Clinical simulation as a strategy for the management of humanized care in nurse training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3432

Keywords:

Nursing, professional training, clinical simulation, humanized care

Abstract

 Nursing care management is supported by universal principles and interdisciplinary knowledge, prioritizing patient quality of life and well-being. This study aimed to examine, through curriculum design, the implementation of simulated practices and the transdisciplinary and interprofessional approach in nurse training. The analysis focuses on the evaluation of nursing study programs in university education institutions, in order to understand how simulations are integrated to foster essential skills and how the transdisciplinary and interprofessional perspective strengthens the nurse's role in person-centered care management. Through theoretical reflection, the goal is to propose improvements that drive the training of professionals capable of providing comprehensive and high-quality care, which is fundamental for the advancement of nursing care in both academic and clinical settings.

Author Biographies

Scarlet Beatriz Silva Olmos, Universidad Bernardo O'Higgins. Santiago de Chile – Región Metropolitana. Chile

Licenciada en Bioanálisis. Magíster en Salud Pública con especialización en Gestión de APS. Actualmente, Coordinadora de la Escuela de Tecnología Médica en la Universidad Bernardo O’Higgins. Cuenta con una sólida trayectoria en educación superior y administración de laboratorios clínicos. Su contribución en el ámbito académico e científico impulsa el crecimiento profesional de estudiantes y especialistas en salud, destacándose en enseñanza, gestión e innovación educativa

Jonny Alberto Fuentes Chaparro , Universidad Bernardo O'Higgins. Santiago de Chile – Región Metropolitana. Chile

Enfermero. Doctor en Educación. Postdoctorado en Métodos Avanzados en Investigación, con una sólida trayectoria en docencia, investigación y gestión académica. Maestrías en Planificación Educativa, Investigación Educativa y Educación Superior. Diplomados en docencia, pedagogía, investigación y simulación clínica. Experiencia profesional en el ámbito público y privado, destacándose en la formación de estudiantes de pregrado, posgrado y doctorado en Ciencias de la Salud y Educación.

References

Acuña, M. (2010). Humanización del cuidado de enfermería. Revista Aquichan, 10(1), 8-9. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3633444.pdf

Alligood, M. R. (2022). Modelos y teorías en enfermería. Madrid: Elsevier, España.

Bautista, G. O. (2023). Bioética y la enfermería perspectivas desde la formación universitaria. Revista Ciencia y Cuidado, 20(3). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9126365.pdf DOI: https://doi.org/10.22463/17949831.4065

Bermejo, J. C. (2014). Humanización y relación. https://www.josecarlosbermejo.es/wp-content/uploads/2018/04/humanizar_y_relacion.pdf

Cabero, J., y Ruiz Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6182959

Colliere, M. F. (1993). Promover la vida. Madrid, España: Interamericana-McGraw-Hill.

Guerrero, J. G., Tungpalan-Castro, G. M., Al Fergani, B., Gomma, N. H., Hafiz, A. H., y Pingue-Raguini, M. (2022). Impact of high-fidelity and virtual simulation experiences on nurses’ acquired knowledge and skills for triaging suspected COVID-19 patients. Computers y Education: X Reality, 1,. https://doi.org/10.1016/j.cexr.2022.100002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cexr.2022.100002

Huang, H. M., Chen, Y. H., Yang, C. Y., y Tsai, S. L. (2024). Effectiveness of simulation-based clinical research curriculum for undergraduate medical students - a pre-post intervention study with external control. BMC Med Educ, 24 (542). https://doi.org/10.1186/s12909-024-05455-6 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05455-6

Lalani, S. (2023). Effectiveness of simulation in nursing education- A narrative review of literature: -. Liaquat medical research journal, 5(03). https://doi.org/10.38106/LMRJ.2023.5.3-09 DOI: https://doi.org/10.38106/LMRJ.2023.5.3-09

Leininger, M. Cuidar a los que son de culturas diferentes requiere el conocimiento y las aptitudes de la enfermería transcultural. Cultura de los cuidados. III (6), 5-12 https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/5126 DOI: https://doi.org/10.14198/cuid.1999.6.01

Martínez, L., y Herrera, E. (2023). Cuidado humanizado: propuestas para la formación profesional de enfermería. Benessere. Revista de Enfermería, 8(1). https://revistas.uv.cl/index.php/Benessere/article/view/3819 DOI: https://doi.org/10.22370/bre.81.2023.3819.

Monje, P., Miranda, P., Oyarzün, J., Seguel, F., y Flores, E. (2018). Percepción de cuidado humanizado de enfermería desde la perspectiva de usuarios hospitalizados. Ciencia y enfermería, 24. https://www.redalyc.org/journal/3704/370457444005/ DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95532018000100205

Pérez, J. A. (2023). Uso de las tecnologías de información y comunicación por profesionales de enfermería. Horizonte de Enfermería, 34(2), 216-228. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2023/09/1509685/5.pdf

Pinargote, R., Farfán, L. C., Reyes, E. Y., y Pinargote, C. P. (2024). Simulación clínica como herramienta pedagógica en el aprendizaje de habilidades prácticas en enfermería. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 8(16), 166-177.https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4241 DOI: https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4241

Sánchez, D. A., y Guamán, L. P. (2022). La simulación clínica como estrategia de enseñanza-aprendizaje para la formación en enfermería. Revista Conecta Libertad, 6(2), 85–95. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/289

Waldow, V. R. (2014). Cuidado humano: la vulnerabilidad del ser enfermo y su dimensión de trascendencia. Índex de enfermería, 23(4), 234-238. https://www.index-f.com/index-enfermeria/v23n4/pdf/9478.pdf DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962014000300009

Published

2025-07-18

How to Cite

Silva Olmos, S. B. ., & Fuentes Chaparro , J. A. (2025). Clinical simulation as a strategy for the management of humanized care in nurse training. DIALOGICA, 22(3), 155–172. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3432