Communication skills: A way to strengthen the quality of primary education
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi43.962Keywords:
Language, Communicative competence, Communicative skills, Primary educationAbstract
The purpose of this article is to reflect on the relevance of communication skills for strengthening the educational quality of basic primary education. It was an interpretive documentary type study. Curriculum references from the Ministry of National Education, scientific articles, and books by experts in the area of language were chosen to carry out the analytical, interpretive, and construction of meanings process. The results evidenced an approach to language that privileges the construction of meaning and meaning, in addition to communication, however, according to the PISA test, it reports that 50% of Colombian students have a deficiency in language skills. It is necessary to reflect, raise awareness and appropriation of the curricular and theoretical elements on the didactics of language, in order to then begin to generate deliberate actions from the classrooms, focused on improving the pedagogical performance that is offered to students for the development of communication skills.
References
Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (1994). Enseñar Lengua. España: Graó.
Gómez, L. (2011). Un espacio para la investigación documental. Revista Vanguardia Psicológica [Revista en línea], 2. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4815129.pdf [Consulta: 2021, Octubre 14]
Ley General de Educación de Colombia. (No. 115). (1994, Febrero 8). [Transcripción en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf [Consulta: 2021, Octubre 15]
Maqueo, A. (2006). Lengua, aprendizaje y enseñanza-el enfoque comunicativo: de la teoría a la práctica. México: LIMUSA.
Marín, M. (2001). Lingüística y enseñanza de la lengua. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares del lenguaje. [Documento en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-339975_recurso_6.pdf [Consulta: 2021, Octubre 21]
Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. [Documento en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf [Consulta: 2021, Septiembre 12]
Montenegro, L. (2012). Aportes al desarrollo de competencias de lectura y escritura crítica en el Nivel Básico en la República Dominicana. Cuaderno de Pedagogía Universitaria [Revista en línea], 16. Disponible: https://cuaderno.pucmm.edu.do/index.php/cuadernodepedagogia/article/view/155/153 [Consulta: 2021, Octubre 12]
Montes, A. (2017). Calidad de la Educación Primaria en Colombia: conceptualizaciones y tendencias. Escenarios [Revista en línea], 2. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6642871.pdf [Consulta: 2021, Octubre 13]
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2018). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). [Documento en línea]. Disponible: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_COL_ESP.pdf [Consulta: 2021: Octubre 13]
Prado, J. (2001). La competencia comunicativa en el entorno tecnológico: desafío para la enseñanza. Comunicar [Revista en línea], 17. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/158/15801704.pdf [Consulta: 2021, Septiembre 12]
Prado, J. (2004). La lectura en la era de la información: hacia un nuevo concepto de competencia lectora. [Documento en línea]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1071319.pdf [Consulta: 2021, Octubre 23]
Prado, J. (2004). Didáctica de la lengua y la literatura para educar den el siglo XXI. Madrid: La Muralla.