Education, science, technology and ethics as pillars of modern society

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3581

Keywords:

Education, science, technology, ethics, modernity

Abstract

In an increasingly interconnected and advanced world, education, science, technology, and ethics emerge as cornerstones for the development and progress of our societies. Nonetheless, significant ethical challenges surface, demanding profound reflection. How do we ensure that education cultivates conscious and responsible citizens within such a complex landscape? What role does ethics play in science and technology, and how can we integrate these values into a rapidly advancing world? Is disorder necessary to promote ethics in contemporary society? This essay will explore the development of these cornerstones, drawing upon Morín's tetralogical loop (1999) and Díaz's critical perspective (2021), as a framework for navigating the complexities of these interrelated fields, seeking a balance between order and disorder to address the ethical dilemmas arising in our modern society.

Author Biography

José Varela, Universidad Pedagógica Experimental Libertador - IPMAR. Maracay - Aragua. Venezuela

Docente Universitario de la UPEL-IPMAR. Secretario de la UPEL-IPMAR. Egresado de la UPEL-IPMAR como Profesor en Educación Musical. Maestría en Educación, mención Educación Superior.  Investigador, facilitador, tallerista, orador y conferencista en áreas como musicología, neurociencia educativa, pedagogía musical, gerencia y gestión del talento humano.  Músico ejecutante, arreglista, cantante y compositor.

References

Dewey, J. (1938). Democracia y educación. Macmillan.

Díaz, M. (2021). Educación y ética en lo científico y tecnológico. https://www.youtube.com/watch?v=_aF3miwg9Kg&t=232s

Díaz, M. (2023). La Educación y la Poiesis de un nuevo homo en tiempos de incertidumbre. Dialógica. 19(1), 43-56. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialogica/article/view/2031

Durkheim, É. (1922). Educación y Sociología. París: Alcan.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Jonas, H. (1995). El Principio de Responsabilidad: ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder

Kant, I. (1788). Crítica de la razón práctica.

Kranzberg, M. (1986). Technology and History: “Kranzberg’s Laws”. Technology and Culture, 27(3), 544–560. https://www.jstor.org/stable/3105385 DOI: https://doi.org/10.1353/tech.2021.0008

Morín, E. (1999). El Método. La naturaleza de la naturaleza. (5a. ed.). Madrid: Cátedra.

Mumford, L. (1934). Technics and Civilization. New York: Harcourt, Brace and Company.

Popper, K. (1963). Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.1063/1.3050617

Tadeo, J. (2014). De la búsqueda de la verdad a la gestión del conocimiento: La Universidad del siglo XXI. Revista Paradigma, 35 (2), 7-27. https://ve.scielo.org/pdf/pdg/v35n2/art02.pdf

Velilla, M.A. (2002). Manual de iniciación pedagógica al pensamiento complejo. https://www.sesge.org/images/docs/manual_iniciacion.pdf

Published

2025-07-18

How to Cite

Varela, J. . (2025). Education, science, technology and ethics as pillars of modern society. DIALOGICA, 22(3), 140–154. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i3.3581