The technological imaginaries of the digital natives

Authors

  • Emil Amarilys Michinel Rondón Centro local de investigación y formación Simón Rodríguez. Ministerio del Poder Popular para la Educación

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.727

Keywords:

Imaginaries, Technology, Natives, Subjectivity

Abstract

This article reports the imaginary of digital natives, based on their daily practices linked to the use of technology. This research was framed in a qualitative approach, under the virtual ethnographic method. Information was collected through participatory observation, interviews and focus groups made up of students between 12 and 17 years of age. The testimonies obtained were consolidated through discursive saturation and recursive verification, as a way to guarantee the veracity of the study, as well as the interpretation of the emerging situation. Once the information was encoded, a body of four key categories emerged that allowed the understanding of reality. The researcher believes that digital natives externalize their beliefs, values, meanings and feelings, that "everything" is solved with technology.

Author Biography

Emil Amarilys Michinel Rondón, Centro local de investigación y formación Simón Rodríguez. Ministerio del Poder Popular para la Educación

Estudios de Pregrado: TSU. Educación Preescolar, TSU en Recursos Humanos en el Colegio Universitario de los Teques, Profesora en Educación mención Preescolar, Instituto Pedagógico de Caracas. Postgrados: Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas: Especialista en Gerencia Pública, Magister en Tecnología Educativa, Doctora en Innovaciones Educativas. Actualmente estudios de postdoctorado en el Instituto Pedagógico de Caracas. Laboro en Ministerio del Poder Popular para la Educación como Docente de Aula V, Coordinadora del Centro Local de Investigación y Formación “Simón Rodríguez”, San Antonio de Los Altos.

References

Agudelo P. (2011) Una revisión del concepto imaginario y sus implicaciones sociales Vol.11 No.3, Versión Digital Facultad de Educación. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Baeza, M. (2003) Imaginarios Sociales. Apuntes para la Discusión Teórica y Metodológica, Chile: Universidad de Concepción (Serie Monografías),

Caballero, S (2011) Educar en Clave X.0, Caracas Venezuela.

Cabero, J (2007). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. México: Mc Graw Hill

Cabero J. (2009). Educación 2.0. ¿Marca, moda o nueva visión de la educación? En C. Castaño. (Coord.), El uso de la web en la sociedad del conocimiento: investigación e implicaciones educativas (pp.9-30). Universidad Metropolitana Caracas-Venezuela

Cabrera, D. (2003) Las nuevas tecnologías como significaciones imaginarias. Revista de Comunicación vol 1, 2003

Cabrera, D (2004) La Matriz Imaginaria de las Nuevas Tecnologías comunicación y sociedad Vol. XVII • Núm. 1 Universidad de Navarra. Pamplona.

Cabrera, D. (2006), Lo tecnológico y lo imaginario: las nuevas tecnologías como creencias y esperanzas colectivas. 1era edición Buenos Aires

Cancino L. (2011) Aportes de la noción de imaginario social para el estudio de los movimientos sociales. Polis Revista 28 Latinoamericana

Cardus, S. (2003) La Mirada del Sociólogo: Qué es, qué hace, qué dice la sociología. Barcelona, España: Editorial UOC

Castaño, C. (2009) Retos para el aprendizaje y la investigación en el E-Learning 2.0 En C. Castaño. (Coord.), El uso de la web en la sociedad del conocimiento: investigación e implicaciones educativas (pp.9-30). Caracas: Universidad Metropolitana, Caracas-Venezuela

Castoriadis, C. (1993). La institución imaginaria de la sociedad. Vol. II. El imaginario social y la sociedad. Buenos Aires.

Castoriadis, C. (1999) Figuras de lo pensable, Frónesis-Cátedra-Universitat Valencia.

Castoriadis, C. (2004), Sujeto y verdad en el mundo histórico-socia, Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cuadrado, T. (2008) La enseñanza que no se ve. Educación informal en el siglo XXI. Madrid-España. Narcea S.A de ediciones.

D’Agostino, A. (2014) Imaginarios Sociales. Algunas Reflexiones para su Indagación. Facultad de Psicología UBA. Secretaria de Investigaciones. Volumen XXI

Gardner, H. (2014). La Generación APP. 1era edición. Barcelona. España.

Gallego, F. (2013) El impacto de las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación en el imaginario social. Las series de televisión. Grupo Compostela de Imaginarios Sociales (GCEIS)

Hine, C. (2000) Etnografía virtual. Editorial UOC

Lacruz Alcocer, M. (2002) Nuevas Tecnologías para futuros docentes Ediciones de la Universidad de castilla-la mancha

Martínez, M. (2013) La investigación cualitativa etnográfica en educación. Editorial Trillas. México

Michinel, E. (2016) El Aprendizaje de los Nativos Digitales desde sus Vivencias, Pensamientos y Acciones. Tesis Doctoral. Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas (UNEFA) Venezuela.

Pappert, S. (1980) Los Desafíos de la Mente. Computadoras y Educación. Buenos Aires: Ediciones Galápago.

Prensky, M. (2001) Nativos Digitales, Inmigrantes Digitales. MCB University Press, Vol. N° 9

Pintos, J. (2014) Algunas precisiones sobre el concepto de imaginarios sociales. Revista Latina de Sociología número 4. ISSN 2253-6469

Randazzo, F. (2011) La irremediable intromisión de lo imaginario. En Coca J., Valero J., Randazzo F. y Pintos J. (Coord) Nuevas Posibilidades de Los Imaginarios Sociales. (pp. 9-13) La Codosera

Published

2018-12-01

How to Cite

Michinel Rondón, E. A. . (2018). The technological imaginaries of the digital natives. GACETA DE PEDAGOGÍA, (37), 76–102. https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.727

Issue

Section

Investigations