Student stigmatization: Threat to school coexistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.909

Keywords:

Stigmatization, Student stigmatization, School coexistence

Abstract

Different human specificities converge in educational institutions that affect interactions and coexistence between students, which causes problems of violence, discrimination and stigmatization that can cause isolation, school dropout, exclusion, among others. The present research aims to analyze the theoretical elements of student stigmatization and its implications in school coexistence. The study has a qualitative approach to documentary design, it was based mainly on the analysis and interpretation of information from electronic and printed sources by means of the hermeneutical method. Among the results obtained, it is found that educators have a great responsibility in the eradication and reduction of student stigmatization, since sometimes they go unnoticed or are consciously or unconsciously promoted not only by the students themselves, but also by the institutional authorities, teachers and context. Therefore, the challenge is to build necessary mechanisms from school institutions from which respect for difference and for others are fostered and strengthened.

Author Biography

Julissa De la Rosa Figueroa, Institución Educativa Soledad Acosta de Samper. Colombia

Historian from the University of Cartagena. Specialist in Ethics and Pedagogy at the Juan de Castellanos Foundation. Master in Education at the Technological University of Bolivar. Currently works as a teacher at the Soledad Acosta de Samper Educational Institution in the city of Cartagena.

References

Carbajal, P. (2013). Convivencia democrática en las escuelas. Apuntes para una reconceptualización. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa [Revista en línea], 2. Disponible: https://repositorio.uam.es /bitstream /handle/ 10486/661798/RIEE_6_2_3.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Consulta: 2021, febrero 12]

Callejas, L. y Piña, C. (2005). La estigmatización social como factor fundamental de la discriminación juvenil. El Cotidiano [Revista en línea], 134. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/325/32513409.pdf [Consulta: 2021, febrero 15]

Chávez, M (2014). La estigmatización de la adolescencia como grupo poblacional en riesgo y sus repercusiones en la construcción de ciudadanía. Sinéctica [Revista en línea] Disponible: https://sinectica.iteso.mx/index. php/SINECTICA/article/view/64/56 [Consulta: 2021, enero 26]

Di Napoli, P. (2016). La juventud como objeto de temor y estigmatización Sentimientos desde y hacia los jóvenes de los países del Cono Sur. Revista de Ciencias Sociales [Revista en línea], 38. Disponible: http://www. scielo. edu.uy/scielo.php?pid=S0797-55382016000100007&script=sci_abstract [Consulta: 2020, noviembre 25]

Fierro, C. y Carvajal, P. (2019). Convivencia escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectiva. [Revista en línea], 1. Disponible: https://scielo. conicyt. cl/pdf/psicop/v18n1/0718-6924-psicop-18-01-00009.pdf [Consulta: 2021, febrero 12]

Goffman, E. (1970). Estigma. La identidad deteriorada. [libro en línea] Disponible: https://sociologiaycultura.files.wordpress.com/2014/02/goffman-estigma.pdf [Consulta: 2021, febrero 02]

Iraola, E., Agüero, M., Sancandi, N. y Punturiero, M. (2016). Estigmatizaciones áulicas en el espacio de las clases de historia. [Documento en línea]. Disponible: https://fh.mdp.edu.ar/encuentros/index.php/apehun/2015/paper/view/946 [Consulta: 2021, enero 29]

Palella, S. y Martins, F. (2006). Metodología de la investigación cuantitativa. Caracas: FEDUPEL.

Peña, P., Sánchez, J., Ramírez, J., y Menjura, M. (2017). La convivencia en la escuela. Entre el deber ser y la realidad. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. [Revista en línea], 1. https://www.redalyc.org/pdf/ 1341/134152136007.pdf [Consulta: 2021, enero, 28]

Real Academia Española. (2001). Diccionario de la lengua española. (22ª. Ed.). Madrid: Espasa.

Published

2021-08-20

How to Cite

De la Rosa Figueroa, J. . (2021). Student stigmatization: Threat to school coexistence. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 58–71. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.909

Issue

Section

Review Articles