EDUCATIONAL COACHING: A WAY TO STRENGTHEN THE PEDAGOGICAL SKILLS OF UNIVERSITY TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i2.3299Keywords:
Pedagogical competencies, educational coaching, active methodologies, social skills, teacherAbstract
This research examines the relationship between educational coaching and the pedagogical competencies of teachers at a public university in Talca, Chile. The study is based on educational coaching as a temporal process aimed at developing teaching skills. Methodologically, a quantitative approach is adopted, using a non-experimental correlational design in basic research. The findings indicate a positive correlation between educational coaching and the pedagogical competencies of teachers. However, areas for improvement were identified, particularly in the evaluation process, where 46% of teachers reported difficulties. In addition, 49% of respondents reported limitations in their social skills, which negatively impacts their training work. In conclusion, educational coaching stands out as a tool that strengthens pedagogical competencies and promotes teachers' professional development.
References
Aguiar, X. y Rodríguez, L. (2018). The training of pedagogical competences in university professors. In Edumecentro. 10, 141-159. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000200011&lng=en
Banco Mundial. (18 de abril de 2022). https://www.bancomundial.org/es. https://www.bancomundial.org/es:https://www.bancomundial.org/es/topic/education/overview
Costa, C. y Palma, X. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios Pedagógicos XLVII, 47(1), 219-233. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052021000100219.
Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24. https://doi.org/10.17811/rifie.46.2017.17-24.
Espín, G. y Juanes, B. (2021). Competencias pedagógicas en los docentes de Administración de Empresas de la Universidad Metropolitana de Ecuador. Mendive, revista de educación, 19(1), 183-198. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v19n1/1815-7696-men-19-01-183.pdf
Hernández, R. y Mendoza, Ch. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill editores.
Jayson, B. y Vargas, J. (2020). Desafíos y tendencias del siglo XXI en la educación superior. Revista de Ciencias Sociales. Universidad de Zulia. 26, 141-154 https://doi.org/10.31876/rcs.v26i0.34119
Jiménez, F. y Montecinos, C. (2018). Diversidad, modelos de gestión y formación inicial docente: Desafíos formativos desde una perspectiva de justicia social. Revista Brasileira de Educação, 23, 1-21. https://www.redalyc.org/journal/275/27554785031/movil/
Levio, E. (2018). Acompañamiento pedagógico para la mejora de las prácticas del profesorado. [Tesis de magíster, Universidad Católica de Temuco-Chile]. https://repositoriodigital.uct.cl/items/c90a1eb5-04dc-40b2-9696-e470cf73401f
Moreno, F. y Leyva, M. (2022). Competencias pedagógicas en la formación profesional de Ciencias de la Educación. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 9(17). https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-56052021000100104
Parchomiuk, M. (2018). Teacher empathy and attitudes towards individuals with disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 65(5), 1-14. https://doi.org/10.1080/1034912X.2018.1460654
Ravier, L. (2016). Coaching no directivo. Metodología y práctica. Madrid: Unión Editorial.
Rivadeneira, E. (2017). Competencias Didácticas-Pedagógicas Del Docente, En La Transformación Del Estudiante Universitario. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 13(37), 41-55. https://www.redalyc.org/pdf/709/70952383003.pdf
Symeonidou, S. (2017). Initial teacher education for inclusion: A review of the literature. Disability & Society, 32(3), 401-422. https://doi.org/10.1080/09687599.2017.1298992
Villarroel, V. y Bruna, D. (2017). Competencias Pedagógicas que Caracterizan a un Docente Universitario de Excelencia: Un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Formación Universitaria, 10(4), 76-94. https://www.redalyc.org/pdf/3735/373552294008.pdf
Zegarra, R. y Velásquez, T. (2016). El coaching: Una Nueva Forma para Fortalecer el Profesionalismo del Docente en el Aula. Páginas de Educación. 9(2). https://www.redalyc.org/pdf/3735/373552294008.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Amely Vivas, Adán Doria, Elizabeth Barrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.