TECHNOLOGICAL COMPETENCE AND TEACHING IN TIMES OF PANDEMIC

Authors

  • Luz Marizol Hernández Ministerio del Poder Popular para la Educación
  • Ysmary Eyanir Duran Hernández Ministerio del Poder Popular para la Educación

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1530

Keywords:

Training in online processes, secondary education, ICT

Abstract

In current times of a pandemic, remote teaching is activated through the use of various tools provided by Web 2.0. However, many of the users (mainly teachers) do not have the Technological Competence in their use as they should. Despite this, it is not ruled out that they are not capable of learning this competence (Ballesteros, 2002; Fuente-Cobo, 2017; Rampey, B. D .; Finnegan, R .; Goodman, M. and others, 2016). The purpose of this research is to explore the theoretical-methodological network in teaching through online processes from the epistemes of teachers of Middle Education in the high schools of Tinaquillo, Edo Cojedes. For this, three teachers (social agents), based on the phenomenological-interpretive paradigm, express their expertise. It is concluded that in the training of teachers in online processes for teaching that allow teacher-student-family interaction and collaboration, it can provide the architecture of new conceptual learning schemes.

Author Biographies

Luz Marizol Hernández , Ministerio del Poder Popular para la Educación

Docente en Educación Integral egresada del Instituto Universitario Pedagógico “Monseñor Arias Blanco”. Egresó de la Universidad de Carabobo como Magister en Investigación Educativa. Doctorando en Educación (Instituto Pedagógico “Rafael Alberto Escobar Lara”, Maracay, Aragua). Ocupó funciones como coordinadora de Pago Directo en el Municipio Escuela No 02, Ministerio Popular para la Educación en el año 2002. Ha ejercido como facilitadora del Programa Nacional de Formación de Educadores (as), Misión Sucre, Aldea “Francisco Miguel Seijas”, en Tinaquillo, Cojedes (2007- 2011). Con amplios conocimientos en gerencia educativa, organización y coordinación de actividades educativas, así como buen manejo de equipos de trabajo.

Ysmary Eyanir Duran Hernández , Ministerio del Poder Popular para la Educación

Licenciada en Educación, mención Lengua y Literatura (Universidad de Carabobo). Magíster en Investigación Educativa (UC). Doctorando en Educación (Instituto Pedagógico “Rafael Alberto escobar Lara”, Maracay, Aragua. Fue docente titular en el Departamento de Investigación, UNEFA- Cojedes (2015-2018). Docente titular en Castellano, Liceo “Eduardo Noguera” en Cojedes, MPPPE (2018). Docente universitaria contratada en la cátedra Metodología de la Investigación en la UPEL- Maracay (2017). Amplios conocimientos en comunicación social, fluidez comunicacional, oratoria, especialista en ortografía y redacción, especialista en el manejo de protocolo de atención al público, manejo de redes sociales. Con habilidades, visión de crecimiento personal y profesional.

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Published

2021-09-01

How to Cite

Hernández , L. M., & Duran Hernández , Y. E. (2021). TECHNOLOGICAL COMPETENCE AND TEACHING IN TIMES OF PANDEMIC. DIALOGICA, 18(1), 61–85. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1530