Clinical simulation as a strategy for the management of humanized care in nurse training
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3432Keywords:
Nursing, professional training, clinical simulation, humanized careAbstract
Nursing care management is supported by universal principles and interdisciplinary knowledge, prioritizing patient quality of life and well-being. This study aimed to examine, through curriculum design, the implementation of simulated practices and the transdisciplinary and interprofessional approach in nurse training. The analysis focuses on the evaluation of nursing study programs in university education institutions, in order to understand how simulations are integrated to foster essential skills and how the transdisciplinary and interprofessional perspective strengthens the nurse's role in person-centered care management. Through theoretical reflection, the goal is to propose improvements that drive the training of professionals capable of providing comprehensive and high-quality care, which is fundamental for the advancement of nursing care in both academic and clinical settings.
References
Acuña, M. (2010). Humanización del cuidado de enfermería. Revista Aquichan, 10(1), 8-9. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3633444.pdf
Alligood, M. R. (2022). Modelos y teorías en enfermería. Madrid: Elsevier, España.
Bautista, G. O. (2023). Bioética y la enfermería perspectivas desde la formación universitaria. Revista Ciencia y Cuidado, 20(3). https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9126365.pdf DOI: https://doi.org/10.22463/17949831.4065
Bermejo, J. C. (2014). Humanización y relación. https://www.josecarlosbermejo.es/wp-content/uploads/2018/04/humanizar_y_relacion.pdf
Cabero, J., y Ruiz Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la Información y Comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6182959
Colliere, M. F. (1993). Promover la vida. Madrid, España: Interamericana-McGraw-Hill.
Guerrero, J. G., Tungpalan-Castro, G. M., Al Fergani, B., Gomma, N. H., Hafiz, A. H., y Pingue-Raguini, M. (2022). Impact of high-fidelity and virtual simulation experiences on nurses’ acquired knowledge and skills for triaging suspected COVID-19 patients. Computers y Education: X Reality, 1,. https://doi.org/10.1016/j.cexr.2022.100002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cexr.2022.100002
Huang, H. M., Chen, Y. H., Yang, C. Y., y Tsai, S. L. (2024). Effectiveness of simulation-based clinical research curriculum for undergraduate medical students - a pre-post intervention study with external control. BMC Med Educ, 24 (542). https://doi.org/10.1186/s12909-024-05455-6 DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05455-6
Lalani, S. (2023). Effectiveness of simulation in nursing education- A narrative review of literature: -. Liaquat medical research journal, 5(03). https://doi.org/10.38106/LMRJ.2023.5.3-09 DOI: https://doi.org/10.38106/LMRJ.2023.5.3-09
Leininger, M. Cuidar a los que son de culturas diferentes requiere el conocimiento y las aptitudes de la enfermería transcultural. Cultura de los cuidados. III (6), 5-12 https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/5126 DOI: https://doi.org/10.14198/cuid.1999.6.01
Martínez, L., y Herrera, E. (2023). Cuidado humanizado: propuestas para la formación profesional de enfermería. Benessere. Revista de Enfermería, 8(1). https://revistas.uv.cl/index.php/Benessere/article/view/3819 DOI: https://doi.org/10.22370/bre.81.2023.3819.
Monje, P., Miranda, P., Oyarzün, J., Seguel, F., y Flores, E. (2018). Percepción de cuidado humanizado de enfermería desde la perspectiva de usuarios hospitalizados. Ciencia y enfermería, 24. https://www.redalyc.org/journal/3704/370457444005/ DOI: https://doi.org/10.4067/S0717-95532018000100205
Pérez, J. A. (2023). Uso de las tecnologías de información y comunicación por profesionales de enfermería. Horizonte de Enfermería, 34(2), 216-228. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2023/09/1509685/5.pdf
Pinargote, R., Farfán, L. C., Reyes, E. Y., y Pinargote, C. P. (2024). Simulación clínica como herramienta pedagógica en el aprendizaje de habilidades prácticas en enfermería. Revista Arbitrada Interdisciplinaria de Ciencias de la Salud. Salud y Vida, 8(16), 166-177.https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4241 DOI: https://doi.org/10.35381/s.v.v8i16.4241
Sánchez, D. A., y Guamán, L. P. (2022). La simulación clínica como estrategia de enseñanza-aprendizaje para la formación en enfermería. Revista Conecta Libertad, 6(2), 85–95. https://revistaitsl.itslibertad.edu.ec/index.php/ITSL/article/view/289
Waldow, V. R. (2014). Cuidado humano: la vulnerabilidad del ser enfermo y su dimensión de trascendencia. Índex de enfermería, 23(4), 234-238. https://www.index-f.com/index-enfermeria/v23n4/pdf/9478.pdf DOI: https://doi.org/10.4321/S1132-12962014000300009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Scarlet Beatriz Silva Olmos, Jonny Alberto Fuentes Chaparro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.