OWN CURRICULUM AND THE STATE NUTRITION OF SECONDARY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i2.3301

Abstract

The objective of this research was to analyze how the curriculum is related to the nutritional status of the students of the Santiago Amengual Sports School in the Antofagasta region, Chile. It was enrolled in basic research with a non-experimental-correlational design, covering a population of 87 teachers from the aforementioned school. The population census sampling technique was applied to calculate the sample, selecting the entire population. Data collection was carried out through surveys, through a Likert questionnaire. The most relevant results: 100% of teachers perceive a lack of integration of relevant content for the development of physical activity within their own curriculum, which could have a negative impact on the physical training of students. This signals the urgent need to review and adapt the contents of the curriculum.

Author Biographies

Humberto Esteban Espinoza Araya, Escuela Las Américas E-84

Profesor de Educación General Básica, especializado en Educación Especial. Magíster en Educación con mención en Política y Gestión Educacional. Doctorado en Educación con mención en Gestión Educacional. Ha trabajado como director de las escuelas E-84 y F-94.

Marlenis Marisol Martínez Fuentes, Universidad Miguel de Cervantes

Licenciada en Educación Integral: Castellano y Literatura y Ciencias Naturales (UNELLEZ), Venezuela. Magíster en Educación, Mención Gerencia Educacional (UPEL), Venezuela. Doctor en Ciencias de la Educación en la Universidad Fermín Toro (UFT), Venezuela. Post-Doctorado en Gestión del Conocimiento (UPEL), Venezuela. Diplomados en: Aplicación de la Neurociencia, Diseño Universal de Aprendizajes para la Inclusión Educativa, Docencia en Educación Superior. Docente-Investigadora de pre y postgrado de la Universidad Miguel de Cervantes, Chile.

Carlos René Basualto Ramos, Colegio Juan Luis Undurraga Aninat

Licenciado en Interpretación Superior en Artes mención Trompeta por la Universidad de Chile y postgrado en la Universidad de Artes de Berlín. Profesor en Educación Musical, con un Magister en Educación mención Gestión Educativa. Magister en Etnohistoria. Doctorando en Educación mención Gestión Educativa. Ha sido reconocido como el trompetista más destacado de Chile por varios años y ha formado parte del equipo de estudiantes seleccionados por los solistas de la Orquesta Filarmónica de Berlín.

References

Curriculum propio, estado nutricional, secundaria, actividad física

Curriculum own, status nutritional, secondary, physical activity

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Published

2024-12-06

How to Cite

Espinoza Araya, H. E. ., Martínez Fuentes, M. M., & Basualto Ramos, C. R. . (2024). OWN CURRICULUM AND THE STATE NUTRITION OF SECONDARY STUDENTS. DIALOGICA, 21(2), 54–75. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i2.3301