenophobia, multicultural, religious, gender movements and natural catastrophes due to the same predatory action of humanity, with high demands on individuals to participate

Author Biography

Luz Salazar, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesora jubilada con la categoría de titular de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas, adscrita al Departamento de Pedagogía, Cátedra de Filosofía de la Educación, Fue Jefe de la Unidad de Currículo. Profesora graduada en la especialidad de Filosofía y Ciencias de la Educación en el Instituto Pedagógico de Caracas. Magister en Educación mención Gerencia Educacional, de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico de Caracas. Doctora en Innovaciones Educativas, de la Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada.  Actualmente se desempeña como asesora en currículo en el Vicerrectorado Académico de la Universidad Militar Bolivariana de Venezuela.

References

Arévalo, E. (1987) La razón cartesiana en el contexto de la sociedad moderna. Caracas: Inédito.

Goldmann, L. (1974) Introducción a la filosofía de Kant. Buenos Aires: Amorrortu.

Horkheimer, M. (1967) Crítica a la razón instrumental. España: Trotta Editorial.

Mayz Vallenilla, E. (1957) Examen de nuestra conciencia cultural. Instituto de Filosofía U.C.V.

Sartre, J.P. (1963) Crítica de la razón. Buenos Aires: Editorial Losada. S.A.

Published

2017-12-01

How to Cite

Salazar, L. . (2017). Individual, society and education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (36), 204–215. https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.573

Issue

Section

Historical Review Gaceta de Pedagogía