The multi-method approach as an option to address educational research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.919

Keywords:

Multi-method approach, Educational research, Methodological integration

Abstract

The multiple discussions about the use of quantitative and qualitative approaches have generated difficulties within educational research. For this reason, this article seeks to analyze the multi-method approach as a relevant option for the educational research approach. The theoretical references that support it focus on the conceptions of the approach, educational research and methodological integration. It is based on documentary research and uses interpretive analysis as a method. As the main finding, it is emphasized that researching social and educational phenomena currently requires a new multidisciplinary position that integrates both the analytical and the holistic perspective. Therefore, it is concluded that the multi-method approach emerges as a viable option to carry out educational research, since it can broadly encompass all the elements and variants that characterize it.

Author Biography

Sandra María Carreño Barrios, Institución Educativa Mariscal Sucre de Buenavista, Córdoba. Colombia

Teacher at the Mariscal Sucre Educational Institution in Buenavista - Córdoba. Bachelor's Degree in Primary Basic Education from Corporación Universitaria del Caribe CECAR, Specialist in Educational Informatics Administration and Master's Degree in Educational Informatics from Universidad de Santander.

References

Baena, G. (1985). Instrumentos de investigación: Manual para elaborar trabajos de investigación y tesis profesionales. México: Editores Mexicanos Unidos.

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cualitativo y cuantitativo en la investigación social. Barcelona: Ariel.

Blanco, N. y Pirela, J. (2016). La complementariedad metodológica: Estrategia de integración de enfoques en la investigación social. Espacios Públicos [Revista en línea], 45. Disponible: https://www.redalyc.org/jatsRepo/676/ 67646966005/ html/index.html [Consulta: 2021, febrero 10]

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Universidad de los Andes, Ediciones Uniandes.

Borsotti, C. (1989). Temas de metodología de la investigación en ciencias sociales. [Documento en línea]. Disponible: http://www.fts.uner.edu.ar/catedras03/tfoi/ 2010/BORSOTTI%20CAP%202.pdf [Consulta: 2021, enero 20]

Cruz, A. (2014). Importancia de la investigación educativa. [Documento en línea]. Disponible: http://www.transformacion-educativa.com/biblioteca-virtual-de-educacion/18-publicaciones-periodicas-y-suplementos/54-insurgencia-magisterial-ano-1-no-4 [Consulta: 2021, enero 28]

García, M. (1978). La sociología ¿Una ciencia paradigmática? Madrid: Tecnos.

Granados, O. (2016). El enfoque cualitativo ¿Un complemente de la racionalidad o una variante del enfoque multimetodo en investigación científica? Sapientiae [Revista en línea], 2. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=6207150 [Consulta: 2021, febrero 13]

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.

López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. Revista Educación [Revista en línea], 4. Disponible: http://rabida.uhu.es/dspace/ bitstream/handle/10272/1912/b15150434.pdf;El [Consulta: 2021, Enero 19]

Martínez, R. (2007). La investigación en la práctica educativa: guía metodológica de la investigación para el diagnóstico y evaluación en los centros docentes. [Documento en línea]. Disponible: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/ PdfServlet?pdf=VP12309.pdf&area=E [Consulta: 2021, febrero 6]

Morgan, D. (1997). Prácticas y estrategias para combinar los métodos cualitativo y cuantitativo. Barcelona: Gedisa.

Morín, E. (2000). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Morse, J. (2003). Principios del método mixto y el multimétodo. Londres: Sage.

Packer, M. (1985). La investigación hermenéutica en el estudio de la conducta humana. [Documento en línea]. Disponible: https://www.psicologiacultural.org/ Pdfs/Traducciones/La%20investigacion%20hermeneutica.pdf [Consulta: 2021, Febrero 23]

Perelló, S. (2009). Metodología de la investigación social. Madrid: Editorial DYKINSON.

Ruiz, C. (2008). El enfoque multimétodo en la investigación social y educativa: una mirada desde el paradigma de la complejidad. Revista de Filosofía y Socio Política de la Educación [Revista en línea], 8. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2785456.pdf [Consulta: 2021, febrero 10]

Shaughnessy, J., Zechmeister, E. y Zechmeister, J. (2007). Métodos de Investigación en Psicología. México: Mc Graw Hill.

Travers, R. (1979). Introducción a la investigación educacional. Buenos Aires: Paidós.

Published

2021-08-20

How to Cite

Sandra María Carreño Barrios. (2021). The multi-method approach as an option to address educational research. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 203–217. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.919

Issue

Section

Review Articles