Emotional intelligence in math anxiety

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.948

Keywords:

Math anxiety, Emotional intelligence , Mathematics education

Abstract

Emotional intelligence influences all spheres of life, including education, in which various affectations such as math anxiety are recognized. This article aimed to establish the scope of emotional intelligence in math anxiety. This study was developed on the basis of documentary research. Fifteen scientific articles were selected from electronic databases, published between 2012 and 2022, peer reviewed, in Spanish or English, and whose
study participants belonged to various academic levels. The analysis of the information was carried out in a deductive way, considering the particular theoretical contributions of
the authors, results and discussion of the investigations. The findings confirm the incidence of the affective dimension in mathematics education, demonstrating that the effective management of emotions through emotional intelligence determines an attractive mathematical learning environment, in which the teacher plays a leading role.

Author Biography

Jully Catherine Cordero Arteaga, Institución Educativa Técnico Industrial Pedro Castro Monsalvo. Valledupar, Cesar, Colombia

Mathematics teacher in the Colombian teachers. Industrial engineer from the University of Santander. Lawyer from the Popular University of Cesar. Master's degree in Neuropsychology and Education from the International University of La Rioja. Master's degree in General Management with emphasis on Project Management from the European University of Monterrey. Doctorate in  Education from the Universidad Pedagógica Experimental Libertador. With participation in national and international meetings national and international research meetings.

References

Agüero, E., Meza, L., Suárez, Z. y Schmidt, S. (2017). Estudio de la ansiedad matemática en la educación media costarricense. Revista Electrónica de Investigación Educativa [Revista en línea], 19(1), 35-45. Disponible: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.849 [Consulta: 2022, marzo 22]

Bedoya, Y., Martin-Fiorino, V., y Holguín, A. (2022). Factores emocionales en el aprendizaje de las matemáticas. Una experiencia en la educación básica. Latitude [Revista en línea], 1(15), 7-29. Disponible: https://revistas.qlu.ac.pa/index.php/latitude/article/view/175 [Consulta: 2022, febrero 22]

Brown, J., Ortiz-Padilla, M., y Soto-Varela, R. (2020). ¿Does Mathematical Anxiety Differ Cross-Culturally? Journal of New Approaches in Educational Research [Revista en línea], 9(1), 126-136. Disponible: https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.464 [Consulta: 2022, marzo 22]

Casis, M., Rico, N. y Castro, E. (2017). Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. Revista PNA [Revista en línea], 11(3), 181-203. Disponible: http://hdl.handle.net/11162/140864 [Consulta: 2022, marzo 20]

Cazalla-Luna, N., y Molero, D. (2015). Inteligencia emocional percibida, ansiedad y afectos en estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía [Revista en línea], 25(3), 56–73. Disponible: https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13858 [Consulta: 2022, marzo 22]

Cerda, G., y Vera, A. (2019). Rendimiento en matemáticas: Rol de distintas variables cognitivas y emocionales, su efecto diferencial en función del sexo de los estudiantes en contextos vulnerables. Revista Complutense de Educación [Revista en línea], 30(2), 331-346. Disponible: https://doi.org/10.5209/RCED.57389 [Consulta: 2022, marzo 22]

Cretchley, P. (2008). Advancing research in to affective factors in mathematics. Learning: Clarifying key factors, terminology and measurement. En M. Goos, R. Brown y K. Makar (Eds.), Proceedings of the 28th anual conference of the mathematics education research group of Australasia (pp. 147-154). Queensland, Australia: MERGA. Disponible: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.528.7904&rep=rep1&type=pdf [Consulta: 2022, marzo 25]

Farias, D., y Pérez, J. (2010). Motivación en la Enseñanza de las Matemáticas y la Administración. Formación Universitaria [Revista en línea], 3(6), 33-40. Disponible: https://doi.org/10.4067/S0718-50062010000600005 [Consulta: 2022, febrero 16]

Goleman, D. (2017). La inteligencia emocional [Libro en línea]. Editorial Le Libros. Disponible: https://ciec.edu.co/wp-content/uploads/2017/08/La-Inteligencia-Emocional-Daniel-Goleman-1.pdf [Consulta: 2022, febrero 20]

Gamboa, R. (2014). Relación entre la dimensión afectiva y el aprendizaje de las matemáticas. Revista Electrónica Educare, [Revista en línea], 18(2), 117-139. Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194130549006 [Consulta: 2022, febrero 22].

Gómez-Chacón, I. (1998) Una metodología cualitativa para el estudio de las influencias afectivas en el conocimiento de las matemáticas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, [Revista en línea], 16(3), 431-450. Disponible: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21548 [Consulta: 2022, febrero 22].

Justicia-Galiano, M., Pelegrina, S., Lechuga, M., Gutiérrez-Palma, N., Martín-Puga, E. y Lendínez, M. (2016). Math anxiety and its relationship to inhibitory abilities and perceived emotional intelligence. Anales de Psicología, [Revista en línea], 32(1), 125-131. Disponible: https://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.194891 [Consulta: 2022, marzo 20].

Márquez, E. (2015). Conocimiento que poseen los docentes de matemática sobre inteligencia emocional. Investigación y Formación Pedagógica. Revista del CIEGC [Revista en línea], 1, Disponible: https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvformpedag/article/view/3026 [Consulta: 2022, marzo 20].

McLeod, D. (1992) Research on Affect in Mathematics Education: A Reconceptualization. In: Grows, D.A., Ed., Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. Macmillan Publishing Company, New York, 575-596.

Moreno, M y Arias, S. (2012). La inteligencia emocional en la evaluación de los Aprendizajes del área de matemática. Evaluación e Investigación [Revista en línea], 2(7), 129-151 Disponible: http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/evaluacion/v7n2/art10.pdf [Consulta: 2022, marzo 20].

Murcia, E., y Henao, J. (2015). Educación matemática en Colombia, una perspectiva evolucionaria. Entre Ciencia e Ingeniería [Revista en línea], 9(18), 23-30. Disponible: http://www.scielo.org.co/pdf/ecei/v9n18/v9n18a04.pdf [Consulta: 2022, febrero 17]

Nortes, R. y Nortes, A. (2017). Competencia matemática, actitud y ansiedad hacia las matemáticas en futuros maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado [Revista en línea], 20(3), 145­160. Disponible: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.3.290841 [Consulta: 2022, marzo 23]

Nortes, R. y Nortes, A. (2014). ¿Tienen ansiedad hacia las matemáticas los futuros matemáticos? Profesorado [Revista en línea], 18(2): 153-170. Disponible: http://hdl.handle.net/10481/33516 [Consulta: 2022, marzo 23]

Peña, C., y Cosi, E. (2014). Relación entre la inteligencia emocional y las estrategias de aprendizaje en estudiantes de la Facultad de Ciencias Matemáticas. Pesquimat [Revista en línea], 17(1). Disponible: https://doi.org/10.15381/pes.v17i1.12504 [Consulta: 2022, marzo 23]

Pérez, P., Monje, J., y Castro, E. (2013). Afecto y matemáticas. Diseño de una entrevista para acceder a los sentimientos de alumnos adolescentes. Avances de Investigación En Educación Matemática [Revista en línea], 4, 65-82. Disponible: https://doi.org/10.35763/AIEM.V1I4.55 [Consulta: 2022, febrero 18]

Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos PISA. (2018). Resultados de PISA, Colombia 2018 [Documento en línea]. Disponible: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf [Consulta: 2022, febrero 18]

Rodríguez-Pichardo, C. y González-Medina, M. (2020). Relación entre el logro educativo y la percepción emocional intrapersonal e interpersonal. Revista Lasallista de Investigación [Revista en línea], 17(2). Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8233070 [Consulta: 2022, marzo 23]

Sagasti-Escalona, M. (2019). La ansiedad matemática. Matemáticas, Educación y Sociedad [Revista en línea], 2(2), 1-18. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7423941 [Consulta: 2022, marzo 23]

Salcedo, M. y Pérez, M. (2020). Relación entre inteligencia emocional y habilidades matemáticas en estudiantes de secundaria. Mendive [Revista en línea], 8(3), 618-628. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7568022 [Consulta: 2022, marzo 23]

Sellan, M. (2016). Importancia de la motivación en el aprendizaje. Sinergias Educativas [Revista en línea], 2(1). Disponible: http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/382/3821587003/index.html [Consulta: 2022, febrero 18]

Torres, B., y Pérez, M. (2019). El valor de la inteligencia emocional para aprender matemática. Sciéndo [Revista en línea], 22(3), 199-205. Disponible: https://doi.org/10.17268/sciendo.2019.026 [Consulta: 2022, marzo 23]

Published

2022-09-30

How to Cite

Jully Catherine Cordero Arteaga. (2022). Emotional intelligence in math anxiety. GACETA DE PEDAGOGÍA, (43), 23–40. https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.948

Issue

Section

Review Articles