Emotional intelligence strategies in the childhood population in the face of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.915

Keywords:

Child population, Emotions, Emotional management, Emotional intelligence strategies

Abstract

The purpose of this article is to propose theoretical approaches, in terms of emotional intelligence strategies used by the child population in the face of the Covid-19 pandemic, based on other theoretical references. It was based on the dialectical hermeneutical method that seeks to understand through the word. The results support manifestations of anxiety, anger, sadness, and restlessness in the child population. Consequently, the conclusions consider: the support of municipal entities in training for teachers, social workers, and psychosocial teams in the emotional dimension, to erect a socio-emotional culture in schools. In addition, consolidate the school, family and teacher triad, in such a way that it is a collaborative team that facilitates an emotional management model, for the emotional and expressive emancipation of the child population, that generates significant learning, and the renewal in the institutions, with the management of a comprehensive curriculum.

Author Biography

Elvira Eugenia Valverde Romero, Institución Educativa San Francisco de Asís. Cartagena. Colombia

She currently works at the San Francisco de Asís-Cartagena Educational Institution. Preschool teacher. Bachelor's Degree in Preschool Education-Corporación Universitaria Rafael Núñez, Cartagena. Specialist in Educational Project Management-Universidad Simón Bolívar, Barranquilla. Master's Degree in Educational Sciences-Universidad San Buenaventura, Cartagena. Doctorate in Education, Universidad Experimental Libertador UPEL-IPC, Venezuela. Diploma in Development of Communicative Competences in English-University of Cartagena. Training in the improvement of classroom processes and inclusive school management-Institución Universitaria Tecnológico de Antioquía-Fundación Mamonal-Génesis; and Information and Communication Technologies-Fundación Universitaria Los Libertadores- Corporación Universitaria Regional Del Caribe-IAFIC. Colombian nationality.

References

Barudy, J. y Dantagnan, M. (2011). La fiesta mágica y realista: Manual y técnicas terapéuticas para apoyar y promover la resiliencia de los niños, niñas y adolescentes. Editorial Gedisa [Libro en línea]. Disponible: https://ilera.com.mx/wp-content/uploads/2020/01/La-fiesta-m%C3%A1gica-y-realista-de-la-Resiliencia.pdf. [Consulta: 2021, mayo 3]

Beuchat, S. (Entrevistadora). (2020, Marzo 31). Desafíos que plantea esta cuarentena: Entrevista a D. Goleman [Entrevista telefónica]. Disponible: https://www.eltiempo.com/vida/educacion/psicologo-daniel-goleman-habla-de-como-sobrellevar-emocionalmente-la-cuarentena-481176. [Consulta: 2021, abril 16]

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Editorial Síntesis [Libro en línea]. Disponible: https://www.sintesis.com/data/indices/ 9788497566261.pdf. [Consulta: 2020, Junio 14]

Echazú, E. (2020). Glosario de Desarrollo Sostenible, Palabras Para Cambiar el Mundo. 2020 [Documento en línea]. Disponible: https://acortar.link/w0pK9N [Consulta: 2021, Julio 4]

Fuguet, A. (2011). Currículo comprehensivo: Un legado del Dr. Dennis Lawton para el mundo. En J. M. Hernández (coord.), Influencias inglesas en la educación española e iberoamericana (1810-2010) (pp. 463-471). Salamanca: Globalia Ediciones Anthema y Alexia Cachazo Vasallo. Disponible: https://acortar.link/MnFiqf [Consulta: 2021, Julio 5]

Goleman, D. (1998). La práctica de la inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós. SA [Libro en línea]. Disponible: http://www.codajic.org/sites/www. codajic.org/files/La.practica.de_.la_.inteligencia.emocional.pdf [Consulta: 2021, Marzo 24]

Gomà, H. (2009). Como desarrollar la inteligencia emocional [Artículo en línea]. Disponible: http://www.coachingparadirectivos.com/wp-content/uploads/2009/ 10/dossier-del-curso-inteligencia-emocional1.pdf. [Consulta: 2021, Abril 16]

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2015). Política de Primera Infancia - Estrategia de Atención Integral. Cartilla 1 [Documento en línea]. Disponible: https://www.aldeasinfantiles.org.co/getmedia/deea68c2-a2a3-434b-acf2-37a8 6cf5e803/CARTILLA-1-POLITICA-DE-PRIMERA-INFANCIA.pdf [Consulta: 2021, Junio 29]

Instituto Colombiano de Neurociencias. (20 de Junio de 2020). Emergencia sanitaria y su impacto sobre nuestros niños [Reporte en línea]. Disponible: https://www.neurociencias.org.co/especiales/2020/emergencia-sanitaria-y-su-impacto-sobre-nuestros-ninos/. [Consulta: 2021, Marzo 19)

Llobet, V. (2005). La promoción de resiliencia con niños y adolescentes: entre la vulnerabilidad y la exclusión: Herramientas para la transformación. Noveduc [Libro en línea]. Disponible: https://n9.cl/hpssr. [Consulta: 2021, Mayo 3]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2016). The Sustainable Development Goals Report 2016_Spanish.pdf. [Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible] [Blog en línea]. Disponible: https://acortar.link/nmvzIq [Consulta: 2021, Junio 27]

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Policy Brief: The Impact of Covid-19 on children. [Resumen de políticas: El impacto de la Covid-19 en los niños]. [Libro en línea]. Disponible: https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/7079_d_Covid-Children-Policy-Brief.pdf. [Consulta: 2021, Junio 27]

Ospina Muñoz, D. E., Jaramillo Vélez, D. E., y Uribe Vélez, T. M. (2005). La resiliencia en la promoción de la salud de las mujeres [Artículo en línea]. Investigación y Educación en Enfermería, vol. 23(1), pp. 78-89 Universidad de Antioquia. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/1052/105215401007.pdf [Consulta: 2021, Junio 28]

Papalia, D., Olds, S., y Feldman, R. (2009). Psicología del desarrollo. De la infancia a la adolescencia. (Vol. 11). Mcgraw-hill. [Libro en línea]. Disponible: http://mastor.cl/blog/wp-content/uploads/2019/04/Papalia-y-Otros-2009-psicologia-del-desarrollo.-Mac-GrawHill.-pdf.pdf. [Consulta: 2021, Marzo 15]

UPEL. (2016). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. [Consulta: 2021, Marzo 15]

Published

2021-08-20

How to Cite

Elvira Eugenia Valverde Romero. (2021). Emotional intelligence strategies in the childhood population in the face of the Covid-19 pandemic. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 123–140. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.915

Issue

Section

Review Articles