The peripheral thoughts applied to physical education. From a transcomplete epistemological vision and pluriparadigmatica

Authors

  • Fedor Alí Meza Palma Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.739

Abstract

The present article was made under the figure of Critical Essay with the Transcomplex epistemic orientation, sustained in the principles of: Complementarity, Relational Synergy, Epistemological Dialogic, Integrality and Deep Reflexivity. Its purpose is to make visible through the epistemes of transcomplexity the peripheral mythical-symbolic, critical, practical, theoretical, reflexive, systemic, scientific, complex, holistic thoughts and the migration of knowledge, from semiology for its application in Physical Education, with the qualitative documentary hermeneutic method, with a pluriparadigmatic approach. It was reflected that these discursive manifestations of thought and action among the different actors (teachers, students, parents, representatives, directors) represent an opportunity to reconceptualize this area of knowledge that begins with the transformation of ourselves first.

Author Biography

Fedor Alí Meza Palma, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesor de Educación Física, Mención Técnicas Deportivas; Magíster en Educación Física, Mención en Administración Deportiva; Doctorado en Educación (UPEL-IPC); Formador de Tutores en Convenios Internacionales. Director Nacional Educación Física, Deporte. Miembro de la red de investigadores en Transcomplejidad (REDIT). Autor y coautor de libros educativos. Publicación de artículos en revistas indexadas. Presentador, Árbitro y Prólogo de textos internacionales sobre Educación, Salud y Deporte. Conferencista y organizador de eventos académicos universitarios nacionales e internacionales. Miembro del Jurado de Trabajos de Maestría y Tesis Doctorales en el área de Educación Física y Deporte. Creador del Programa Nacional al Mérito “Manuel Gallegos Carratú” y el Programa Internacional al Mérito “Embajada Académica Universitaria”. Premio Municipio"

References

Becerra (2004) Tesauro Curricular Universitario. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Venezuela

Habermas (2000). Teoría de la Acción Comunicativa de la Razón Funcionalista. Editorial Tauro. México

Hernández, G. (2008). Jakobson ve Televisión y las Funciones del Lenguaje. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas. Venezuela

Mesa (2014). Reconfiguraciones Conceptuales del Modelo Educativo Universitario en Ciencias de la Salud. Una Visión Transcompleja. Trabajo de Tesis Doctoral en Ciencias de la Educación. Universidad Bicentenaria de Aragua. Venezuela

Morín, E. (1967). Multiplicidad Organizada. Madrid: Tendencias Siglo XXI.

Morín, E. (1977). El Método. La Naturaleza de la Naturaleza. Madrid: Tendencias Siglo XXI

Ruíz (2008). El Enfoque Multimétodo en la Investigación Social y Educativa. Una Mirada desde el Paradigma de la Complejidad. Revista de Filosofía y Socio Política de la Educación. N°8 año 4

Shavino (2012). La Transcomplejidad: Una Nueva Visión del Conocimiento. Red de Investigadores de la Transcomplejidad. (REDITAR). San Juan de los Morros. Venezuela

Villegas y Shavino (2006). El Paradigma Integrador Transcomplejo (pp.21-34). En ensayo de investigacion. Maracay: UBA

Villegas (2012). La Transcomplejidad. Una Nueva Forma de Pensar. Editorial Académica Española. España

Published

2018-12-01

How to Cite

Meza Palma, F. A. . (2018). The peripheral thoughts applied to physical education. From a transcomplete epistemological vision and pluriparadigmatica. GACETA DE PEDAGOGÍA, (37), 390–412. https://doi.org/10.56219/rgp.vi37.739