PHYSICAL EDUCATION IN VENEZUELA, A CHALLENGE IN TIMES OF COVID-19

Authors

  • María Castro Santa Universidad Pedagógica Experimental Libertador-IPMAR

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.1998

Keywords:

challenge, virtual education, pandemic, physical education

Abstract

The purpose is to unveil the situation presented in the Venezuelan educational environment, with Physical Education, its didactics, praxis and the challenge that represents its teaching through virtuality, with the arrival of the pandemic. In the distance modality, it is necessary to rethink the methodology of how to teach the discipline based on the body, as it is of a practical nature, which is complemented by theory and is now being affected. Its purpose is the education of the body and movement, it is to educate the whole person. In order to carry out this research, documentary research was applied as a methodology, based on the review of authors related to the subject. We concluded that there is currently a need to rethink the methodological process of teaching and learning through virtual technology.

Author Biography

María Castro Santa, Universidad Pedagógica Experimental Libertador-IPMAR

Msc. Scientiarum en Ciencias de La Educación. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Profesora de Educación Física en Palo Negro Estado Aragua. Ministerio Del Poder Popular para la Educación. Doctorante en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)

References

Cagigal, J. (1985). Pedagogía del deporte como educación. Revista de Educación Física. Renovación de teoría y práctica (3), 5-11.

Cagigal, J. (1979). Cultura intelectual y cultura física. Kapelusz.

Chosica, (2020). La actividad física en tiempos de pandemia. COVID-19.

era Conferencia de Ministros y Altas Autoridades del Deporte en Iberoamérica. (2020). Deporte en tiempos de COVID-19.

Dómenech, L. (2001). Historia y Pensamiento de la Educación Física y el Deporte. Gaviota.

Freemam, W. (1982). Phyaical Education and Sports in a Changing Society (2a. ed.). Burgess Publishing Company.

Le Boulch, J. (2001). El cuerpo en la escuela en el siglo XXI. Inde.

Le Boulch, J. (1997). El movimiento en el desarrollo de la persona. Paidotribo.

Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial De La República Bolivariana De Venezuela, N 5.929. Extraordinario, Agosto de 2009.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2006). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales (4a. ed.). FEDUPEL.

Organización Mundial de la Salud (2020). La OMS y la Asamblea Mundial de la Salud 73°.

Parlebas, P. (1981). Contribución al léxico en las ciencias de la acción motriz. INSEP.

Parlebas, P. (1997). Problemas teóricos y crisis actual en la educación física. Rev. Digital Educación Física y Deporte, Año 2.

Ramírez, E. (2017). Aproximación histórica de la educación física en Venezuela. Revista Electrónica Actividad Física y Ciencias, 9(1).

Sainz, R. (1992). Historia de la educación física. Cuadernos de sección. Educación 5.

Sambolin, L. (1979). Historia de la educación física y deportes. Universidad Interamericana.

Secco, O. Y Baridin, P. (1982). Historia Universal. Grecia. Buenos Aires: Editorial Kapelusz.

Uribe, I. (2020). Teoría y práctica de la Educación Física. Antioquia, Colombia.

Valdivieso, F. (2007).En busca de una identidad perdida. Apuntes para discutir una estructura del objeto de estudio disciplinar de la didáctica de la educación física. Sub Dirección de Extensión “Instituto Pedagógico Rafael Alberto Escobar Lara”.

Vásquez, B. (1989). La educación física en la educación básica. Gymnos.

Published

2023-06-06

How to Cite

Castro Santa, M. (2023). PHYSICAL EDUCATION IN VENEZUELA, A CHALLENGE IN TIMES OF COVID-19. DIALOGICA, 18(2), 89–101. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.1998