Artematics: Fruit of the genealogical tree of the García – Hernández and Coronel – Castillo families
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i2.4085Keywords:
Art, math, episteme, genealogy, familyAbstract
From childhood, we've heard that the family is the foundation of society, and after the recent pandemic, we understood this perfectly. The family was the only institution that remained operational, fulfilling its own objectives and those of other institutions like churches, hospitals, and educational centers. This article proposes a theory on cultural inheritance through the narratives or life stories of the author's family members. To achieve this, a genealogical tree was constructed to uncover beliefs, traditions, and professions. Systems Theory was used as the macro theory. This research was guided by the tenets of the Post-Positivist Interpretive Paradigm, and field inquiry involved interviews with six family members. The triangulation process highlighted points of convergence between Art and Mathematics, leading to the formation of ARTHEMATICS.
References
Acosta de Carta, M, Barreiro, D y Zambrano, B. (1986). Diccionario Enciclopédico Castellano para Estudiantes: Maraisa.
Alonso, Y. (2005). Las constelaciones familiares de Bert Hellinger: un procedimiento psicoterapéutico en busca de identidad. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5(1), 83-94. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56050107
Alvarado, L. y García M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio – crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9(2), 187-202. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41011837011
Ander – Egg, E. (1982). Técnicas de investigación social: Humanitas.
Baptista, P, Fernández, C y Hernández, R. (2014). Metodología de la Investigación: Mc Graw Hill.
Bisquerra, R. (2000). Métodos de Investigación Educativa. Guía práctica: CEAC.
Chárriez, M. (2012). Historias de Vida: Una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67. https://goo.su/tJNaLw
D´Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 100-107. https://www.redalyc.org/pdf/2740/274031870007.pdf
D´Amore, B. (2008). Epistemología, didáctica de la matemática y prácticas de enseñanza. Enseñanza de la Matemática, 17(1), 87 – 105.
Ferrater, J. (1969). Diccionario de Filosofía: Sudamericana.
Ferrer, J. (2000). Superfícies Poliédricas: Editorial Paraninfo.
Foto de la Esfera. [Foto]. https://goo.su/SgTB
Foto de la Esfera de Jesús Soto [Foto]. https://laevoluciondelcinetismo.blogspot.com/2017/11/los-artistas-venezolanos-del-arte.html
Foto del Hotel Humboldt. https://co.pinterest.com/pin/31525266112029923/
Gama, L. (2021). El Método Hermenéutico de Hans – Georg Gadamer. Escritos, 29(62), 17-32. http://dx.doi.org/10.18566/escr.v29n62.a02 DOI: https://doi.org/10.18566/escr.v29n62.a02
Gómez, P. (1981). La Antropología Estructural de Claude Levi - Strauss. Ciencia, filosofía, ideología. http://pedrogomez.antropo.es/libros/1981-La-antropologia-estructural-de-Claude-Levi-Strauss.pdf
González, F y Villegas, M. (2009). Fundamentos epistemológicos en la construcción de una metódica de investigación. Atos de pesquisa em educação, 4(1), 89-121. http://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/1449/1005
Graterol, J. (2009). Una Fogata Matemática. Turmero-Venezuela: Graficolor.
Herrera, P. (1997). La familia funcional y disfuncional, un indicador de salud. Revista Cubana de Medicina General Integral, 13(6), 591-595. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21251997000600013
Jodorowsky, A. (s/f). Psicogenealogía. Psicomagia. https://planosinfin.com/wp-content/uploads/2015/02/psicogeneajodo.pdf
León, F. (2011). Teoría del conocimiento. Dirección de Medios y Publicaciones de la Universidad de Carabobo.
Lindón, A. (1999). Narrativas autobiográficas, memorias y mitos: una aproximación a la acción social. Economía, Sociedad y Territorio, II(6), 295-310. http://www.redalyc.org/pdf/111/11100607.pdf DOI: https://doi.org/10.22136/est001999450
Lipton, B. (2007). La Biología de la Creencia. Gaia Ediciones https://ia600901.us.archive.org/0/items/librosEDS/LaBiologaDeLaCreenciaDr.BruceLipton.pdf
Martínez, M. (1998). La investigación cualitativa etnográfica en Educación. Manual teórico – práctico: Trillas.
Martínez, M. (1999). La Nueva Ciencia. Su desafío, lógica y método: Trillas.
Martins, F, y Palella, S. (2010). Metodología de la Investigación Cuantitativa: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
McLeod, D.B. (1988). Affective issues in mathematical problem solving: Some theoretical considerations. Journal for Research in Mathematics Education, 19, 134 – 141. DOI: https://doi.org/10.5951/jresematheduc.19.2.0134
Mora, D. (2001). Didáctica de las Matemáticas: Universidad Central de Venezuela.
Moreno, A. (2012). La Familia Popular Venezolana. Dominio De Las Ciencias, 7(1), 233–252. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1702
Odreman, G. (s.f). Foto de la Catedral de Barquisimeto. Foto. https://goo.su/Z6xHTcf
Pereira, L. (2005). Problemario de Cálculo de Varias Variables: El Nacional.
Rico, A. (s.f). El Estructuralismo. Boletín académico, 20, 17-19. https://ruc.udc.es/entities/publication/a3c27222-17d3-4e24-8bc9-04b3565ebdff
Tema 1. Cónicas y Cuádricas. https://neblan.files.wordpress.com/2012/10/tema-1.pdf
Tomasone, A. (s/f). Ciclo vital familiar. https://www.fmed.uba.ar/sites/default/files/2019-03/Ciclo%20Vital%20Familiar.pdf
Von Bertalanffy, L. (1968). Teoría general de los Sistemas. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica. https://goo.su/PhiUft
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rolando Antonio García Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.