An Overview of the Grounded Theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.553

Keywords:

Grounded Theory, Coding, Categories, heoretical Sampling, Formal theory, Substantive theory

Abstract

This article is an essay product of the review of various documents and authors whose purpose is to present a description of the basic aspects of Fundamental Theory (TF) in order to provide guidance to those researchers who start qualitative research and want Use this method. Fundamental elements of this qualitative method are presented, such as: a) its objective, to generate theory from texts collected in natural contexts and its findings are theoretical formulations of reality; b) distinction between formal theory and substantive theory, c) the theoretical reference of TF, d) theoretical sampling, e) theoretical saturation, f) formulation of questions and theoretical comparisons, g) Coding and Categorization, and Finally, a conceptual map that synthesizes the fundamental aspects of GT.

Author Biography

María Eugenia Bautista Bautista, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesora de Biología y Ciencias Generales egresada del Instituto Universitario Pedagógico de Caracas. Magister en Educación Mención Educación Superior en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL) - Instituto Pedagógico de Caracas (IPC). Especialista en Docencia Universitaria, Universidad Santa María. Diplomado en Investigación, UPEL. Con un título de Master in Management in Educational Research en la Caribbean International University, Curacao. Doctorando en Educación, UPEL- IPC. Profesora Ordinaria en categoría de Agregado, Dedicación Exclusiva. Investigadora (miembro de la línea de Evaluación y Estudio de la Creatividad desde el año 2004 y certificada desde PEII- 2013). Autora de artículos de revistas nacionales e internacionales.

References

Barbera, N., Canchica, M., Carrera, E., Ysea, y Zambrano, A., (2010) Teoría Fundamentada. Naturaleza y Alcances. Presentación Power Point. Disponible en: https://acortar.link/8g47H0 [Consultado: 04/05/2015]

Corbin, J. y Strauss, A. (2002) Bases de la Investigación Cualitativa. Técnicas y Procedimientos para Desarrollar la teoría Fundamentada. Colombia: Corpus, editorial Universidad de Antioquia.

Creswell, J. (2009). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five traditions. Londres: Sage.

De la Cuesta, B. (1998, abril 24-25-26 y mayo 8-9-10. Manizales). Taller de Investigación Cualitativa en: Memorias del Seminario Taller de Investigación Cualitativa, Universidad de Caldas. Facultad de ciencias para la salud. Programa de enfermería.

Glaser, B y Strauss, A. (1967) El Desarrollo de la Teoría Fundada. Chicago, Illinois: Aldine.

Guba, E. (1991). El diálogo del paradigma alternativo. California: SAGE.

Leal, S., (2010). Técnicas de Recolección, Procesamiento de la Información. Presentación Power Point. Disponible en: http://www.slideshare.net/ sugo 2001/doctorado-uc-2do-encuentro [Consultado: 04/05/2015]

Mella, O. (2003). Metodología Cualitativa en Ciencias Sociales y Educación. Orientaciones Teórico-Metodológicas y Técnicas de Investigación. Santiago de Chile: Primus.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, J. (1996). Metodología de la investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe.

Sandoval, C. (1997) Investigación cualitativa. Módulo 4. Programa de Especialización en Teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. Universidad de Antioquía. Medellín.

Strauss, A. (1970) Descubriendo nuevas teorías de teorías previas. en: T Shibutani (comp): Naturaleza Humana y Comportamiento Colectivo. Ensayos en Honor a Helbert Blumer, Nueva Jersey: Prentice-Hall.

Valles, M. (1997). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Reflexión Metodológica y

Published

2016-12-01

How to Cite

Bautista Bautista, M. E. . (2016). An Overview of the Grounded Theory. GACETA DE PEDAGOGÍA, (35), 86–100. https://doi.org/10.56219/rgp.vi35.553

Issue

Section

General Articles