VIRTUAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF THE 2030 AGENDA. AN INTROSPECTIVE LOOK AT VENEZUELAN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i1.3101

Keywords:

2030 Agenda Goals, virtual education, information and communication technologies

Abstract

The 2030 Agenda for Sustainable Development (2015), adopted by the United Nations, establishes as one of its fundamental objectives, ensuring that all people have access to high-quality education, which includes all and is fair, with opportunities for continuous learning throughout life. In this context, virtual education is presented as an ideal means to achieve the proposed goals, which became evident during the crisis generated by COVID-19. Three years later, Venezuelan education seems to still be indebted to the proposed goals, despite the various official announcements regarding the achievements achieved. In this essay, an introspective analysis of the reality of virtual education in Venezuela is made in the face of Goal 4 of the 2030 Agenda, the progress, and the weaknesses of this educational modality based on information and communication technologies.

Author Biography

Katiuska Armas , Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)

Profesora en Educación Integral, Instituto Pedagógico “Monseñor Arias Blanco” (2007). Especialista en Gerencia Educativa. Universidad “Santa María”. (2011).  Participante en el Doctorado en Educación. (UPEL-2022). Docente de Educación Primaria en el Grupo Escolar “Manuel Rodríguez Vásquez”, Valencia- Edo. Carabobo.

References

Castillo, E. (2016). El Futuro de la Educación en 2030. El Ucabista. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas.

Eyzaguirre, R; Pérez, V; Mayta, R; Ruiz, E y Álvarez, E. (2004). Educación virtual basada en tecnologías de información. Industrial Data, 7(2), 58-69. https://www.redalyc.org/pdf/816/81670210.pdf

Hinojo, F; Gómez, G; De la Cruz, J y Campos, N. (2021). Desafíos para una educación de calidad ante los objetivos de desarrollo sostenible. Ediciones OCTAEDRO, S.L. Barcelona. España

Martínez-Samper, P. y Vilalta, J. (2021). La educación como pilar de la Agenda 2030. Evolución y perspectivas en el contexto de la crisis de la pandemia de la Covid-19. IDEES – Revista de temes contemporáneos. https://revistaidees.cat/es/la-educacion-como-pilar-de-la-agenda-2030/

Méndez de Vigo, V. (2015). La educación, columna vertebral del desarrollo. https://www.cvongd.org.

Moreira, C y Delgadillo, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha. Vol. 28 (1), 121-129. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5051536.pdf

Muñoz, D. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista Educare. 24 (3), 387–404. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377.

Organización de las Naciones Unidas (2020) Reporte de las Metas de Desarrollo Sostenible. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020_Spanish.pdf

Organización de las Naciones Unidas (2015). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/se

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2019) Scoping Progress in Education. https://.unesco.org/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2017) Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231288_spa

Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, Vol. 2(1), 1502. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502

Rosales, J; Alvarado de Salas, A y Linares, J. (2021). Educación virtual en tiempos de contingencia. Un acercamiento a la realidad del docente venezolano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, LI (núm. Esp.), 153-180, https://www.redalyc.org/journal/270/27067721011/html/

Somos Venezuela (2022) Recuperar el sistema educativo venezolano podría tardar 15 años. https://www.agendavenezuela2030.org/noticias/recuperar-el-sistema-educativo-venezolano-podria-tardar-15-anos.

Published

2024-08-21

How to Cite

Armas , K. . (2024). VIRTUAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF THE 2030 AGENDA. AN INTROSPECTIVE LOOK AT VENEZUELAN EDUCATION. DIALOGICA, 21(1), 137–150. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i1.3101