Management of university research: Paradigmatic visions, senses and practices in the voice of the protagonists

Authors

  • Damelys Cedeño Universidad de Oriente. Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi39.810

Keywords:

Research management, Phenomenology, Hermeneutic understanding

Abstract

The phenomenological-interpretative approach, as a methodological way for the apprehension of meanings and actions that characterize the being of human existence, from the Heideggerian sense, allowed “to see from oneself what is shown, and to make it see as it is shown from himself”, through the understanding and interpretation of the“ Dasein ”proper to lived experience, as a social, linguistic and historical reality. In this sense, a phenomenological experience is presented, which was oriented to discover the implicit meaning in the investigative practice that takes place in the Sucre Nucleus of the Universidad de Oriente, attending to the experiences of its teachers and researchers. The investigative experience allowed us to interpret the aspects that characterize the aforementioned investigative practice, while envisioning an emerging perspective on the management of investigative processes, in keeping with the propositional imagery of those who experience, feel and suffer it according Heidegger.

Author Biography

Damelys Cedeño, Universidad de Oriente. Venezuela

Profesor Asociado. Universidad de Oriente, Núcleo de Sucre. Escuela de Humanidades y Educación. Departamento de Currículo y Administración Educativa. Licenciada en Educación mención Inglés (UDO). Magíster Scientiarum en Educación Mención Enseñanza del Inglés como Idioma Extranjero (UDO). Doctor en Ciencias de la Educación (ULAC). Docente-Investigador. Ponente y organizador de eventos académicos, asesor de tesis de pre y postgrado. Publicaciones: Una nueva semiosis de la gestión investigativa en los espacios universitarios: una mirada transcompleja del vínculo saber-vida. En RIIFEDUC, Revista Internacional de Investigación y Formación Educativa. Año 4, número 12 julio - septiembre de 2018.  Universidad, Investigación y Pertinencia social: de la razón insensible a la práctica de sentido en clave transcompleja. En SABER, Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente.  Volumen 31: enero-diciembre, 2019.

References

Alfonzo, N, Pérez L, L y Curcu A. (2016). Transmetodología, Diálogo de saberes y Transdisciplina. Venezuela: Universidad de Oriente.

Balza L, A. (2009). Pensar la Investigación Postdoctoral desde una Perspectiva transcompleja. En Revista Investigación y Postgrado, Vol. 24 Nº 3. 2009 (pp. 45-66).

Balza L, A. (2011). Complejidad, transdisciplinariedad y transcomplejidad: Los caminos de la nueva ciencia. Venezuela: Fondo Editorial Gremial (APUNERS). Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez.

Barbera, N e Inciarte, A. (2012). Fenomenología y hermenéutica: dos perspectivas para estudiar las ciencias sociales y humanas. Multiciencias, vol. 12, núm. 2, abril-junio, pp. 199-205 Venezuela: Universidad del Zulia.

Caraballo, N. (2013). Organización y reforma del conocimiento en educación: los retos de la investigación por-venir. Ponencia presentada En el marco del I Congreso de Investigación del Doctorado ULAC, Cumaná. Venezuela.

Fergusson, A y Lanz, R. (2011). La transformación universitaria y la relación universidad-Estado-Mundo. Venezuela: Observatorio internacional de reformas universitarias Orus-ve.

Habermas, J (1989). Conocimiento e interés. España: Taurus

Heidegger, M. (1926). Ser y Tiempo. España: Fondo Cultural Económico.

Lanz, R. (2001). Diez tesis sobre cultura Organizacional Transcompleja. En Lanz R (comp.). Organizaciones Transcomplejas. (pp. 171 – 176). Venezuela: Imposmo- Conicit.

Maffesoli, M. (1997). Elogio de la razón sensible: una visión intuitiva del mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós

Martínez M, M. (1998). La Investigación Cualitativa Etnográfica en Educación: Manual Teórico-Práctico. 3era edición. Trillas. México.

Morín, E. (1982). Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos

Morín, E. (2002). La cabeza bien puesta. Repensar la reforma. Reformar el pensamiento. Buenos Aires: Nueva Visión.

Muro L, X (2007). La noción clásica de investigación: notas para repensarla desde una perspectiva crítica. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida-Venezuela. ISSN 1316-9505, enero-diciembre. Nº 12 (2007):145-173.

Nicolescu, B. (1996). La Transdisciplinariedad. Manifiesto. México: Multiversidad Mundo Real Edgar Morin, A.C.

Sánchez C, J. (2010). Escuela, Curriculum y Transversalidad. En Antología de un pensamiento pedagógico emergente. (pp. 19 – 45). Venezuela: Universidad de Oriente, EVALPOST.

Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia Vivida. España: Idea Books.

Villegas, C.; Rodríguez, J; Schavino, N.; Moreno, S; Extraño, A. y Reyes, N. (2010). La Investigación: Un enfoque integrador transcomplejo. UBA: Investigación, Extensión y Postgrado. Maracay. Venezuela.

Published

2020-12-01

How to Cite

Cedeño, D. . (2020). Management of university research: Paradigmatic visions, senses and practices in the voice of the protagonists. GACETA DE PEDAGOGÍA, (39), 124–144. https://doi.org/10.56219/rgp.vi39.810

Issue

Section

Investigations