Directive leadership in school management from a micropolitical approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.918

Keywords:

Directive leadership, School management, Micropolitics

Abstract

The main objective of this article is to investigate theoretical foundations of directive leadership in effective school management, from the political perspective of educational institutions as social organizations, through documentary research. For this purpose, the research assumes the school as a field of ideological conflict where the restructuring of the sources and uses of power among the existing interest groups in it acquires relevance. The article concludes with the identification of the obstacles that hinder effective school management and the role of leadership in the reconstruction of existing relationships in favor of institutional objectives, from which the possible elaboration of an integrative proposal that includes guidelines applicable to institutions in the country.

 

Author Biography

Marga Luz Gómez V, Institución Educativa Técnica de Pasacaballos. Colombia

This article seeks to investigate the theoretical foundations of managerial leadership in effective school management from the political approach of educational institutions as social organizations, through a documentary research. The research assumes the school as a field of ideological conflict where the restructuring of the sources and uses of power among existing interest groups becomes relevant. It concludes with the identification of the obstacles that hinder effective school management and the role of leadership in the reconstruction of existing relationships in favor of institutional objectives, from which the elaboration of an integrative proposal with guidelines applicable to the country's educational institutions is proposed.

References

Adonis Núñez, L. A., Antúnez Contreras, D. A., Muñoz Villegas, E. J., & Negrete León, N. A. (2009). Liderazgo de la educadora de párvulos, como factor preponderante, en la implementación de la reforma en educación parvularia. Universidad de Chile. [Documento en línea] Disponible en: http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/106227/cs-adonis_l.pdf? sequence=3&isAllowed=y [Consultado: 2021, marzo 15]

Aguerrondo, I. (2007). Racionalidades subyacentes en los modelos de planificación educativa. IIPE/UNESCO-Buenos Aires, RBPAE. [Documento en línea] Disponible en: https://www.fundacionluminis.org.ar/biblioteca/racionalidades-subyacentes-en-los-modelos-de-planificacion-educativa[Consultado:2021, abril 02]

Alfonso, I. (1995). Técnicas de investigación bibliográfica. [Libro]Caracas: Contexto Ediciones.

Bacharach, S. B., & Mundell, B. L. (1993). Organizational politics in schools: Micro, macro, and logics of action. Educational Administration Quarterly, 29(4), 423-452. [Documento en línea] Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0013161X93029004003[Consultado: 2021, abril 11]

Ball, S. J.(1989). La micropolítica de la escuela. Hacia una teoría de la organización escolar. Barcelona, Paidós-MEC. [Documento en línea] Disponible en: http://terras.edu.ar/biblioteca/1/CRRM_Ball_Unidad4.pdf[Consultado:2021, enero 21]

Bass, B. M. (1990). Bass & Stogdill's Handbook of Leadership: Theory, Research, and Managerial Applications. Third Edition. New York: Free Press. [Libro]

Blase, J. (2002). Las micropolíticas del cambio educativo. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 6(1-2), 1-15. [Documento en línea] Disponible en: https://www.ugr.es/~recfpro/rev61ART2.pdf [Consultado: 2020, diciembre 03]

Borden, A.M. (2002). Directores de escuelas en América Latina y el Caribe: ¿Líderes del cambio o sujetos a cambio? Documento de Trabajo para el Diálogo Regional de Política. Washington: Banco Interamericano de Desarrollo. [Documento en línea] Disponible en: https://publications.iadb.org/es/publicacion/ 13460/ directores-de-escuela-en-america-latina-y-el-caribe-lideres-del-cambio-o-sujetos [Consultado: 2021, enero 27]

Burns, J.M. (1978). Leadership. Harper Perennial Modern Classics. ISBN. 006196557. [Libro]

Camargo, M., Sandoval, L., Vergara, M., Quiroga, C., Pedraza, A., y Halima, F. (2007). El directivo docente hoy. Entre la teoría y la práctica. Chía, Colombia: Universidad de la Sabana. ISBN 958-12-0250-1. [Libro]

Casassus, J. (2002). Problemas de la gestión educativa en América Latina: la tensión entre los paradigmas de tipo A y el tipo B. [Documento en línea] Disponible en: http://files.7o-semestre.webnode.mx/200000184-5e8c65f84a/ problemas%20de%20gestion%20educativa%20en%20america%20latian.pdf [Consultado: 2021, febrero 09]

Clark, D.L. y Meloy, J.M. (1989) Renouncing bureaucracy: a democratic structure for leadership in shools. Boston: Allyn & Bacon. Vol 31 issue 3. 272-294. [Libro]

Glatter, R. (1993). La dirección como agente de innovación y cambio de los centros educativos. Organización escolar: nuevas aportaciones (pp. 505-540). Promociones y Publicaciones Universitarias, PPU. [Documento en línea] Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=996878 [Consultado: 2021, febrero 14]

Gómez-Rada, C. A. (2002). Liderazgo: conceptos, teorías y hallazgos relevantes. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 2(2), 61-77. [Documento en línea] Disponible en: http://catalogo.unisanitas.edu.co/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=5466 [Consultado: 2021, febrero 14]

Heifetz, R. A. y Sinder, R. M. Political Leadership: Managing the Public Problem Solving. [Libro] en REICH, R. B (comp.) (1990). The Power of Public Ideas, Harvard University Press. ISBN 9780674695900 [Libro]

Hersey, P. (1985). The situational Leader. Warner Books. Center for Leadership Studies. California. ISBN: 0446513423. [Libro] en REICH, R. B (comp.) (1990). The Power of Public Ideas, Harvard University Press. ISBN 9780674695900 [Libro]

Horn, A. y Marfan, J. (2010). Relación entre liderazgo educativo y desempeño escolar: Revisión de la investigación en chile. Psicoperspectivas, 9 (2), 82-104. [Documento en línea] Disponible en: https://scielo.conicyt. cl/pdf/psicop/v9n2/art05.pdf [Consultado: 2021, abril 21]

Hoyle, E. (1986). The politics of school management. London, Hodder and Stoughton, 1986. En: Actas del IV Congreso Interuniversitario de Organización Escolar, Tarragona, pp.25-43, 1996. [Documento en línea] Disponible en: https://philpapers.org/rec/HOYTPO-4 [Consultado: 2021, abril 13]

Larson, C. L. (1997). Is the land of Oz an alien nation? A sociopolitical study of school community conflict. Educational Administration Quarterly, 33(3), 312-350. [Documento en línea] Disponible en: https://journals.sagepub. com/ doi/10.1177/0013161X97033003004 [Consultado: 2021, febrero 20]

Lewin, K. (1951). La teoría del campo en la ciencia social. Barcelona: Paidos. [Libro]

Ministerio de Educación Nacional (2008). Guía 31: Evaluación anual de desempeño laboral. Docentes y Directivos docentes del estatuto de profesionalización docente. Estatuto de Profesionalización Docente Decreto Ley 1278 de 2002. [Documento en línea] Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-1759/w3-article-169241.html [Consultado: 2021, marzo 30]

Morgan, G. (1986). Images of organization. Beverly Hills, Sage Publications. ISBN: 0761906320. [Documento en línea] Disponible en: https://www.researchgate. net/publication/235413338_Images_of_Organization [Consultado: 2021, marzo 27]

Pedraja Rejas, L. (2011). Gestión y liderazgo educacional: una perspectiva integradora en la economía del conocimiento. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XVII, núm. 1. Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela. ISSN: 1315-9518. [Documento en línea] Disponible en: https://www.redalyc. org/articulo.oa?id=28022755004 [Consultado: 2021, mayo 2]

Rodríguez Revelo, E. (2017). Micropolítica escolar y el liderazgo directivo en la escuela. Revista Educación, 41(1), 189-202. e-ISSN: 2215-2644. [Documento en línea] Disponible en: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion [Consultado: 2021, febrero 16]

Sánchez Villera, P. N. (2018). Evaluación del liderazgo en la gestión escolar. Doctoral dissertation. Bogotá: Universidad Externado de Colombia, 2018.). [Documento en línea] Disponible en: https://bdigital.uexternado.edu.co/ bitstream/handle/001/1348/CCA-spa-2018 Evaluacion_del_liderazgo _en_la_ Gestion_Escolar;jsessionid=C3791FFF603751C8E2561971DC624687?sequence=1 [Consultado: 2021, mayo 02]

Sánchez Martínez, J. L., & Valarezo Pacheco, X. (2018). Liderazgo directivo en la convivencia escolar. Talleres de formación. [Documento en línea] Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/34682 [Consultado: 2021, abril 24]

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata. [Documento en línea] Disponible en: https://www.uv.mx/ rmipe/ files/ 2017 /02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf [Consultado: 2021, marzo 29]

Published

2021-08-20

How to Cite

Marga Luz Gómez V. (2021). Directive leadership in school management from a micropolitical approach. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 181–202. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.918

Issue

Section

Review Articles