Beyond the blackboard. Comparing traditional and constructivist teaching strategies in the development of logical-mathematical intelligence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.3772

Keywords:

Teaching methods, multiples intelligence, logical-mathematical intelligence, academic achievement, constructivism

Abstract

This paper reports on a research study that aimed to compare the effectiveness of two teaching methods: the traditional model and another that utilizes constructivism, in the development of logical-mathematical intelligence within the framework of Gardner's multiple intelligences. This was achieved with the participation of 27 eighth and ninth-grade students from the rural educational institution La Rastra, located in the municipality of Milán, Department of Caquetá, in Colombia. Through a quantitative approach and the application of different pedagogical strategies, the study sought to determine which of these approaches was more effective in fostering mathematical thinking, problem-solving, and the understanding of abstract mathematical concepts, through the completion of a final test with standardized questions. The results obtained made it possible to identify the strengths and weaknesses of each method, as well as to propose recommendations for the implementation of more effective pedagogical practices.

Author Biographies

Angela Patricia Mora Pantoja, I.E. Rural Ecológico El Cuembí. Secretaría de Educación. Mocoa – Putumayo. Colombia

Magíster en Recursos digitales aplicados a la educación, Universidad de Cartagena. Especialista en TIC para la Enseñanza, Universidad de Santander. Especialista en Pedagogía Ambiental, Universidad Popular del Cesar. Ingeniera en producción, Universidad de Nariño. Licenciada en Etnoeducación, Universidad Pontificia Bolivariana.

Jorge Leonardo Rodríguez Ordoñez, I.E. Jorge Eliecer Gaitán. Secretaría de Educación. Orito - Putumayo. Colombia

Ingeniero Industrial egresado en la Fundación Universitaria San José. Magíster en Educación. Actualmente, cursa estudios de Licenciatura en Etnoeducación en la Universidad Pontificia Bolivariana. Cuenta con 5 años de experiencia en el sector educativo y se ha desempeñado como docente en los niveles de educación básica y media.

Ricardo Antonio Vallejo Villarreal, Institución Educativa Fidel de Montclar. Secretaría de Educaci´ón. Mocoa - Putumayo. Colombia

Magíster en Educación de la Universidad Pontificia Bolivariana y Licenciado en Matemáticas de la Universidad de Nariño. Especialista en Gerencia de Instituciones Educativas. Cuenta con más de 15 años de experiencia en el sector educativo y se ha desempeñado como docente de matemáticas en los niveles de básica, media y universitario.

References

Celi, S., Quilca , M., Sánchez, V., y Paladines, M. (2021). Estrategias Didácticas para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de educación inicial. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(19), 826–842. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.240 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i19.240

Assia, G., Vivas, M., y Barreto, L. (2022). Relación entre la inteligencia lógico-matemática. (R. c. CUC, Ed.) JOURNAL OF APPLIED COGNITIVE, 3(2), 1-10. https://doi.org/10.17981/JACN.3.2.2022.04 DOI: https://doi.org/10.17981/JACN.3.2.2022.04

Ávila, A. (2019). Inteligencias Múltiples una aproximación a la teoría de Howard Gardner. Horizontes Pedagógicos, I, 19-27. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4892998.pdf

Baque, G. R. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza - aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(5), 75-86. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7927035

Barrera, N. (2024). Teoría de las Inteligencias Múltiples de Gardner para el fortalecimiento del aprendizaje de las Matemáticas. Revista docencia Universitaria, 25(2), 59-68. https://doi.org/10.18273/revdu.v25n2-2024006 DOI: https://doi.org/10.18273/revdu.v25n2-2024006

Buñay, Silvia. (2023). Las inteligencias múltiples y el aprendizaje en el aula. Esprint Investigación, 2(1), 16-28. https://doi.org/10.61347/ei.v2i1.37 DOI: https://doi.org/10.61347/ei.v2i1.37

Cardoso, M. (2022). Las inteligencias múltiples y su impacto en la educación inicial. Neuronum, 8(2), 107-110. https://eduneuro.com/revista/index.php/revistaneuronum/article/view/420

Díaz, R., y Alay, A. (2023). La lúdica como estrategia activa para estimular el desarrollo del pensamiento lógico matemático en niños de Educación Inicial. Journal Scientific Investigar, 7(3), 561-586. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.561-586 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.3.2023.561-586

Franco, H., Cruz, P., Quioto, Y., y Alcantara, P. (2022). Inteligencias múltiples: su importancia para los aprendizajes. Researchgate. https://goo.su/JKqL

Gómez, J., y Guzmán, B. (2022). Estrategias didácticas basadas en las inteligencias múltiples para la transformación de la enseñanza de la matemática en básica primaria. Revista Franz Tamayo, 04(11), 24-38. https://www.redalyc.org/pdf/7605/760579088001.pdf

Leiva, C. (2021). Inteligencia Múltiples de Howard Gardner. España: (U. d. Rioja, Ed.)

Ministerio de Educación. (2024). Saber 3º, 5º y 9º 2024, Cuadernillo de prueba. Bogotá, D.C: ICFES.

Rodríguez , U., Paba, C., y Paba, Z. (2021). Escala de habilidades de múltiples inteligencias:normatización y evidencias de validez. Psicología desde el Caribe, 37(1), 19-39. https://doi.org/10.14482/psdc.37.1.155.7 DOI: https://doi.org/10.14482/psdc.37.1.155.7

Sánchez, K., Hernández, L., Acosta, Y., Baglan, V., y Bernando, D. (2013). La teoría de las inteligencias múltiples. Consideraciones para su estudio. (U. d. Guantánamo, Ed.) Revista Información Científica, 79(13), https://www.redalyc.org/pdf/5517/551757266017.pdf

Valbuena, S., Padilla, I., y Rodríguez, E. (2021). Reconocer la inteligencia lógico-matemática en estudiantes con capacidades especiales. (U. d. Atlántico, Ed.) Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 49, 53-72. https://doi.org/10.17227/ted.num49-8152 DOI: https://doi.org/10.17227/ted.num49-8152

Published

2025-07-10

How to Cite

Mora Pantoja, A. P. ., Rodríguez Ordoñez, J. L. ., & Vallejo Villarreal, R. A. . (2025). Beyond the blackboard. Comparing traditional and constructivist teaching strategies in the development of logical-mathematical intelligence. DIALOGICA, 22(2), 04–28. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.3772