AXIOLOGY OF SECURITY AS EDUCATIONAL TRAINING IN CIVIC COEXISTENCE

Authors

  • José Luis Zavala Gómez I.U.P.M.A.

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2034

Keywords:

Citizenship, values, education policy

Abstract

The intention of this article was to highlight the importance of the conceptions of citizenship and coexistence as support for a perspective on values, which places at the forefront the purposes aimed at perfecting the most elementary sense of the social, democratisation, respect for plurality and the elaboration of third generation rights; that is, recognition, conformity and interaction with the other in a diverse cultural environment. There is a socio-ethical element in education towards civic coexistence, which is based on a sense of shared responsibility in relation to it. Methodologically, a hermeneutic field research was carried out, concluding that this element of participatory responsibility excludes the field of education from a partial approach leading, in a reduced way, to a political education or, opportunistically, to a civic education promoting socio-moral stereotypes related to the ideological group in power.

Author Biography

José Luis Zavala Gómez, I.U.P.M.A.

Catedrático en Educación Integral y Educación Comercial. Estudios de Postgrado. Especialista en: Planificación y Evaluación de la Educación. Magister en Ciencias Mención Orientación de la Conducta. C.I.P.P.S.V. Magister en Ciencias de la Educación. U.S.M. Diplomados: Docencia Educación Universitaria. I.U.P.M.A. Formación de Líderes Comunitarios Para la Paz y Educación Para la Paz y Derechos Humanos. U.P.E.L. Doctorante en Seguridad Ciudadana Mención Policial. U.N.E.S. y en Ciencias de la Educación. U.P.E.L. Actualmente: Coordinador Postgrado e Investigación I.U.P.M.A. Personal Docente U.N.E.S. Director Institución Educativa. “Humberto Miguel Anzola”. Miembro Comisión Nacional Evaluador Tesis de grados U.N.E.M. Autor de Artículos Científicos.

References

Cázares, L. (1990). Técnicas actuales de investigación documental. Trillas.

Martínez, M. (2000). Construcción de valores y proceso educativo. En M. SANTOS (ed.) A pedagogía dos valores en Galicia (39-69).

SITE (2004). Familia, educación y sociedad civil. Seminario interuniversitario de teoría de la educación. Lugo: Ice de la USC.

Touriñán, J. M. (2005). Experiencia axiológica y educación en valores. De la estimación personal del valor, al carácter patrimonial de la elección de valores. Revista gallego-portuguesa de psicología y educación (12: 10): 9-44.

Published

2023-06-19

How to Cite

Zavala Gómez, J. L. (2023). AXIOLOGY OF SECURITY AS EDUCATIONAL TRAINING IN CIVIC COEXISTENCE. DIALOGICA, 19(1), 88–100. https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2034